»Det vigtigste for mig er at inddrage virkeligheden«
Jesper Larsens 9.-klasse-elever på Frederiksborg Byskole
i Hillerød laver det store projekt lidt anderledes
end de fleste andre. Deres opgave er at tage ud i lokalsamfundet
og gøre en forskel.
Af Rasmus Thirup Beck // Foto Nicky bonne
Hvert år omkring det store projektarbejde i 9. klasse er der ved
at være tradition for, at der sker ting og sager i Hillerød. Der bliver
arrangeret koncerter, afholdt store kommunale idrætsdage,
kørt utraditionelle sikker sex-kampagner osv., osv. Epicenteret
for alle disse tiltag er Frederiksborg Byskole, nærmere bestemt
folkeskolelæreren Jesper Larsen, der i år for sjette gang sendte
sine elever i 9. klasse »ud i virkeligheden«. Det arbejde vandt han
27. maj Pionerprisen 08 for i kategorien Kulturelt arrangement.
Det virkelighedsstræbende projektarbejde er faktisk både resultatet
af en nytænkning og en nyfortolkning af undervisningsparagrafferne.
Hvor de fleste folkeskolelærere læser bekendtgørelsen
om, at det store projekt i 9. klasse skal munde ud i et
»produkt«, sådan at eleverne skal skrive en rapport, har Jesper
Larsen en lidt bredere tolkning. Han mener, at »produktet« også
kan være et arrangement, en kampagne eller noget andet, der
efterlader et rigtigt aftryk uden for skolens mure:
»Det er vigtigt for mig, at eleverne laver noget »virkeligt«, som
jeg plejer at sige - at de ikke bare skriver en rapport om indianere.«
Det er derfor, at hans elever hvert år strømmer ud i lokalområdet
for at stable alle mulige - og umulige - projekter på benene.
At det er en succes, kan først og fremmest måles på, at eleverne
er vilde med arbejdet, og at Jesper Larsen får ros fra både
ledelse og kolleger, men vil man have et mere håndfast bevis,
kan man prøve at tælle de mange gange, elevernes projekter er
kommet på forsiden af de lokale aviser. Det kom for eksempel
pigerne, der havde skrevet et forslag til en ny antimobbelov til
skolen. Da det projekt, som projektbekendtgørelsen foreskriver,
blev fremlagt for klassen, var skolens inspektør og viceinspektør
naturligvis inviteret med.
»Målet skal hele tiden være rent faktisk at ændre noget på den
virkelighed, man befinder sig i,« erklærer den ikke overraskende
meget populære lærer.
De ekstra centimeter
Jesper Larsen havde kun været lærer i et år, da han prøvede den
anderledes projektform af. Han afviser, at han er specielt nytænkende,
og fortæller, at det i første omgang bare handlede
om, at han havde en idé om, at det var den rigtige måde at gøre
det på. Senere er der kommet en anden og ret væsentlig motivationsfaktor.
»Der er ikke noget federe end at se sådan nogle unge mennesker
være helt høje, fordi de har udrettet noget. De vokser lige
et par centimeter,« konstaterer han på en måde, så man tydeligt
kan mærke, at han mener det.
Forhindringer har han ikke oplevet nogen af. For ham var det
mest et spørgsmål om at være sikker på, at konceptet, som han
også kalder det, lå inden for bekendtgørelsen - og så ellers bare
gøre det. Der har ikke været behov for ekstra midler af ledelsen
eller inddragelse af kollegernes timer, som ellers er de normale
problemer, når man går nye veje.
Jesper Larsens fem gode råd om innovation i undervisningen
- Vær parat til at arbejde i kaos - til at slippe de
normale rammer for en stund.
- Kom ud i og inddrag virkeligheden. Det gør eleverne
meget mere engagerede, og de får gode oplevelser.
- Inddrag især lokalmiljøet. Her er der gode muligheder
for opbakning.
- Tro på, at utraditionelle ideer faktisk godt kan
realiseres.
- Glem janteloven - og dem, der håndhæver den.
|
|
Han kan til gengæld takke sin skoleleder for, at han overhovedet
fik tilmeldt sit koncept til Pionerprisen 08.
»Hun gjorde mig opmærksom på prisen, og da jeg så læste om
det, kunne jeg da godt se, at det var lige mig,« fortæller han.
At han så tilmed vandt, er han naturligvis glad for. Det er, som
han siger, et fagligt skulderklap af de helt store, men han var
faktisk overrasket over overhovedet at blive nomineret, fordi der
var så mange gode, spændende indsendte projekter, konstaterer
han beskedent.
Vil vinde mere
Hele tanken med at komme uden for klassens mure er faktisk et
gennemgående træk i Jesper Larsens undervisning. Når eleverne
læser en roman, kan de for eksempel skrive et brev til forfatteren,
og når de har om billedbøger, kan de lave sine egne og læse dem
op for yngre klasser. Det er ikke altid, forfatteren svarer, eller at
ideerne virker, men det vigtigste er sådan set, at eleverne prøver:
»Noget af det værste, jeg ved, er den der remse med, at »det
har vi prøvet«, eller »det kan man ikke«. Jeg synes bare, man
skal se at komme i gang!«
Spørgsmålet er så, om der er andre spændende nyfortolkninger
af lærergerningen på vej på Hillerød-egnen. Ikke umiddelbart,
siger han. Han agter, til de kommende 9.-klassers lettelse,
at fortsætte med projektformen, og så vil han bruge mere energi
på et andet projekt, som han i forvejen har ret god succes med:
Avisugen. Et par af de klasser, han har deltaget med, har vundet
den regionale konkurrence i Nordsjælland et par gange.
»Men næste mål må være at vinde den nationale - det må du
godt skrive,« erklærer han selvsikkert.
»Jeg tager det da som et stort klap på skulderen«
Michael Frank underviser på smedeuddannelsen på
Tech College Aalborg. Han mente, uddannelsen manglede
en introduktion til iværksætteri og satte derfor sit
eget projekt i søen.
Af Rasmus Thirup Beck // Foto Nicky bonne
Oppe i Aalborg var der engang et værft, Aalborg Værft. Værftet
var ikke kun en af byens største virksomheder; det var også med
til at holde en lang række mindre firmaer i gang. Da værftet lukkede
i 1988, medførte det altså også voldsomt hårde tider for
underleverandørerne, og det kunne Michael Frank, der havde
sine elever på Tech College Aalborgs smedeuddannelse i praktik
de fleste af stederne, følge på nærmeste hold. Han er i dag fascineret
af, hvor gode de små virksomheder var til at tilpasse og
udvikle sig, da deres primære indtægtskilde pludselig forsvandt.
»Det har været fantastisk at følge, og det giver virkelig en tro
på, at nytænkning er fremtiden,« konstaterer han.
I dag er Michael Frank avanceret til KIU-konsulent (KIU: Kvalitet
i undervisningen) på Tech College Aalborg. I den egenskab
kunne han for et par år siden ærgerligt konstatere, at lige netop
nytænkning, og ikke mindst iværksætteri, var gledet ud af undervisningen
på smedeuddannelsen - og det synes han var mærkeligt.
Derfor allierede han sig med lærerne Steen Rytter Nielsen,
Eskil Staal Nielsen, Bjarne Mortensen og Frederik Hertel for
at udvikle et projektforløb, der skulle introducere eleverne til
lige præcis det.
Og det var på grund af det projekt, at han 27. maj modtog Pionerprisen
08 for bedste sociale initiativ.
Egne virksomheder
Arbejdet med innovation og iværksætteri foregår i forbindelse
med projektarbejdet på smedeuddannelsens 1., 2. og 3. hovedforløb.
I det første forløb er opgaven bundet - sidste gang skulle
eleverne for eksempel opfinde en automatisk havelåge og derefter
gå fiktivt videre med virksomhedsplaner, patentsikring osv.
- men i de to næste arbejder eleverne mere frit. Det foregår fra
bunden af og altid med konkrete produkter, som i nogle tilfælde
har mundet ud i opstart af egen virksomhed efter endt uddannelse.
Det ultimative kvalitetsstempel, hvis man spørger Michael
Frank.
Ret tidligt i udviklingen af forløbet fandt de involverede ud af,
at det ville være en god idé at inddrage undervisning i globalisering,
som ellers har hjemme i samfundsfagstimerne. Derudover
får eleverne i projekterne også brug for både dansk, engelsk og
matematik.
»Vi har i mange år forsøgt at inddrage de boglige fag i smedeuddannelsen
- nogle gange med mindre held. Det her er en god
måde at gøre det på, synes vi,« konstaterer Michael Frank, der
fungerer som koordinator på projekterne.
