Hvilke kompetencer har kommunalbestyrelse og amtsråd?
Uanset om der er tale om en primærkommunal opgave eller en amtskommunal
opgave, er det hovedsageligt de samme regler, der gælder. Når
der her tales om kommunalbestyrelsen, omfatter denne betegnelse også
amtsrådet.
Folkeskolen er en kommunal opgave, som kommunalbestyrelsen har det overordnede
ansvar for. Det betyder, at kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der
fastsættes mål og rammer, og at der afsættes de fornødne
ressourcer til skolerne. Ifølge reglerne om kommunalt selvstyre kan
den enkelte kommunalbestyrelse inden for lovens rammer frit træffe
sine beslutninger efter lokale ønsker og behov.
Hvis kommunalbestyrelsen efterlever folkeskolelovgivningen, har undervisningsministeren
ingen kompetence til at gribe ind. Det gælder både den måde
kommunalbestyrelsen udfylder de givne rammer på og indholdet af de
konkrete afgørelser, kommunalbestyrelsen træffer.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at sørge for undervisning
i grundskolen og 10. klasse, oprette børnehaveklasser samt sørge
for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til børn
og unge under 18 år. Hvis et barn har behov for vidtgående specialundervisning,
påhviler den opgave amtsrådet.
Kommunalbestyrelsens kompetence på folkeskoleområdet fremgår
bl.a. af folkeskoleloven, der pålægger kommunalbestyrelsen:
- det overordnede ansvar for kommunens skolevæsen
- at påse at alle undervisningspligtige børn indskrives
i folkeskolen eller får en undervisning, der står mål
hermed
- at fastsætte mål og rammer for skolens virksomhed
- at føre tilsyn med skolernes virksomhed.
Kommunalbestyrelsen træffer desuden beslutning om:
- bevillinger til skolevæsenet
- økonomiske rammer for de enkelte skoler
- ansættelse af leder og lærere efter indhentet udtalelse
fra skolebestyrelsen og ansættelse/afskedigelse af skolens personale
i øvrigt
- skolestrukturen - efter indhentet udtalelse fra de berørte skolebestyrelser
- herunder antallet af skoler samt omfanget af klassetrin på hver
enkelt skole, specialundervisning, undervisning i fritiden og SFO
- rammer for klassedannelsen og elevernes timetal
- generelle retningslinier for voksnes deltagelse i undervisningen og
for skolerne som lokale kulturcentre
- andre spørgsmål, der ikke er henlagt til de enkelte skoler,
fx henvisning til undervisning på andre skoler.
Når kommunalbestyrelsen har truffet en afgørelse på
folkeskoleområdet, kan afgørelsen ikke påklages til højere
administrativ myndighed. Hverken amtsrådet eller Undervisningsministeriet
er klageinstans. Kommunalbestyrelsens beslutninger er endelige og skal efterleves,
uanset om man på skolerne er enig eller ej. Hvis der rejses tvivl
om lovligheden af en beslutning kommunalbestyrelsen har truffet, kan sagen
tages op i tilsynsrådet. Hvis tilsynsrådet finder, at kommunalbestyrelsens
beslutning er ulovlig, kan det sætte beslutningen ud af kraft eller
pålægge kommunalbestyrelsen at træffe en anden beslutning.
Tilsynsrådet har dog ikke kompetence til at afgøre, om kommunalbestyrelsens
beslutning er hensigtsmæssig eller rimelig.
Det følger som nævnt af folkeskoleloven, at folkeskolen
er en kommunal/amtskommunal opgave, som kommunalbestyrelsen/amtsrådet
har det overordnede ansvar for. Kommunalbestyrelsen har derfor ansvaret
for, at der fastsættes overordnede mål og rammer, og at der
afsættes de nødvendige økonomiske ressourcer til skolerne.
Når den politiske målsætning er fastlagt, overlades
det til de enkelte skolebestyrelser at udarbejde handlingsplaner/virksomhedsplaner
og årsberetning. Her beskriver hver enkelt skole konkret, hvilke initiativer
man i praksis vil tage for at leve op til den vedtagne politiske målsætning.
Spørgsmålet om, hvordan kommunens målsætning
omsættes til praksis, behandles i hæfte 5.
Forsiden | Forrige Kapitel
| Næste kapitel |