Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







15. Uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering

Det er for alle elever af største betydning, at overgangen fra folkeskole til videreuddannelse/erhverv er velforberedt. Det gælder ikke mindst for tosprogede elever, som ikke alle har samme viden om det danske arbejdsmarked og uddannelsesmuligheder som elever med dansk baggrund.

Det er derfor vigtigt, at de tosprogede elever kommer i erhvervspraktik og får mulighed for at deltage i eventuelle brobygningsforløb.

Klasselæreren må i forbindelse med uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorienteringen være opmærksom på, at valg af uddannelse og erhverv for mange tosprogede er et familieanliggende.

Forældrene må derfor inddrages og orienteres om vejledningsprocessen, således at de også kan få kendskab til uddannelsesmulighederne og arbejdsmarkedet i Danmark.

Skolevejlederen kan eventuelt også informere elever og forældre om mulighederne for supplerende danskundervisning i ungdomsuddannelserne.

Erhvervsvejledningen må altid være realistisk i forhold til elevernes forudsætninger. I relation til tosprogede unge må man gøre opmærksom på, at mange uddannelser er langvarige, og at der til alle uddannelser stilles krav om gode faglige kundskaber og danskkundskaber

For at kunne løse vejledningsopgaven bedst muligt er det vigtigt, at skolen og det lokale Ungdommens Uddannelsesvejledning indgår i et tæt samarbejde.

Det kan være af stor betydning, hvis også en tosproget lærer har skolevejlederuddannelse, så denne kan medvirke i rådgivningen ikke mindst i forhold til forældrene.

Inddragelse af tosprogede unge, som er i gang med en ungdomsuddannelse, kan give de unge mulighed for at tale med jævnaldrende og få beskrevet, hvordan det er at gå i gymnasiet, på en erhvervsskole mv. Eleverne kan også herigennem få et indtryk af, hvilke krav der stilles i ungdomsuddannelserne.

Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration har oprettet et korps, “Brug for alle unge”, som stiller sig til rådighed som rollemodeller for unge tosprogede om information vedrørende uddannelse. Nærmere oplysninger herom findes på dette ministeriums websted: www.nyidanmark.dk.

Til brug for den særlige vejledningsindsats, det er at få unge tosprogede til at påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse, kan det anbefales at benytte materialer, som er målrettet tosprogede unge. Studie og Erhverv har i samarbejde med Undervisningsministeriet og Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration udgivet en række materialer. Materialerne omfatter orienteringspakker og vejledningsmaterialer til Centre for Ungdommens Uddannelsesvejledning, uddannelses- og erhvervsorienteringsmaterialerne “Unge på vej”, som er oversat til seks indvandrersprog, og et visitationsværktøj til sent ankomne unge tosprogede. Der henvises til litteraturlisten.

Valgfaget indvandrersprog, jævnfør kapitel 10, kan tillige understøtte elevernes uddannelsesvalg. Undervisningen i faget skal blandt andet give eleverne viden om mulighederne for sprogets anvendelse i erhverv i Danmark, i andre lande og i internationale sammenhænge.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Organisering af folkeskolens undervisning af tosprogede elever"
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top