Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Kom godt i gang

Vi har lyttet til de virksomheder og skoler, der er i gang, og giver på den baggrund et forslag til, hvad en "køreplan" kan indeholde. Pluk efter behov - og kom godt i gang.

A. Den indledende kontakt mellem skole og virksomhed - ring op

En kort, generel introduktion giver det nødvendige førstehåndsoverblik. Tilbyd et besøg. Virksomheden oplever det positivt, når skolen kommer ud til dem. Den direkte kontakt gør det også lettere at afstemme forventningerne hos hinanden.
  • Fortæl kort om ny mesterlære. Anbefal, at virksomhed og elev venter med at underskrive en uddannelsesaftale, indtil kontaktlæreren har været på besøg.
  • Undersøg, om virksomheden er godkendt som praktikvirksomhed. Hvis ikke, kan skolen hjælpe med det praktiske i forbindelse med godkendelse.
  • Husk, at enkelte faglige udvalg har fravalgt muligheden for ny mesterlære - her kan praktikadgangsvejen anbefales. Eller en periode i forpraktik eller som trainee.
  • Aftal et besøg på virksomheden inden for en uges tid.
  • Inddrag kontaktlæren, hvis det er en anden person, der har den første kontakt.

B. Det første møde i virksomheden

Medbring uddannelsesaftaleblanket + kopi, en udskrift af fanebladet "Mesterlæreforløb" for den pågældende elev fra Elevplan samt skolens afklaringsskema eller lignende (inklusive vejledning til eleven) til brug for realkompetencevurdering.

1. Introducer begreber:

  • Det retlige grundlag/uddannelsesaftalen: Hvad skal aftalen sikre for mesterlæreelev og virksomhed.
  • Uddannelsesplan: Hvad er en uddannelsesplan? Hvad skal den indeholde? Hvad bruges den til? Hvordan fungerer den i praksis? Kan den ændres undervejs? Hvem har ansvaret for den? Hvem følger op på den? Hvordan bliver den til? - Gennemgang af fanebladet "Mesterlæreforløb" på en bærbar pc med internetadgang, fordeling af ansvar for eventuelle fag, hvor både virksomhed og skole bidrager til elevens målopnåelse.
  • Indledende realkompetencevurdering: Hvad er formålet? Hvad kan/skal vurderes? Kendt specialpædagogisk behov (for eksempel ordblindhed)?
  • Kompetencemål i oplæringen: Hvad er kompetencemål? Hvilke mål skal eleven opnå i den valgte uddannelse? Hvilke arbejdsopgaver har virksomheden, som eleven kommer til at deltage i. Hvad er det, eleven skal kunne efter den praktiske oplæring, og hvor godt skal det være (er der fag, der skal bestås, eller certifikater, der skal erhverves)? Skal der suppleres med skoleundervisning, for at eleven kan vurderes egnet til at påbegynde hovedforløbet inden for den valgte uddannelse (det valgte speciale). Hvordan kunne det tænkes afprøvet i en praktisk opgave? Kontaktlæreren noterer forslaget til den praktiske opgave.

2. Aftal tidspunkt for den indledende realkompetencevurdering (på skolen eller i virksomheden). Udlevér vejledning til eleven eller send den efterfølgende. Husk at bede eleven medbringe dokumentation for tidligere gennemført uddannelse og sin uddannelsesplan fra folkeskolen, arbejdspladsudtalelser, kursusbeviser mv. Helt optimalt er det, hvis eleven allerede har medbragt disse papirer ved det første møde i virksomheden.

3. Aftal møde med mester og elev kort efter elevens realkompetencevurdering, hvor I kan færdiggøre uddannelsesplanen, arbejdsskema, ansvarsfordeling, samt aftale temaet for den afsluttende opgave.

C. Det andet møde mellem skole, virksomhed - og senere elev

Skolen har gennemført realkompetencevurderingen, resultatet er indskrevet i Elevplan og sendt til elev og virksomhed. Resultatet af elevens realkompetencevurdering fremgår af Elevplan.

Forbered en egentlig introduktion til Elevplan/Mesterlæreforløb. Medbring brochuren "Virksomhedens Elevplan - Quickguide". Medbring også beskrivelse af de fleksible muligheder for supplerende undervisning, som skolen kan tilbyde.

  • Mester og kontaktlærer gennemgår fanebladet "Mesterlæreforløb", som danner grundlaget for uddannelsesplanen.
  • Tag afsæt i realkompetencevurderingen og i, hvad eleven mangler af kompetencer for at kunne påbegynde skoleundervisningen i hovedforløbet.
  • Virksomhedsoplæring og skoleundervisning: Hvordan og hvornår? Der kan være flere modeller - jo mere fleksible, jo bedre. Opfølgning: Aftal, hvordan der følges op, blandt andet hvor ofte kontaktlæren kommer i virksomheden. Disse ting kan med fordel aftales allerede ved det første møde.
  • Elevplan: Introducer til Elevplan - funktioner i mesterlæreforløbet, herunder afkrydsning af opnåede mål og faciliteterne til elektronisk kommunikation mellem lærested, elev og skole. Husk også at få elevens og mesters e-mail-adresse sat ind i Elevplan, så alle får automatisk besked, hvis en af parterne skriver i kommunikationsfeltet.
  • Den praktiske opgave: Kontaktlærer og mester gennemgår beskrivelsen af den praktiske opgave, som nu er skrevet ind i Elevplan som en aktivitet, eleven skal tilmeldes. Til aktiviteten knyttes fag, som eleven eventuelt måtte have valgt fra det tilsvarende grundforløb, certifikatfag og fag med beståkrav, hvis sådanne findes, samt faget "den praktiske opgave".
  • Det aftalte forløb diskuteres med eleven og lægges ind i Elevplan (eventuelt undervejs i samtalen). Det printes/renskrives og underskrives.

Gode råd til samarbejdsteamet - virksomhed og skole:

  • Sæt hurtigt navn og gerne ansigt på jeres kontaktperson (for eksempel mester og kontaktlærer) - det giver tryghed og sparer tid.
  • Prioriter det indledende samarbejde om elevens uddannelsesplan - det forenkler arbejdet på sigt.
  • Tag fat om problemer med det samme, hvis de opstår.
  • Respekter hinandens viden og kunnen - I har samme mål: Elevens trivsel og uddannelse.
  • Lav klare aftaler - ikke mindst om opfølgning og eventuel justering af elevens personlige uddannelsesplan - og overhold dem.

Forventninger om ansvar i oplæringen

Ny mesterlære er et samarbejde mellem skole, virksomhed og elev. Vi har her opsummeret de berettigede forventninger, de enkelte parter skal have til hinanden i samarbejdet.

Virksomheden kan forvente af kontaktlæren, at han/hun:

  • Beskriver, hvad det er, eleven skal kunne for at begynde på hovedforløbet. Fra juli 2008 vil dette tydeligt fremgå af reglerne om den pågældende uddannelse.
  • Realkompetencevurderer eleven ved uddannelsens start.
  • Er med til at udforme en god og realistisk uddannelsesplan for elevens grundlæggende praktiske oplæring ud fra de opgaver, virksomheden har.
  • Introducerer eleven til skolen, skolens faciliteter, uddannelsens bøger, intranet m.m.
  • Introducerer virksomhed og elev til Elevplan.
  • Gør status på elevens udvikling undervejs ved at besøge virksomheden og snakke med eleven om arbejdsopgaverne og ved at kommunikere med eleven undervejs i Elevplan.
  • Opdaterer uddannelsesplanen i Elevplan og kommunikerer med elev og virksomhed i Elevplan.
  • Er med til at beskrive den praktiske opgave og vurdere den.
  • Har ansvar for at gennemføre den afsluttende helhedsvurdering af elevens samlede kompetencer forud for påbegyndelse af skoleundervisningen i hovedforløbet.
  • Stoler på, at virksomheden gerne vil gøre sit bedste.

Kontaktlæreren kan forvente af mester, at han/hun:

  • Tager stilling til, hvad den oplæringsansvarlige i virksomheden kan lære eleven via virksomhedens daglige arbejdsopgaver.
  • Er med til at udforme en god og realistisk uddannelsesplan for elevens grundlæggende praktiske oplæring. Sikrer, at eleven får mulighed for at lære det, der aftales i uddannelsesplanen.
  • Gør status på elevens udvikling undervejs - i dagligdagen med eleven - ved at følge op på uddannelsesplanen sammen med eleven, og ved møderne med kontaktlæren og eleven.
  • Er med til at beskrive den praktiske opgave og vurdere den.
  • Ser kontaktlæreren som et kontakttilbud, der gerne vil hjælpe i forløbet.
  • Som regel er indstillet på at bruge Elevplan med den nødvendige støtte fra kontaktlæreren.

Virksomhed og kontaktlærer kan forvente af eleven, at han/hun:

  • Selv tager ansvar for at lære det, der skal til.
  • Er nysgerrig og opsøgende.
  • Er indstillet på at tale om sine arbejdsopgaver med kolleger og mester.
  • Betragter mester og kontaktlærer som personer, der gerne vil hjælpe i forløbet.
  • Lærer at bruge Elevplan.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Ny mesterlære – sådan gør man"
© Undervisningsministeriet 2007

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top