Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Forord

I disse år sker der en række ændringer på folkeskoleområdet, hvilket også berører elever med særlige behov. Fra skoleåret 2006/2007 kommer alle elever i folkeskolen til at møde obligatoriske prøver, nationale test og elevplaner.

Ændringerne er indført for at sikre mere fokus på fagligheden. Som udgangspunkt gælder ændringerne for alle elever, men nogle har måske ikke forudsætninger for at gennemføre test og prøver. De vil, for eksempel på grund af et handikap, have svært ved at opfylde de nye krav og kan ikke gennemføre til de almindelige prøver. Alle elever bliver automatisk tilmeldt de nye prøver, men der kan gives dispensation. Det bliver muligt at gå op til dele af en prøve, hvis eleven ikke kan gennemføre den samlede prøve, og det bliver muligt helt at blive fritaget for at aflægge prøve i et eller flere fag. I så fald skal der gennemføres en anden form for evaluering. På den måde får også elever med særlige behov bevis for deres indsats.

Det er på baggrund af ændrede bestemmelser om test og prøver i folkeskolen, at denne publikation er udgivet. Publikationen har som formål at udbrede kendskabet til de nye rammer og til alternative evalueringsmetoder.

Undervisningsministeriet besluttede i foråret 2006 at bede en række lærere i folkeskolen om at beskrive sammenhængen mellem afgangsprøver, løbende evaluering og daglig undervisning af elever med særlige behov.

Det er der kommet ni meget forskellige skolehistorier ud af. Skolehistorierne er beskrivelser af en række praktikeres konkrete erfaringer med at evaluere elevernes udbytte af undervisningen. Historierne skal tjene som inspiration til andre lærere, som i fremtiden skal sikre, at deres elevers udbytte af undervisningen bliver evalueret på en sådan måde, at resultaterne afspejler elevernes reelle faglige niveau i faget.

Det er historier, som tager udgangspunkt i et skoleår, hvor der ikke var indført bestemmelser om obligatoriske prøver. Og det er historier, som tager udgangspunkt i meget forskellige elever med meget forskellige potentialer, og som undervises under meget forskellige rammebetingelser.

De ni historier afspejler hverdagen i dagens folkeskole, og de viser, at evalueringskulturen er i stadig udvikling. Samtidig illustrerer historierne, at fokus på udvikling af elevernes faglige fundament ikke kun er fine ord fra konferencer, artikler og bøger, men i høj grad er en integreret del af den daglige undervisning.

Jeg håber, at denne publikation vil vække inspiration hos læseren.

God læselyst!

Kim Mørch Jacobsen
Uddannelsesdirektør
Marts 2007

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Vi kan jo prøve "
© Undervisningsministeriet 2007

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top