Velkommen til PIONERMAGASINET 03
PIONERPRISEN
Det forløbne pionerår har budt på mange spændende og innovative
projekter fra landets undervisere og lærere rundt i landet. Vi
modtog hele 61 projekter. De tre mest innovative lærere/undervisere,
som har lavet undervisningsforløb i kategorierne socialt
initiativ, kulturelt arrangement og merkantilt projekt, blev kåret i
slutningen af maj på en noget utraditionel pionerdag på Nordisk
Skoletavle Fabrik i Kolding. For de tre vindere og de yderligere
seks nominerede venter nu en spændende studietur til USA.
Læs om vinderne og deres projekter, og bliv inspireret til udvikling
af dine egne innovative undervisningsforløb, som, hvis du
tilmelder projektet, måske kan vinde Pionerprisen 09.
Alle de projekter, der ikke endte med en nominering, har spillet
en særdeles væsentlig rolle i skridtet mod at skabe en ny kultur
på landets skoler og øvrige uddannelsesinstitutioner. Der er
derfor al mulig grund til at glæde sig til det nye pionerår, hvor
erfaringerne fra det første pionerår vil danne grobund for endnu
mere fokus på innovation og iværksætteri.
INOVATIONSKRAFT I ERHVERVSUDDANNELSERNE
I dette tredje nummer af Pionermagasinet stiller vi skarpt på udviklingen
af innovation og iværksætteri i erhvervsuddannelserne
med et interview med pædagogisk konsulent Dorrit Sørensen.
Den ønskede innovationskraft i erhvervsuddannelserne skal
komme eleverne til gavn i deres videre færden på det globaliserede
arbejdsmarked. Det kræver en stor portion vilje, nytænkning
og mod at skulle redefinere de vante undervisningsforløb og tilknyttede
roller, både for undervisere, elever og skoleledere - og
også for praktikpladserne.
Eleverne opholder sig en stor del af deres uddannelsestid uden
for skolen i praktik, så det er helt essentielt, at samtlige aktører
tør tage imod de nye udfordringer. Udfordringen bliver blandt
andet at lære at udvikle nye undervisningsforløb på tværs af de
forskellige samarbejdspartnere som en naturlig del af hverdagen
på erhvervsuddannelserne. Mange steder er udfordringen taget
op, men den kræver en solid opbakning og et bredt samarbejde,
påpeges det i artiklen.
AT TURDE STILLE DE RELEVANTE SPØRGSMÅL
Dette nummer af Pionermagasinet byder også på en indsigt i
begrebet »relationskompetence«. Relationskompetencen er en
vigtig faktor, når innovation skal omsættes i den daglige praksis.
»Det er kvaliteten i relationerne, der skaber graden af innovation.
Man skal turde spørge om det, man ikke ved,« fastslog Lotte
Darsøe meget rammende på dette års Sorø-møde.
Relationskompetencen er af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning,
Danmarks Pædagogiske Universitetsskole,
Aarhus Universitet, blevet vurderet som en af de tre kompetencer,
en god lærer skal besidde. De resterende to kompetencer er
faglig kompetence og ledelseskompetence. Når relationskompetencen
kommer i spil, styrkes elevernes mulighed for at lære og
derved også for at lære nyt og tænke i nye baner, hvilket er en
vigtig faktor, for at innovative undervisningsforløb skal lykkes.
Med det nye pionerår indbyder vi alle
med innovative fornemmelser i maven til
at følge med på vores hjemmeside,
www.pionerprisen.dk, hvor de nyeste
pionertiltag præsenteres til inspiration
landet over.
I ønskes alle rigtig god pionerlyst i det
nye pionerår!
Pionerpriserne blev uddelt til lyden af truthorn og klikfrøer
Blandt 61 projekter skilte tre sig ud, da årets
pionerpriser blev uddelt. Pionerdagen 08, der
også havde en danseworkshop på programmet,
fandt sted i inspirerende rammer på Nordisk
Skoletavle Fabrik i Kolding sidst i maj.
Af Rasmus Thirup Beck // Foto Nicky Bonne
Konferencer behøver ikke at være kedelige. Det fik de
godt 65 deltagere på Pionerdagen 08 at mærke på både
krop og sind fra morgenstunden, da de 27. maj mødte op
på Nordisk Skoletavle Fabrik i Kolding - uden nogen idé
om, hvad der skulle ske.
Efter en let morgenmad blev de således ledt igennem
en sprudlende danseworkshop, der, som det lød i programmet,
skulle få dem til at »mærke pionerkraften«.
Derefter var der en række andre utraditionelle oplæg og
workshopper, blandet andet om social intelligens, og det
hele blev rundet af med kulminationen på hele pioneråret:
Overrækkelsen af Pionerprisen 08 i tre kategorier.
Til denne sidste lidt formelle del af dagen havde arrangørerne
- Undervisningsministeriet samt indkaldte
konsulenter - endnu en lille overraskelse i ærmet. Rummet,
hvor overrækkelsen skulle foregå, var propfyldt med
balloner, og alle deltagerne blev udstyret med truthorn,
skralder, fløjter og klikfrøer, som de blev opfordret til at
bruge frivilligt. De tre vindere fik altså en ganske speciel
hyldest, der gjorde indtryk på både dem og dem, der hyldede.
»Det var en fantastisk morsom prisuddeling. Det var
højtideligt, men alligevel uformelt og sjovt,« lyder det
eksempelvis fra Alice Petersen, som er lektor på TietgenSkolen i Odense.
Hun var med på Pionerdagen 08, både fordi hun har
været med til at udtænke hele pionerkonceptet, og fordi
hun selv havde et projekt om iværksætteri med i kampen
om pionerpriserne.
Ligesom de fleste andre deltagere var Alice Petersen
dog allermest imponeret over de lokaler, som arrangørerne
havde valgt til dagen. Der blev nemlig meget passende
tænkt ganske utraditionelt, da Nordisk Skoletavle
Fabriks helt nye domicil skulle opføres. Ud over flot arkitektur
og de æstetiske hvide flader har bygherren blandt
andet også konsulteret den ældgamle kinesiske indretningsfilosofi
Feng Shui.
»Når man kommer fra undervisningsverdenen, er man
ikke forvænt med, at rammer er noget, man går op i, men
det må man sige, at der var tænkt på her, og det satte det
hele i et fantastisk perspektiv. Når der er tænkt nyt i det,
man ser på, giver det også bedre mening selv at tænke
nyt,« konstaterer Alice Petersen entusiastisk.
Det hører med til historien, at Nordisk Skoletavle
Fabrik faktisk er en ganske innovativ virksomhed, der
har udviklet sig fra produktionen af de velkendte, simple
grønne tavler til blandt andet at sælge moderne mindboards
og stå for indretningen af hele auditorier.
Tænk nyt
Hele ideen med pioneråret og den afsluttende Pionerdagen
08 har været at få undervisningsverdenen til at
tænke tilsvarende nyt. Det var derfor, at deltagerne i
Kolding ikke bare skulle se, hvem der havde vundet
pionerpriserne, men også have lidt inspiration med
hjem. Danseworkshoppen, som blev ledet af Pernille
Overø fra Worlddance, foregik således under den parole,
at vil man skabe forandring, sker det gennem bevægelse
som for eksempel den, dansen giver. Når man både
fokuserer krop og tanke på at tænke nyt, bliver man mere
fokuseret, lyder logikken.
Coach og cand.phil. Peder Venge gav i sit foredrag om
social intelligens konkrete eksempler på, hvordan man
kan forbedre og træne sin sociale intelligens og dermed
åbne sig for at tænke nyt. Efter frokost måtte deltagerne
igen selv i aktion. Endnu en coach, denne gang Niko
Grünfeld, som også var med til at planlægge hele Pionerdagen,
sendte deltagerne i små grupper, hvor de skulle
diskutere, hvad der hæmmede og fremmede deres
»pionerkraft«.
Mogens Nielsen, som arbejder med Young Enterprise på
CPH West, fandt gruppediskussionen ganske givende. Han var i
gruppe med to folkeskolelærere, og her blev ledere og økonomi
nævnt som det mest hæmmende, mens det, »at de unge mennesker
blomstrer«, når de laver noget nyt, var det mest ansporende.
Da dagen var omme, var forsamlingen af forandringsvillige
skolefolk helt naturligt blevet rystet sammen, og der var blevet
netværket på kryds og tværs.
»Det var nogle meget fine rammer og nogle gode oplægsholdere,
der viste, at man kan holde foredrag på mange forskellige
måder,« lyder eksempelvis skudsmålet fra Ann-Marie Christensen,
som er skoleleder på Treldevejens Skole i Fredericia.
Danmarks fremtid
Efter overrækkelsen af de tre priser, der også indebar en lille
pose penge med 10.000 kroner i samt en studietur til USA for
alle de nominerede, ønskede undervisningsminister Bertel Haarder
tillykke via en indspillet video. Han understregede, at der er
hårdt brug for nytænkning.
»Hvor er det vigtigt - det, I har gjort. I er blevet udnævnt til
pionerer i undervisningsverdenen, og jeg kan ikke forestille mig
et bedre sted at være pioner. Tak til jer, og god tur til USA.«
Vigtigheden var deltagerne dog allerede klar over. For Alice
Petersen handler innovationen i undervisningen om, at man
som skole er nødt til at vise, at man, ligesom alle andre virksomheder
og organisationer, kan udvikle og tilpasse sig.
»Så kan vi vise de unge, hvordan det er. De skal lære, at samfundet
hele tiden er i bevægelse, og at de måske ligefrem skal gå foran.
Det er ekstremt vigtigt, og vi skal klæde dem på,« forklarer hun.
Det samme mener Ann-Marie Christensen - og lidt til:
»Vores elever skal bruge det her, når de skal ud at klare sig i
voksenlivet. Jo bedre de er til at omstille sig og tænke nyt, desto
bedre er både de og det danske samfund stillet.«
Både lektoren og skolelederen tog masser af tanker og ideer
med hjem fra Pionerdagen 08. De fik inspiration fra oplægsholderne
og ved at høre om de andre projekter. Ann-Marie Christensen
fik også blod på tanden, fortæller hun.
»Jeg tænkte helt automatisk, at »nu skal vi hjem og gøre det
endnu bedre«, så vi kan blive nomineret næste år!«
De ni nominerede til Pionerprisen 08