![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Læsevejledning og præsentation af forfatterneIntroduktion til publikationenPublikationen er en samling artikler med fokus på evaluering af undervisningen af elever med særlige behov. Gruppen af elever er meget blandet. De yngste går i 2. klasse, og de ældste har afsluttet 9. klasse. Alle grupperne er repræsenteret for at understrege, at arbejdet med at højne det faglige niveau og forberedelse af mulighederne for at aflægge afgangsprøver er en integreret del af det samlede skoleforløb. Elevernes vanskeligheder og handikap er også af forskellig grad og spænder over blandt andet specifikke indlæringsvanskeligheder, spastisk lammelse, Aspergers syndrom, hørenedsættelse og dysleksi. Kapitel 1 forklarer og uddyber de nye rammer for den specialpædagogiske bistand. Kapitlet oplister kriterierne for at kunne blive fritaget for at aflægge prøve på almindelig vis og retningslinjerne for aflæggelse af prøver på særlige vilkår. Kapitlerne 2-10 er ni selvstændige artikler, hvor forskellige lærere beskriver deres arbejde for at sikre elever med særlige behov en optimal evaluering af deres udbytte af undervisningen. Artiklerne tager udgangspunkt i elevernes forudsætninger og faglige vanskeligheder. Lærerne gennemgår de undervisningsmetoder, de har valgt at benytte, med henblik på at gennemføre en evaluering. Endelig beskriver og vurderer lærerne evalueringen af elevernes udbytte af undervisningen. Artiklerne er anonymiserede. Eleverne har fået andre navne, og forfatternes navne fremgår ikke af artiklen. Dette er naturligvis gjort for at beskytte de beskrevne børns privatliv. Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af publikationen. Det skal bemærkes, at meninger og synspunkter i de ni historier står for den enkelte forfatters egen regning. Publikationens forfattereSusanne Axø Sira Bergien Louise Egelykke Bilsby Bitten Hollensen Christina Nellemann Holmgård Michael Juhl Nielsen Sussie Jensen Anne Grethe Larsen Torben Pøhler Annette Thiesen Kirsten Thøgersen Pia Vest
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |