Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Velkommen til PIONERMAGASINET 03

PIONERPRISEN

Det forløbne pionerår har budt på mange spændende og innovative projekter fra landets undervisere og lærere rundt i landet. Vi modtog hele 61 projekter. De tre mest innovative lærere/undervisere, som har lavet undervisningsforløb i kategorierne socialt initiativ, kulturelt arrangement og merkantilt projekt, blev kåret i slutningen af maj på en noget utraditionel pionerdag på Nordisk Skoletavle Fabrik i Kolding. For de tre vindere og de yderligere seks nominerede venter nu en spændende studietur til USA.

Læs om vinderne og deres projekter, og bliv inspireret til udvikling af dine egne innovative undervisningsforløb, som, hvis du tilmelder projektet, måske kan vinde Pionerprisen 09.

Alle de projekter, der ikke endte med en nominering, har spillet en særdeles væsentlig rolle i skridtet mod at skabe en ny kultur på landets skoler og øvrige uddannelsesinstitutioner. Der er derfor al mulig grund til at glæde sig til det nye pionerår, hvor erfaringerne fra det første pionerår vil danne grobund for endnu mere fokus på innovation og iværksætteri.

INOVATIONSKRAFT I ERHVERVSUDDANNELSERNE

I dette tredje nummer af Pionermagasinet stiller vi skarpt på udviklingen af innovation og iværksætteri i erhvervsuddannelserne med et interview med pædagogisk konsulent Dorrit Sørensen.

Den ønskede innovationskraft i erhvervsuddannelserne skal komme eleverne til gavn i deres videre færden på det globaliserede arbejdsmarked. Det kræver en stor portion vilje, nytænkning og mod at skulle redefinere de vante undervisningsforløb og tilknyttede roller, både for undervisere, elever og skoleledere - og også for praktikpladserne.

Eleverne opholder sig en stor del af deres uddannelsestid uden for skolen i praktik, så det er helt essentielt, at samtlige aktører tør tage imod de nye udfordringer. Udfordringen bliver blandt andet at lære at udvikle nye undervisningsforløb på tværs af de forskellige samarbejdspartnere som en naturlig del af hverdagen på erhvervsuddannelserne. Mange steder er udfordringen taget op, men den kræver en solid opbakning og et bredt samarbejde, påpeges det i artiklen.

AT TURDE STILLE DE RELEVANTE SPØRGSMÅL

Dette nummer af Pionermagasinet byder også på en indsigt i begrebet »relationskompetence«. Relationskompetencen er en vigtig faktor, når innovation skal omsættes i den daglige praksis. »Det er kvaliteten i relationerne, der skaber graden af innovation. Man skal turde spørge om det, man ikke ved,« fastslog Lotte Darsøe meget rammende på dette års Sorø-møde.

Relationskompetencen er af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, blevet vurderet som en af de tre kompetencer, en god lærer skal besidde. De resterende to kompetencer er faglig kompetence og ledelseskompetence. Når relationskompetencen kommer i spil, styrkes elevernes mulighed for at lære og derved også for at lære nyt og tænke i nye baner, hvilket er en vigtig faktor, for at innovative undervisningsforløb skal lykkes.

Med det nye pionerår indbyder vi alle med innovative fornemmelser i maven til at følge med på vores hjemmeside, www.pionerprisen.dk, hvor de nyeste pionertiltag præsenteres til inspiration landet over.

I ønskes alle rigtig god pionerlyst i det nye pionerår!

Pionerpriserne blev uddelt til lyden af truthorn og klikfrøer

Blandt 61 projekter skilte tre sig ud, da årets pionerpriser blev uddelt. Pionerdagen 08, der også havde en danseworkshop på programmet, fandt sted i inspirerende rammer på Nordisk Skoletavle Fabrik i Kolding sidst i maj.

Af Rasmus Thirup Beck // Foto Nicky Bonne

Konferencer behøver ikke at være kedelige. Det fik de godt 65 deltagere på Pionerdagen 08 at mærke på både krop og sind fra morgenstunden, da de 27. maj mødte op på Nordisk Skoletavle Fabrik i Kolding - uden nogen idé om, hvad der skulle ske.

Efter en let morgenmad blev de således ledt igennem en sprudlende danseworkshop, der, som det lød i programmet, skulle få dem til at »mærke pionerkraften«. Derefter var der en række andre utraditionelle oplæg og workshopper, blandet andet om social intelligens, og det hele blev rundet af med kulminationen på hele pioneråret: Overrækkelsen af Pionerprisen 08 i tre kategorier.