Det synes eleverne også. Det har de i hvert fald givet udtryk
for i de efterfølgende evalueringer. Dog skal det være sammenhængende
forløb på to uger og ikke med en halv dag hist og pist.
»Sådan gjorde vi det første år, og det fik vi ikke ros for,« som
Frank siger tørt.
Det gode ved denne form for undervisning er, at det hele
tiden er konkret. Når man skal tale globalisering, tager man
udgangspunkt i det produkt, man har fremstillet, og bruger det
til gruppearbejde om, hvad det betyder, at samme produkt for
eksempel kan fremstilles billigere i Kina. Eleverne må derefter,
efter en let anvisning, selv finde argumenter for og imod
forskellige forretningsmodeller.
Michael Franks fem gode råd om innovation i undervisningen
- Byg projektet op om noget konkret.
- Få kollegerne med på det.
- Få opbakning fra ledelsen - det kræver noget ekstra, som
de skal bevillige.
- Få solgt ideen ordentligt til eleverne. Det giver mere udbytte.
- Vær seriøs med det - så bliver eleverne også seriøse.
»Den traditionelle undervisning om det her ville have
været noget med at sætte eleverne ned på deres bagdel og
så fortælle dem om globalisering og om, hvordan man får
en god idé. Så tror vi, at det her er bedre.«
Lidt svært at sælge
Da først ledelsen på Tech College Aalborg var med på
projektideen,
var der ikke mange forhindringer, før det
kunne sættes endeligt i søen. Dog skulle der laves lidt fodarbejde
på lærerværelset.
»Det er altid svært at sælge sådan noget til kollegerne.
De har jo travlt i forvejen, og så skal de pludselig til at
lave noget helt nyt... Heldigvis kunne vi med midlerne fra
ledelsen lokke med ekstra timer, og så gik det fint.«
Derefter var det faktisk kun et problem, at Dansk Industri
og Smedemesterforeningen i første omgang var så begejstrede
for ideen, at de ville have den bredt ud på flere
skoler. EUC Vest kom godt nok med, men der blev aldrig
fundet penge til de andre, og imens måtte de afvente i
Aalborg.
Det er imidlertid helt glemt nu, hvor Pionerprisen 08,
de 10.000 kroner og rejsen til USA er i hus. At Michael
Frank overhovedet deltog i konkurrencen, kan han takke
Stine Sind Christensen fra Industriens Uddannelse for, og
selv da hun havde opfordret ham til at tilmelde projektet,
gik der længe, før han gjorde det.
»Jeg troede da bestemt ikke, at der var noget i det,«
som han siger med vanlig nordjysk beskedenhed.
Men det var der, og det er han nu alligevel lidt stolt af:
»Jeg tager det da som et stort klap på skulderen.«
Michael Frank (th.), KI U-konsulent,
og lærer Steen Rytter Nielsen (tv.),
Tech College Aalborg
» Det er tilladt at tænke skøre tanker«
Palle Heltoft (th.) og lærerkollegaen Tonni
Sørensen (tv.), Hørup Centralskole i Sønderjylland
50 2.-klasse-elever på Hørup Centralskole blev sat til
at opfinde maskiner, der kunne hjælpe dem i hverdagen,
og fik 50 5.-klasse-elever som arbejdsmænd.
Det blev en stor succes - og kostede »en forfærdelig
masse lim«.
Af Rasmus Thirup Beck // Foto Nicky bonne
Hvem der bare havde gået i 2. klasse på Hørup Centralskole i
Sønderjylland. Man kan ikke lade være med at tænke tanken,
når man lytter til lærer Palle Heltofts begejstrede beretning om
det innovationsprojekt, han dér stablede på benene sidste år
sammen med kollegaen Tonni Sørensen. En central del af projektet
var nemlig, at de små elever i 2. klasse kunne hundse
rundt med de ældre i 5. Projektets yngste elever skulle få ideerne,
og de ældste skulle derefter hjælpe dem med at føre dem ud
i livet samt dokumentere hele processen. To 5.-klasser blev på
den måde sat til at hjælpe tre 2.-klasser, således at i alt 100 elever
var i gang.
Og det var ikke overraskende noget, de små kunne li':
»De var jo styrende i processen, og det var meget spændende
for dem. De bestemte jo!« konstaterer Palle Heltoft, der sammen
med kollegaen vandt prisen for bedste merkantile projekt, da pionerpriserne
blev uddelt 27. maj.
Rammen for de små elevers innovation skulle være hverdagen.
De skulle udtænke mere eller mindre realistiske opfindelser,
der kunne gøre deres hverdag lettere. Til det formål havde
otte lærere, som på skift var tilkoblet projektet, fremskaffet en
ordentlig bunke husholdningsudstyr - fra foodprocessorer over
støvsugere til nogle enkelte computere - som eleverne så fik lov
at lege med. Tingene blev skilt ad og samlet igen, og imens kunne
lærerne så måske en gang imellem bruges som »ekspertkonsulenter
«.
»Men vi blev allermest brugt til at hente materiale. Vi gik frem
og tilbage efter pap, ståltråd, plancher og alt muligt. Eleverne
rodede og kæmpede indædt med deres projekter - og brugte en
forfærdelig masse lim.«
Madpakkesmører og lektielaver
Elevernes opfindelser, hvoraf nogle var mere realistiske end andre,
handlede mest om at hjælpe dem til at slippe for at lave noget,
de ellers var nødt til, derhjemme. Der blev således blandt
andet arbejdet med en madpakkesmører, en lektielaver og sko,
der selv kunne gå. Et par piger havde succes med at omdanne en
gammel skanner til en hamsterfodermaskine. Langt fra alle af de
cirka 30 projekter blev til noget, men det gør ikke noget, forsikrer
Palle Heltoft:
»Det var processen, der var vigtigst. De fandt ud af, at det er
tilladt at tænke skøre tanker, og det er de ikke vant til i 2. klasse.«
Efter at ledelsen på Hørup Centralskole havde sagt ja til projektet,
var den største forhindring, før det kunne realiseres, at
få overbevist kollegerne om, at det gav mening at bruge 14 dage
af deres stramme årsplan på det. Det var vigtigt for de to bagmænd,
at kollegerne ikke kun skulle sige ja, men også være lige
så overbeviste om projektets værdi som dem.
Da projektet var slut, kom alle de involverede og sagde, at det
havde været skægt.
Hvornår skal vi igen?
Den bedste respons kom dog fra 2.-klasserne. De har flere gange
bagefter spurgt, »hvornår skal vi det her igen?«, og det er lidt af
en ros på det alderstrin.
5.-klasserne var også glade for projektet, om end der har været
lidt kritik af, at det er lærerne, som har vundet Pionerprisen
08 og turen til USA.
»De synes, det burde være dem, der skulle af sted, nu hvor de
har lavet alt arbejdet,« lyder det lunt fra Palle Heltoft.
De to ansvarlige lærere er dog ikke flove over at tage turen
alene. Prisen er den ultimative anerkendelse af, at de har fat i
noget rigtigt, når de ganske modigt satser på innovationsudvikling
blandt de allermindste elever.
»Det er jo fantastisk lækkert, at vi vinder! Det kan ikke blive
bedre. Når det lykkes, tænker man, »hvad skal det næste projekt
være?« Man siger ikke, »måske skal vi gøre det igen«, men »hvornår
skal vi gøre det igen?««
I første omgang foreslog de to, at projektet skulle udvides, så
det involverede alle klassetrin, men det var skolebestyrelsen ikke
»moden til«, som Heltoft udtrykker det. Næste projekt kommer
derfor, uden at det overhovedet er planlagt endnu, »kun« til at
omfatte hele indskolingsdelen på skolen.
Palle Heltofts fem gode råd om innovation i undervisningen
- Spring ud i det. Folk har en tendens til at holde
sig tilbage, indtil alt er sikkert og beskrevet.
- Man må godt tro på de andres ideer - både
kollegernes og børnenes. Man behøver ikke at
få dem alle sammen selv.
- Brug en uge, hvor skemaet er lagt ned i
forvejen. Det gør det meget nemmere i forhold
til de andre fag.
- Tag kontakt til mennesker, der ved noget
om innovation. Man kan ikke få for meget
inspiration.
- Man bliver nødt til at have en ledelse, der
bakker 100 procent op. Det er ikke et råd, men
et krav!
Denne side indgår i publikationen "PIONERMAGASINET 03"
© Undervisningsministeriet 2008