Forrige kapitel Til forsiden tom
Krone
Undervisningsministeriets logo







Litteratur

Litteraturoversigten rummer relevante ministerielle udgivelser samt andet materiale, der er henvist til i vejledningen.

Publikationerne findes for de flestes vedkommende online på ministeriets websted www.uvm.dk under menupunktet Udgivelser, hvortil der henvises.

Tosprogede småbørn

Et æble til Abdallah – § 4a sprogarbejde med tosprogede småbørn, video produceret af Bodil Wils & Hans Wessing med støtte fra Undervisningsministeriet, 2003 (Video 1)

Metoder og Materialer til Abdallah – ideer og pædagogiske overvejelser i § 4a sprogarbejdet, video produceret af Bodil Wils & Hans Wessing med støtte fra Undervisningsministeriet, 2003 (Video 2

Det kæreste vi har – en film til tosprogede forældre om dagtilbud, dvd produceret af CVU København & Nordsjælland med støtte fra Undervisningsministeriet, 2005

Ord på det vi gør – en film til personalet i dagtilbud om samarbejdet med tosprogede forældre, dvd produceret af CVU København & Nordsjælland med støtte fra Undervisningsministeriet, 2005

Sådan gør vi – integration af tosprogede småbørn i store og små kommuner, Undervisningsministeriet 2001,
(http://static.uvm.dk/publikationer/2001/saadan/)

Vejledning om obligatorisk sprogstimulering af tosprogede småbørn. Folkeskolelovens § 4a, Undervisningsministeriet, 2005 (http://static.uvm.dk/publikationer/2005/sprogstimulering/)

Tosprogede børns overgang fra dagtilbud til skole – fokus på den sproglige udvikling, Undervisningsministeriet, 2006
(http://static.uvm.dk/publikationer/2006/overgang/)

Tosprogede elever i folkeskolen

Dansk som andetsprog i folkeskolen – et nyt fagområde, Artikelsamling, Undervisningsministeriet, 1995.

Dansk som andetsprog i folkeskolen – om organisering af undervisningen, dvd produceret af Filmkompagniet med støtte fra Undervisningsministeriet, 2006.

Dansk som andetsprog også i fritiden – en film om samarbejde mellem SFO og skole, dvd produceret af Master Media med støtte fra Undervisningsministeriet, 2006.

Demokrati, Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse, nr. 8, oktober 2002
(http://udd.uvm.dk/200208/index.htm)

Det er aldrig for sent – om undervisning af unge sent ankomne i ungdomsskolen,
Undervisningsministeriet, 2004
(http://static.uvm.dk/publikationer/2004/aldrigforsent/)

Evaluering af dansk som andetsprog i folkeskolen, evaluering foretaget for Undervisningsministeriet af UC2 og KLEO, CVU København og Nordsjælland, 2004.

Flere verdener, Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse, nr. 4, april 2002 (http://udd.uvm.dk/200204/index.htm)

Fælles Mål – Faghæfte 19 – Dansk som andetsprog, Undervisningsministeriet, 2005. (http://www.faellesmaal.uvm.dk)

Fælles Mål – Faghæfte 33 – Indvandrersprog, Undervisningsministeriet, 2005. (http://www.faellesmaal.uvm.dk)

Fælles Mål – Faghæfte 34 – Modersmålsundervisning, Undervisningsministeriet, 2005. (http://www.faellesmaal.uvm.dk)

Hvad laver jeres barn i fritiden? Pjece på fem sprog om fritidsaktiviteters betydning i forhold til dansktilegnelse og integration, Undervisningsministeriet, 2006. (http://www.uvm.dk/nyheder/to.htm?menuid=104525)

Inspiration til bedre integration i folkeskolen, Undervisningsministeriet, 2003
(http://static.uvm.dk/publikationer/2003/integration/)

OECD-rapport om grundskolen i Danmark, Undervisningsministeriet, 2004
(http://static.uvm.dk/publikationer/2004/oecd/)

Rettigheder og pligter i folkeskolen, Undervisningsministeriet, 2002 (links til samtlige udgaver herfra: http://static.uvm.dk/publikationer/2002/rettigheder/)
Dansk udgave
Arabisk udgave (pdf )
Bosnisk-kroatisk-serbisk udgave (pdf )
Engelsk udgave (pdf )
Farsi udgave (pdf )
Fransk udgave (pdf )
Somali udgave (pdf )
Tamil udgave (pdf )
Tyrkisk udgave (pdf )
Tysk udgave (pdf )
Urdu udgave (pdf )
Vietnamesisk udgave (pdf )

Undervisning i demokrati – inspiration til grundskoler og ungdomsuddannelser, Undervisningsministeriet, 2006 (http://static.uvm.dk/publikationer/2006/demokrati/)

Vejledning om disciplin, god adfærd og trivsel i folkeskolen – et inspirationshæfte, Undervisningsministeriet, 2006 (http://static.uvm.dk/publikationer/2006/disciplin/)

Vejledning om organisering af folkeskolens undervisning af tosprogede elever, Undervisningsministeriet, 1998 (http://static.uvm.dk/publikationer/1998/organisering/)

Vi har alle et ansvar – Information til sundhedsplejersker, kommunallæger, lærere, pædagoger og sagsbehandlere om piger og omskæring, Socialministeriet, Undervisningsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, 2003
(http://static.uvm.dk/publikationer/2003/omsk/)

Overgang til ungdomsuddannelse

Unge på vej
Materialer der retter sig især mod vejledningen af unge tosprogede i 8.-10.- klasse. Materialet er udgivet af Studie og Erhverv med støtte fra Undervisningsministeriet. (Se: www.ug.dk > VidensCenter > Værktøjer for vejledere > Unge på vej)

Udgivelser i forbindelse med “Integrationsprojektet 1994-1998”

Heldigvis er vores folkeskole for alle. Elever med flygtninge- eller indvandrerbaggrund skriver dagbog, Undervisningsministeriet, 1999
(http://static.uvm.dk/publikationer/1999/heldigvis/)

Kulør på skoleudvikling. Integrationsprojektet og Folkeskolen år 2000, Undervisningsministeriet, 1998 (http://static.uvm.dk/publikationer/1998/kuloer/)

Tosprogede børn og unge – 4 års skoleudvikling. Katalog over 80 integrationsprojekter Undervisningsministeriet, 1999 (http://static.uvm.dk/publikationer/1999/2sprog4/)

Udfordringer i dag – resurser i morgen – en guide til kommunernes integration af tosprogede børn (pdf) Udgivet af PLS Consult A/S, december 1999 (http://wwwupload.pls.ramboll.dk/dan/Publikationer/OffentligForvaltning/ UdfordringIDag.pdf )

Se flere udgivelser fra Undervisningsministeriet online på pub.uvm.dk Flere af de trykte publikationer udgivet af Undervisningsministeriet kan bestilles hos:
Nordisk Bog Center
Tlf.: 5636 4048
Fax: 5636 4039
E-post: ekspedition@nbcas.dk
Telefontid: Mandag til torsdag: 9.30-16.00, fredag 9.30-15.00
– eller hos boghandlere

Bilag

Bekendtgørelse nr. 31. af 10. januar 2006 om folkeskolens undervisning i dansk som andetsprog

I medfør af § 5, stk. 7 og 8, og § 30 a i lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 393 af 26. maj 2005, som ændret ved lov nr. 594 af 24. juni 2005, fastsættes:

Kapitel 1
Tilrettelæggelse af undervisningen

§ 1. Denne bekendtgørelse indeholder bestemmelser om undervisning i dansk som andetsprog for tosprogede elever i børnehaveklasser og i 1.-10. klasse.
Stk. 2. Ved tosprogede børn forstås børn, der har et andet modersmål end dansk, og som først ved kontakt med det omgivende samfund, eventuelt gennem skolens undervisning, lærer dansk.
Stk. 3. Ved optagelse forstås i denne bekendtgørelse den ordinære optagelse ved skolestart samt optagelse i forbindelse med skoleskift ved flytning m.v.

§ 2. Ved optagelse af tosprogede elever i folkeskolen træffes med fornøden inddragelse af sagkyndig bistand og efter samråd med forældrene beslutning om, hvorvidt vedkommende elev skal henvises til særlig undervisning i dansk som andetsprog, jf. §§ 3 og 4. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der skal indgå bestemte screeningsmaterialer eller test, ekstern sagkyndig bistand eller lignende som grundlag for beslutning om iværksættelse af særlig undervisning i dansk som andetsprog.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen træffer beslutning om, hvorvidt vurderingen af tosprogede elevers sprogstøttebehov skal ske centralt i kommunen eller på den enkelte skole.

§ 3. Elever, der ved optagelsen har behov for støtte, men som er i stand til at deltage i den almindelige undervisning, henvises til supplerende undervisning i dansk som andetsprog som en dimension i undervisningen i klassen, på hold eller lign. Omfanget af undervisningen og den forventede varighed fastsættes ud fra elevens behov.
Stk. 2. Undervisning i dansk som andetsprog, jf. stk. 1, som ikke foregår som en integreret del af undervisningen i den almindelige klasse, skal foregå uden for den almindelige undervisningstid, jf. dog stk. 3. For elever i børnehaveklasse til 3. klasse skal dette dog ske under hensyntagen til den i folkeskolelovens § 16, stk. 3, fastsatte højeste daglige undervisningstid.
Stk. 3. Hvis det vurderes, at den tosprogede elev på grund af utilstrækkeligt dansk ikke vil få tilstrækkeligt udbytte af at deltage i klassens undervisning, selv om der ydes støtte i klassen, kan undervisning i dansk som andetsprog i visse fag eller dele af et fag foregå parallelt med klassens undervisning.

§ 4. Elever, der ved optagelsen ikke har tilstrækkeligt kendskab til dansk til at kunne deltage i den almindelige undervisning, henvises til basisundervisning i dansk som andetsprog. Denne undervisning foregår uden for klassens rammer.
Stk. 2. Undervisningen gives i en af følgende former:

  1. Modtagelsesklasser, hvor eleverne i begyndelsen har alle eller den overvejende del af deres timer, således at de efterhånden får en del af deres timer i en almindelig klasse.
  2. Særlige hold eller lignende eller som enkeltmandsundervisning.
Stk. 3. Elevtallet i modtagelsesklasser må ikke overstige 12 ved skoleårets begyndelse, medmindre klassen undervises af 2 lærere i fællesskab. Det skal tilstræbes, at elevtallet ikke i løbet af skoleåret kommer til at overstige 12. En modtagelsesklasse må højst spænde over 3 klassetrin.
Stk. 4. Elevtallet på hold og lignende i henhold til stk. 2, nr. 2, må ikke overstige 7.
Stk. 5. Timetallet i modtagelsesklasser fastsættes i timeplanen for skolen. Elevernes samlede timetal, herunder eventuelle timer i den almindelige klasse, skal svare til det timetal, som skolens øvrige elever får på det pågældende klassetrin. Timetallet kan dog i en kortere periode efter påbegyndelsen af danskundervisningen – normalt højst 3 måneder – være lavere, dog mindst 20 timer.
Stk. 6. Undervisningen efter stk. 1-4 ophører, når eleverne vurderes at kunne deltage i klassens almindelige undervisning med fornøden sprogstøtte, og senest efter 2 års forløb. Dette gælder dog ikke for elever, der optages i folkeskolen efter afslutningen af de yngste klassetrin, og som ikke tidligere har modtaget undervisning i at læse.

§ 5. På 8.-10. klassetrin kan der oprettes særlige klasser for elever, der er flyttet til Danmark, efter at de er fyldt 14 år.
Stk. 2. Undervisningen omfatter undervisning i dansk som andetsprog og i folkeskolens almindelige fag for 8.-10. klassetrin, som er tilrettelagt efter elevernes særlige forudsætninger og behov.

§ 6. For elever, der under skoleforløbet har behov for særlig støtte, kan der etableres særlig undervisning i dansk som andetsprog på hold eller lignende eller særlig støtte i klassen. Beslutningen træffes af skolens leder efter indstilling fra klasselæreren og efter samråd med eleven og dennes forældre.

§ 7. Undervisning i dansk som andetsprog, jf. §§ 3-6, varetages af lærere, der gennem særlig uddannelse eller på anden måde har kvalificeret sig til opgaven. I børnehaveklasser gives undervisningen af pædagoger med tilsvarende forudsætninger.

§ 8. En elev kan med forældrenes samtykke i ganske særlige tilfælde fritages for undervisningen i et fag, hvis det skønnes umuligt at afhjælpe elevens vanskeligheder gennem supplerende undervisning, jf. folkeskolelovens § 5, stk. 6. Det er en betingelse, at eleven får anden undervisning i stedet.

Kapitel 2
Henvisning til anden skole end distriktsskolen

§ 9. Elever kan henvises til en anden skole end distriktsskolen, hvis det ved optagelsen vurderes, at eleven har et ikke uvæsentligt behov for sprogstøtte i form af undervisning i dansk som andetsprog, og det vurderes at være pædagogisk påkrævet at henvise eleven.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen træffer efter en individuel vurdering af elevens sproglige behov beslutning efter stk. 1. Heri skal indgå en vurdering af omfanget og den forventede varighed af elevens sprogstøttebehov. Herudover skal foretages en vurdering af mulighederne for at tilgodese elevens behov på distriktsskolen set i forhold til de muligheder, der er for at give eleven en bedre læringssituation på en anden af kommunens skoler. I vurderingen skal indgå skolernes pædagogiske tilbud til tosprogede elever med sprogstøttebehov og graden af danskpåvirkning på modersmåls- og modersmålslignende niveau på den enkelte skole.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at beslutninger efter stk. 1 og 2 træffes af skolens leder.

§ 10. Der skal løbende ske en vurdering af, om eleven fortsat har et ikke uvæsentligt behov for sprogstøtte.
Stk. 2. Henvisningen til en anden skole end distriktsskolen kan opretholdes, så længe eleven har et ikke uvæsentligt behov for sprogstøtte. Når dette behov ikke længere er til stede, kan forældrene vælge, enten at eleven overføres til sin distriktsskole, at benytte sig af det frie skolevalg eller at lade eleven fortsætte på den skole, hvor undervisningen hidtil har fundet sted. Hvis forældrene vælger at lade eleven fortsætte på den skole, hvor skolegangen hidtil har fundet sted, har eleven ret til fri befordring efter gældende regler.
Stk. 3. For elever, som modtager basisundervisning i dansk som andetsprog, jf. § 4, og er henvist til en anden skole end distriktsskolen i medfør af § 9, stk. 1, kan henvisningen opretholdes ved basisundervisningens ophør, hvis det på dette tidspunkt vurderes, at eleven stadig har et ikke uvæsentligt behov for sprogstøtte.

§ 11. I et bilag til styrelsesvedtægten optages bestemmelser om, hvilke skoler i kommunen der kan henvises til efter denne bekendtgørelses regler.

Kapitel 3
Ikrafttræden m.v.

§ 12. Undervisningsministeren kan i særlige tilfælde fravige reglerne i nærværende bekendtgørelse.

§ 13. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. februar 2006, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 3, stk. 2 og 3, træder i kraft den 1. august 2006.
Stk. 3. §§ 9 og 10 gælder alene for optagelse i folkeskolen med virkning for skoleåret 2006/07 eller senere.
Stk. 4. Bekendtgørelse nr. 63 af 28. januar 1998 om folkeskolens undervisning i dansk som andetsprog ophæves, dog således, at § 6 forbliver i kraft for de elever, som ikke er omfattet af stk. 3.

Undervisningsministeriet, den 20. januar 2006
P.M.V.
Kim Mørch Jacobsen
Uddannelsesdirektør

Undervisningsministeriets håndbogsserie

I denne serie udsender Undervisningsministeriet publikationer med baggrundsorientering om lovgivningen, uddannelser og enkelte fag samt vejledninger om god praksis mv. Håndbøgerne er rettede mod uddannelsernes drift.

2006

Nr. 1 – 2006: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på gymnasier og hf-kurser (UVM 4-053)
Nr. 2 – 2006: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på social- og sundhedsskoler (UVM 4-054)
Nr. 3 – 2006: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på voksenuddannelsescentre (UVM 4-055)
Nr. 4 – 2006: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på sygepleje- og radiografskoler (UVM 4-056)
Nr. 5 – 2006: Matematik i erhvervsuddannelserne – råd og vink
(internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 6 – 2006: Vejledning til køb, leje og leasing af kopimaskiner og printere
(UVM) (indkøb på institutioner)
Nr. 7 – 2006: Realkompetencevurdering i EUD – praktiske muligheder
(UVM 7-371) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 8 – 2006: Samfundsfag i erhvervsuddannelserne – råd og vink
(internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 9 – 2006: Naturfag, fysik og kemi i erhvervsuddannelserne – råd og vink
(internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 10 – 2006: Fremmedsprog i erhvervsuddannelserne – råd og vink
(internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 11 – 2006: Læring, kommunikation og samarbejde i erhvervsuddannelserne – råd og vink
(internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 12 – 2006: Skolepraktik i erhvervsuddannelserne (UVM 7-372)
(Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 13 – 2006: Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan? (internetpublikation)
(Grundskolen)
Nr. 14 – 2006: Sprogtest i AMU. Inspirationsmateriale til sprogtest af personer med dansk som andetsprog ved optagelse på arbejdsmarkedsuddannelse (internetpublikation) (Arbejdsmarkedsuddannelser)
Nr. 15 – 2006: Sortbog om lov nr. 579 af 9. juni 2006. Lov om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen (internetpublikation)
(Videregående uddannelser)
Nr. 16 – 2006: Håndbog i AMUs tilbud til flygtninge og indvandrere
(internetpublikation) (Arbejdsmarkedsuddannelser)
Nr. 17 – 2006: Kvik-Guide til VisKvalitet.dk (UVM 13-005)
(Arbejdsmarkedsuddannelser)

2007

Nr. 1 – 2007: Sortbog om lov nr. 315 af 19. april 2006. Lov om uddannelsen til professionsbachelor som pædagog (internetpublikation)
(Videregående uddannelser)
Nr. 2 – 2007: Informationsteknologi i erhvervsuddannelserne – råd og vink
(internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 3 – 2007: Organisering af folkeskolens undervisning af tosprogede elever – en vejledning (ISBN 978-87-603-2601-1) (Grundskolen)

Visse af de trykte publikationer – som i oversigten er forsynet med et UVM-bestillingsnummer eller ISBN-nummer – kan mod betaling af et ekspeditionsgebyr rekvireres hos Nordisk Bog Center eller hos boghandlere.
Andre publikationer kan købes samme sted.
For priser se: www.uvm.dk/katindek.htm.
Internetpublikationer kan – til eget brug – frit downloades fra www.uvm.dk.

Publikationen indeholder værktøjer og inspiration til kommunale beslutningstagere og praktikere om tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisningen i dansk som andetsprog.

Publikationen er en ny og fuldstændig gennemskrevet udgave af den tidligere udgave fra 1998.

Publikationen præciserer regelsættet om folkeskolens undervisning i dansk som andetsprog.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Organisering af folkeskolens undervisning af tosprogede elever"
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden tom
Til sidens top