Til denne sidste lidt formelle del af dagen havde arrangørerne - Undervisningsministeriet samt indkaldte konsulenter - endnu en lille overraskelse i ærmet. Rummet, hvor overrækkelsen skulle foregå, var propfyldt med balloner, og alle deltagerne blev udstyret med truthorn, skralder, fløjter og klikfrøer, som de blev opfordret til at bruge frivilligt. De tre vindere fik altså en ganske speciel hyldest, der gjorde indtryk på både dem og dem, der hyldede.

»Det var en fantastisk morsom prisuddeling. Det var højtideligt, men alligevel uformelt og sjovt,« lyder det eksempelvis fra Alice Petersen, som er lektor på TietgenSkolen i Odense.

Hun var med på Pionerdagen 08, både fordi hun har været med til at udtænke hele pionerkonceptet, og fordi hun selv havde et projekt om iværksætteri med i kampen om pionerpriserne.

Ligesom de fleste andre deltagere var Alice Petersen dog allermest imponeret over de lokaler, som arrangørerne havde valgt til dagen. Der blev nemlig meget passende tænkt ganske utraditionelt, da Nordisk Skoletavle Fabriks helt nye domicil skulle opføres. Ud over flot arkitektur og de æstetiske hvide flader har bygherren blandt andet også konsulteret den ældgamle kinesiske indretningsfilosofi Feng Shui.

»Når man kommer fra undervisningsverdenen, er man ikke forvænt med, at rammer er noget, man går op i, men det må man sige, at der var tænkt på her, og det satte det hele i et fantastisk perspektiv. Når der er tænkt nyt i det, man ser på, giver det også bedre mening selv at tænke nyt,« konstaterer Alice Petersen entusiastisk.

Det hører med til historien, at Nordisk Skoletavle Fabrik faktisk er en ganske innovativ virksomhed, der har udviklet sig fra produktionen af de velkendte, simple grønne tavler til blandt andet at sælge moderne mindboards og stå for indretningen af hele auditorier.

Tænk nyt

Hele ideen med pioneråret og den afsluttende Pionerdagen 08 har været at få undervisningsverdenen til at tænke tilsvarende nyt. Det var derfor, at deltagerne i Kolding ikke bare skulle se, hvem der havde vundet pionerpriserne, men også have lidt inspiration med hjem. Danseworkshoppen, som blev ledet af Pernille Overø fra Worlddance, foregik således under den parole, at vil man skabe forandring, sker det gennem bevægelse som for eksempel den, dansen giver. Når man både fokuserer krop og tanke på at tænke nyt, bliver man mere fokuseret, lyder logikken.

Coach og cand.phil. Peder Venge gav i sit foredrag om social intelligens konkrete eksempler på, hvordan man kan forbedre og træne sin sociale intelligens og dermed åbne sig for at tænke nyt. Efter frokost måtte deltagerne igen selv i aktion. Endnu en coach, denne gang Niko Grünfeld, som også var med til at planlægge hele Pionerdagen, sendte deltagerne i små grupper, hvor de skulle diskutere, hvad der hæmmede og fremmede deres »pionerkraft«.

Mogens Nielsen, som arbejder med Young Enterprise på CPH West, fandt gruppediskussionen ganske givende. Han var i gruppe med to folkeskolelærere, og her blev ledere og økonomi nævnt som det mest hæmmende, mens det, »at de unge mennesker blomstrer«, når de laver noget nyt, var det mest ansporende.

Da dagen var omme, var forsamlingen af forandringsvillige skolefolk helt naturligt blevet rystet sammen, og der var blevet netværket på kryds og tværs.

»Det var nogle meget fine rammer og nogle gode oplægsholdere, der viste, at man kan holde foredrag på mange forskellige måder,« lyder eksempelvis skudsmålet fra Ann-Marie Christensen, som er skoleleder på Treldevejens Skole i Fredericia.

Danmarks fremtid

Efter overrækkelsen af de tre priser, der også indebar en lille pose penge med 10.000 kroner i samt en studietur til USA for alle de nominerede, ønskede undervisningsminister Bertel Haarder tillykke via en indspillet video. Han understregede, at der er hårdt brug for nytænkning.

»Hvor er det vigtigt - det, I har gjort. I er blevet udnævnt til pionerer i undervisningsverdenen, og jeg kan ikke forestille mig et bedre sted at være pioner. Tak til jer, og god tur til USA.«

Vigtigheden var deltagerne dog allerede klar over. For Alice Petersen handler innovationen i undervisningen om, at man som skole er nødt til at vise, at man, ligesom alle andre virksomheder og organisationer, kan udvikle og tilpasse sig.

»Så kan vi vise de unge, hvordan det er. De skal lære, at samfundet hele tiden er i bevægelse, og at de måske ligefrem skal gå foran. Det er ekstremt vigtigt, og vi skal klæde dem på,« forklarer hun.

