Hvorfor stille op til skolebestyrelsen?
Som medlem af skolebestyrelsen kommer man tæt på skolens
hverdag og opnår indsigt i - og indflydelse på - hvordan hele
skolens virke og dagligdag hænger sammen. Inden for de givne rammer
er der gennem årene blevet et stadigt større råderum
og dermed øget mulighed for medindflydelse både for de "menige"
forældre og for de forældrevalgte medlemmer af en skolebestyrelse.
I lighed med andre tillidsposter stiller man op for at få indflydelse
på det, man finder betydningsfuldt. Det gælder både de
nære forhold, som ønsket om at følge aktivt med i sine
børns liv, og ønsket om at få indflydelse på den
lokale skole i al almindelighed.
Som forælder i en skolebestyrelse er det ikke en forudsætning
at have stor faglig indsigt i skoleforhold. Forældrene er lægfolk,
der giver deres mening til kende som forældre til børn på
skolen. I begyndelsen kan det måske være svært at overskue,
hvordan det daglige arbejde er organiseret for skolens mange brugere, og
få øje på betydningen for den enkelte elev. Men efterhånden
får man mere indsigt, og arbejdet bliver både sjovt og spændende,
når man oplever en reel indflydelse på skolens udvikling.
Som lægmand har man oven i købet den fordel, at man ser
på skolen med friske øjne og ikke er bundet af gamle, fastgroede
traditioner. Skolens leder og medarbejdere har måske arbejdet på
samme skole i en længere årrække og fundet et mønster,
de trives med. De er ikke automatisk indstillet på selv at tage initiativ
til forandringer. Her ligger en stor opgave for skolebestyrelsen. Hvad trænger
til at blive justeret, ændret eller forbedret? Måske i takt
med nye pædagogiske ideer, udviklingen i lokalsamfundet o.lign.
Med deres forskellige baggrunde og erfaringer har forældrene mulighed
for at sætte skolen i et nyt perspektiv.
Forsiden | Indledning
| Næste kapitel |