Indledning
Alle, der har med skolen at gøre, skal kunne samarbejde. Det fremgår
klart af folkeskoleloven - og især dens regler om skolens styrelse.
Enhver beslutning på skolen eller i kommunen har det formål,
at undervisningen skal tilrettelægges og varieres, så den svarer
til den enkelte elevs behov og forudsætninger. Det kræver, at
de omgivelser, eleverne befinder sig i, er trygge og gode.
Lærerne skal derfor i deres planlægning af undervisningen
tage vidtrækkende hensyn til den enkelte elev. Men samtidig skal man
få disse hensyn til at hænge sammen i et undervisningsforløb
for hele klassen.
Skolen har ansvaret for undervisningens kvalitet, og det er derfor vigtigt,
at skolebestyrelsen gennem sine principbeslutninger mv. er med til at skabe
en god arbejdsplads for alle.
Når kommunalbestyrelsen har vedtaget
de politiske målsætninger, overlades det til de enkelte skolebestyrelser
at udarbejde handlingsplaner i samarbejde med skolernes ledere og lærere
|
I de tidligere hæfter (bl.a. hæfte 1 og 4) er der givet en
række bud på, hvordan der kan skabes en dialog mellem lærerne,
skolelederen og forældrene.
En sådan dialog giver de enkelte medlemmer af skolebestyrelsen
en viden, som kan anvendes i debatten i kommunen om ændringer og forbedringer
for skolevæsenet i al almindelighed - og dermed også for ens
"egen" skole.
Dette hæfte handler om skolebestyrelsens samarbejde med andre -
især politikerne i kommunen, og giver nogle bud på, hvordan
sådan et samarbejde kan organiseres.
Forsiden | Forrige Kapitel
| Næste kapitel |