Det samme mener Ann-Marie Christensen - og lidt til:

»Vores elever skal bruge det her, når de skal ud at klare sig i voksenlivet. Jo bedre de er til at omstille sig og tænke nyt, desto bedre er både de og det danske samfund stillet.«

Både lektoren og skolelederen tog masser af tanker og ideer med hjem fra Pionerdagen 08. De fik inspiration fra oplægsholderne og ved at høre om de andre projekter. Ann-Marie Christensen fik også blod på tanden, fortæller hun.

»Jeg tænkte helt automatisk, at »nu skal vi hjem og gøre det endnu bedre«, så vi kan blive nomineret næste år!«

De ni nominerede til Pionerprisen 08

Merkantilt produkt

Projekt Edison

Projekt Edison Lærere og elever i en 7.-klasse fulgte et nyopfundet opfinderprojekt, hvor viden, idégenerering og teamarbejde skal føre til udviklingen fra idé til produkt. Projektet er i 2007-2008 blevet bredt ud i hele UU Sydvestjyllands område, og det er hensigten, at konceptet skal udbredes til hele Danmark i 2008-2009.

Indsendt af: Jan Meesenburg, UU Sydvestjylland

Din hverdag

En skoles 2.- og 5.-klasser arbejdede sammen for at udvikle løsningsforslag til almindelige problemer i børnenes hverdag. Eleverne kom i forløbet igennem idégenereringsprocesser, fik udvalgt deres egen særlige idé og lavet deres egen lille opfindelse.

Indsendt af: Palle Heltoft og Tonni Sørensen, Hørup Centralskole

EAF - tværinstitutionelt iværksætteri

Siden 2005 har Erhvervsakademiet på Fyn tilbudt stadig mere populære frivillige, tværinstitutionelle innovations- og iværksætterforløb for at give de studerende værktøjer og lyst til at starte egen virksomhed - hvilket mange af dem efter forløbet har gjort.

Indsendt af: Alice Petersen, Erhvervsakademiet Fyn

Socialt initiativ

Et hus i Congo

Udvikling af ideer og konkrete projekter, der skulle generere penge til initiativet »Byg et hus i Congo«. Der blev udarbejdet markedsføringsmaterialer, arbejdsfordelinger samt produkter til selve arrangementet, og i projektets sidste fase blev indsamlingsdagen ført ud i livet. Projektet førte som en sidegevinst til, at klassen har den højeste fremmødeprocent på skolen.

Indsendt af: Kirsten Bennedsen, Handelsskolen Minerva

Innovation og Iværksætteri

Integrering af undervisning i globalisering, dansk og samfundsfag med innovation og iværksætteri i elevernes projektarbejde. Eleverne har i forbindelse med selvvalgte eller bundne projekter idégenereret og innoveret med hensyn til design og funktionalitet af forskellige produkter. Eleverne har anvendt projektproduktet som udgangspunkt for opstart af egen virksomhed.

Indsendt af: Michael Frank, Tech College Aalborg

Idégenerering på to havne

Om udvikling af nye visioner for en havns fremtid. Hele projektet, hvor 9.-klasse-eleverne gik fra brainstorm over strukturering til udarbejdelse af projektrapporter med konkrete forslag, foregik i løbet af blot tre sessioner a 70 minutter.

Indsendt af: Mogens Johansen, Augustenborg Skole

Kulturelt arrangement

Halloween

Elever fra 7. og 8. klasse planlagde aktiviteterne til en byfest i Ejstrupholm midtby. Eleverne var ansvarlige for alt i hele processen - lige fra at komme på ideen til arrangementet, tage kontakt til kommunen om de praktiske detaljer samt sørge for arrangementets aktiviteter og føre det hele ud i livet.

Indsendt af: Jane Lehmann, Ejstrupholm Skole

Iværksætter på tværs

Igennem et døgn, der havde form som »innovationscamp«, diskuterede elever/studerende og undervisere på tværs af tre meget forskellige uddannelsesinstitutioner i Kolding under oplægget: »Hvordan gør vi Kolding til Danmarks bedste uddannelsesby?«

Indsendt af: Dorthe Christiane Iversen, pædagoguddannelsen i Kolding

Iværksætterprojekt i 9. klasse

Iværksætteri i lokalmiljøet blev en obligatorisk del af projektopgaven i en 9.-klasse. Elevernes opgave kom derfor til at kredse omkring en form for produkt, som de selv fandt på og førte ud i livet i løbet af projektugen.

Indsendt af: Jesper Larsen, Frederiksborg Byskole

Læs om vinderne på de næste sider

Se de nomineredes egne præsentationer af deres projekter på YouTube via links fra www.pionerprisen.dk/det-sker/pionerprisen

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "PIONERMAGASINET 03"
© Undervisningsministeriet 2008

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top