![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 7. De gymnasiale uddannelser7.1 Andel af lærernes arbejdstid, der anvendes til undervisning (2003)Lærerne i det almene gymnasium i Danmark underviser færre timer end deres kollegaer i de fleste andre OECD-lande. I Danmark underviser lærerne i gennemsnit 33 procent af deres arbejdstid, mens gennemsnittet i OECD-landene er 47 procent. Kilde: OECD. Education at a Glance 2005 (D4.1) og egne beregninger. Note: Der er ikke lignende opgørelser fra Sverige og Finland. 7.2 Lærernes aldersfordeling i det almene gymnasium (2003-2006)En stor del af lærerne er over 50 år, og den andel har været stigende siden 2003. Det betyder, at der kan opstå lærermangel i de kommende år. Kilde: Undervisningsministeriets egne beregninger (2005). 7.3 Antal matematiske stx-studenter med A-niveau i matematik, fysik eller kemi (1986-2005)Reformer ændrer søgemønstret. Den forrige gymnasiereform blev gennemført i 1988, og de første studenter blev færdige i 1991. Antallet af studenter med matematik A blev næsten fordoblet, mens faldet i antallet af studenter med fysik A fortsatte uændret. Siden har der været et faldende antal elever på de tre fags A-niveauer – en tendens, der dog er vendt til en beskeden positiv fremgang fra 2001. Kilde: Undervisningsministeriets egne beregninger (2005). 7.4 Antal studenter fra stx med matematik A + fysik A/B + kemi A/B (2006)Kilde: Undervisningsministeriets egne beregninger (2006). I 2005 afsluttede 2.755 stx-studenter med en kombination af matematik A + fysik A/B + kemi A/B. Efter gymnasiereformen skal gymnasierne fra og med 2006 udbyde en studieretning med den fagkombination. I 2006 var der i alt 4.858 ansøgere til fagkombinationen, som giver adgang til næsten alle videregående uddannelser inden for naturvidenskab, teknologi og sundhed. 7.5 Udviklingen i antal hf- og stx-elever pr. gymnasium (2002-2005)I 2002 var der i gennemsnit 423 elever pr. gymnasium. Dette tal er i 2005 steget til 449 elever pr. gymnasium. Dette svarer til en stigning på 6 procent i perioden. De almengymnasiale uddannelsesinstitutioner bliver altså større i disse år. Kilde: UNI•C Statistik & Analyse (2006). 7.6 Den nye karakterskala1. august 2006 indføres 7-trinsskalaen i de gymnasiale uddannelser.
7-trinsskalaen indføres senest den 1. september 2007 på alle øvrige
områder, hvor 13-skalaen anvendes i dag. Karakterskalaen har ligesom ECTS-skalaen 7 trin:Kilde: Undervisningsministeriet (2006). 8. Erhvervsuddannelserne8.1 Antal aftaler om praktikpladser (1993-2005)Kilde: UNI•C Statistik & Analyse, EASY-P Udviklingen i antallet af praktikpladser har været meget gunstig de seneste godt to år. Samtidig er antallet af elever i skolepraktik faldet. I 2003 blev der indgået 26.170 aftaler, stigende til henholdsvis 28.493 i 2004 og 31.713 i 2005. Det svarer til en stigning fra 2003 til 2004 på 9 procent og til en stigning på 11 procent fra 2004 til 2005. Fremgangen er fortsat i de første fire måneder af 2006, nu med en stigningstakt på 17 procent, sammenlignet med de samme fire måneder i 2005. 8.2 Antal elever i skolepraktik (1993-2005)Kilde: UNI•C Statistik &
Analyse, EASY-P (1993-2002)
– EASY-S (2003-2005). Note:
Elever i skolepraktik er ultimo
decemberbestanden. Der blev med virkning fra 1. januar 2005 grebet ind i adgangen
til skolepraktik i fem erhvervsuddannelser, med den begrundelse
at skolepraktikken modvirkede oprettelsen af uddannelsesaftaler i
virksomhederne. I disse uddannelser har fremgangen fra 2003 til
2005 typisk været på mellem 40 og 60 procent.
|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |