Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Læsevejledning og præsentation af forfatterne

Introduktion til publikationen

Publikationen er en samling artikler med fokus på evaluering af undervisningen af elever med særlige behov. Gruppen af elever er meget blandet. De yngste går i 2. klasse, og de ældste har afsluttet 9. klasse. Alle grupperne er repræsenteret for at understrege, at arbejdet med at højne det faglige niveau og forberedelse af mulighederne for at aflægge afgangsprøver er en integreret del af det samlede skoleforløb. Elevernes vanskeligheder og handikap er også af forskellig grad og spænder over blandt andet specifikke indlæringsvanskeligheder, spastisk lammelse, Aspergers syndrom, hørenedsættelse og dysleksi.

Kapitel 1 forklarer og uddyber de nye rammer for den specialpædagogiske bistand. Kapitlet oplister kriterierne for at kunne blive fritaget for at aflægge prøve på almindelig vis og retningslinjerne for aflæggelse af prøver på særlige vilkår.

Kapitlerne 2-10 er ni selvstændige artikler, hvor forskellige lærere beskriver deres arbejde for at sikre elever med særlige behov en optimal evaluering af deres udbytte af undervisningen. Artiklerne tager udgangspunkt i elevernes forudsætninger og faglige vanskeligheder. Lærerne gennemgår de undervisningsmetoder, de har valgt at benytte, med henblik på at gennemføre en evaluering. Endelig beskriver og vurderer lærerne evalueringen af elevernes udbytte af undervisningen.

Artiklerne er anonymiserede. Eleverne har fået andre navne, og forfatternes navne fremgår ikke af artiklen. Dette er naturligvis gjort for at beskytte de beskrevne børns privatliv.

Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af publikationen. Det skal bemærkes, at meninger og synspunkter i de ni historier står for den enkelte forfatters egen regning.

Publikationens forfattere

Susanne Axø
Lærer, Fredericiaskolen.

Sira Bergien
Lærer og talepædagog, Asgårdsskolen. Underviser elever med funktionsnedsættelse i bevæge- og/eller taleapparatet.
E-post: sira.bergien@skolekom.dk

Louise Egelykke Bilsby
Test- og specialundervisningslærer på Skole- og behandlingshjemmet Undløse.
E-post: Louise.egelykke@get2net.dk

Bitten Hollensen
Lærer, Aaker Skole, Bornholms Regionskommune. Underviser i mellemgruppen i skolens specialklasserække.
Er samtidig skolens specialklassekonsulent.
E-post: Bitten.Hollensen@skolekom.dk

Christina Nellemann Holmgård
Lærer, Ejbyskolen, Odense fra januar 1992. Ansat i høreafdelingen fra 1998.
E-post: Hca54@Mail.Dk

Michael Juhl Nielsen
Lærer, Djurslandsskolen, Region Midtjylland.
E-post: post@michaeljuhl.dk

Sussie Jensen
Lærer, Asgårdsskolen. Underviser elever med funktionsnedsættelse i bevæge- og/eller taleapparatet.
E-post: sussie.jensen2@skolekom.dk

Anne Grethe Larsen
Lærer, Aaker Skole, Bornholms Regionskommune. Underviser i de ældste klasser i skolens specialklasserække samt i skolens støttecenter.
E-post: Anne.Grethe.Larsen1@skolekom.dk

Torben Pøhler
Afdelingsleder for læseklasserække, Kirkebjerg Skole, Københavns Kommune.
E-post: Torben.poehler@skolekom.dk

Annette Thiesen
Lærer, Fredericiaskolen.
E-post: anette.thiesen@skolekom.dk

Kirsten Thøgersen
Lærer, Skibet Skole, Vejle.
E-post: kitho@vejle.dk

Pia Vest
Lærer, Gentofte Kommune.
Underviser i folkeskolen i dansk og fremmedsprog i forløb fra 1.-9. klasse.
E-post: pia.vest@skolekom.dk

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Vi kan jo prøve "
© Undervisningsministeriet 2007

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top