[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]


Indledning

Alle, der har med skolen at gøre, skal kunne samarbejde. Det fremgår klart af folkeskoleloven - og især dens regler om skolens styrelse.

Enhver beslutning på skolen eller i kommunen har det formål, at undervisningen skal tilrettelægges og varieres, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger. Det kræver, at de omgivelser, eleverne befinder sig i, er trygge og gode.

Lærerne skal derfor i deres planlægning af undervisningen tage vidtrækkende hensyn til den enkelte elev. Men samtidig skal man få disse hensyn til at hænge sammen i et undervisningsforløb for hele klassen.

Skolen har ansvaret for undervisningens kvalitet, og det er derfor vigtigt, at skolebestyrelsen gennem sine principbeslutninger mv. er med til at skabe en god arbejdsplads for alle.

 

Når kommunalbestyrelsen har vedtaget de politiske målsætninger, overlades det til de enkelte skolebestyrelser at udarbejde handlingsplaner i samarbejde med skolernes ledere og lærere

 

I de tidligere hæfter (bl.a. hæfte 1 og 4) er der givet en række bud på, hvordan der kan skabes en dialog mellem lærerne, skolelederen og forældrene.

En sådan dialog giver de enkelte medlemmer af skolebestyrelsen en viden, som kan anvendes i debatten i kommunen om ændringer og forbedringer for skolevæsenet i al almindelighed - og dermed også for ens "egen" skole.

Dette hæfte handler om skolebestyrelsens samarbejde med andre - især politikerne i kommunen, og giver nogle bud på, hvordan sådan et samarbejde kan organiseres.

 

 



Forsiden | Forrige Kapitel | Næste kapitel