Hvordan kan et emne behandles i skolebestyrelsen?
Når skolebestyrelsen har vedtaget at drøfte et konkret emne,
kan følgende fremgangsmåde benyttes:
1. behandling
Brainstorm i skolebestyrelsen, pædagogisk råd og evt. elevrådet.
2. behandling
Skolelederen - eller et medlem af skolebestyrelsen - udformer første
udkast til principper og præsenterer det i skolebestyrelsen og i pædagogisk
råd. Debat og ændringsforslag.
3. behandling
Endeligt forslag vedtages i skolebestyrelsen og præsenteres i pædagogisk
råd.
På efterfølgende møder i skolebestyrelse og pædagogisk
råd orienterer skolelederen om, hvordan principperne vil blive omsat
til handling. Eventuelt kan principperne vedlægges et bilag som indeholder
retningslinier for, hvordan principperne føres ud i virkeligheden.
Tavshedspligt i personsager
Som skolebestyrelsesmedlem får man undertiden indsigt i personlige
forhold, som vedrører enkelte børn, forældre og ansatte.
I den forbindelse er det vigtigt at huske, dels at de konkrete beslutninger
i forbindelse med sådanne sager er lederens kompetence, og at der
derfor udelukkende er tale om indsigt, dels at bestyrelsen har tavshedspligt.
Skolebestyrelsens kompetence udøves på skolebestyrelsens
møder og ingen andre steder, og møderne holdes for lukkede
døre. Det betyder, at det enkelte medlem af bestyrelsen ikke må
referere, hvad andre medlemmer har sagt på mødet eller viderebringe
oplysninger, der er omfattet af tavshedspligt, fx personsager. Lukkede døre
betyder også, at der ikke må være andre til stede på
skolebestyrelsens møder end de personer, der fremgår af folkeskoleloven.
Der er dog mulighed for på møderne at invitere gæster,
hvis arbejde eller meninger er relevante for at belyse en konkret sag, ligesom
forskellige emner eller områder kan forberedes af enkelte bestyrelsesmedlemmer
eller udvalg under skolebestyrelsen.
Elevrepræsentanterne deltager ikke, når personsager bliver
behandlet i bestyrelsen.
Forsiden | Forrige Kapitel
| Næste kapitel |