![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 5. Folkeskolelærere5.1 Efteruddannelse – Den Pædagogiske Diplomuddannelse (2002-2004)3,6 procent (375 studerende) tager moduler i Den Pædagogiske Diplomuddannelse i de centrale fag dansk, dansk som andetsprog, læsning og skrivning, matematik, naturfag, natur/teknik og fremmedsprog. De resterende 96,4 procent (10.032 studerende) vælger moduler inden for fag som for eksempel specialpædagogik, almen pædagogik, billedkunst og didaktik, drama og musik. Kilde: CVU-rektorkollegiet: “Oversigt over gennemførelse i Den Pædagogiske Diplomuddannelse (Perioden efterår 2002 til efterår 2004)”. Note 1: Der er i alt 15.202 studerende. I beregningerne her er de 4.795 studerende på obligatoriske moduler og afgangsprojekter fraregnet. Grundlaget for beregningen er derfor 10.407 studerende. 2: Specialpædagogik er rettet mod lærere, der ønsker at påtage sig specialpædagogiske opgaver og fungere som testlærere. I PD’en i specialpædagogik er der moduler i sproglige vanskeligheder, talevanskeligheder og læsevanskeligheder, men modulerne er rettet mod undervisning af elever med indlæringsvanskeligheder. 3: De pædagogiske diplomuddannelser er rettet mod både lærere og pædagoger. 5.2 Linjefagskompetencer – centrale fag (2006)Der er stor forskel på, i hvilke fag der undervises af en lærer med linjefag. I fysik/kemi dækkes 79 procent af klasserne af en linjefagsuddannet lærer, mens det for natur/teknik kun drejer sig om 16 procent af klasserne. Kilde: Undervisningsministeriet (2006): “Undersøgelse af lærernes linjefagskompetencer i folkeskolen”. Note: Kompetence svarende til linjefag er lærere med efter-/videreuddannelse, der vurderes at give kompetence svarende til linjefag. De har for eksempel deltaget i forskellige kursusforløb og/eller udviklings- og samarbejdsprojekter på arbejdspladsen. 5.3 Andelen af lærere i grundskolen (1.-6. klasse) over 50 år (2003)I Tyskland, Sverige og Danmark er mere end 40 procent af lærerne over 50 år. Det kan betyde, at der opstår lærermangel i løbet af en kortere årrække. Kilde: EU. Progress towards the Lisbon Objectives in Training and Education 2006. 5.4 Antal ansøgere til læreruddannelsen – førsteprioritet (1996-2005)Antallet af ansøgere til læreruddannelsen har været faldende siden 2002. Kilde: Den Koordinerede Tilmelding (2006). 6. Ledelse i folkeskolen6.1 Aldersfordeling – skoleledere (2006)En stor del af lederne i folkeskolen er over 50 år. Der vil være stor efterspørgsel på ledere i de kommende år. Kilde: KL’s spørgeskemaundersøgelse, marts 2006, i forbindelse med “Arbejdsgruppen for efteruddannelse af ledere og lærere”. 6.2 Deltagelse i lederuddannelse/-kurser (2006)Stort set samtlige ledere i folkeskolen har en lærerbaggrund (99,7 procent). Behovet for lederuddannelse og lederkurser er derfor stort. Som det ses af figuren, har en mindre andel på 5 procent af skolelederne gennemført Den Kommunale Lederuddannelse (DKL). Det skal dog ses i forhold til, at uddannelsen blev udbudt første gang i 2004. Kun ganske få har en masteruddannelse, mens hovedparten har en kommunalt tilrettelagt lederuddannelse eller en grunduddannelse i skoleledelse, udbudt af den private udbyder Center for Offentlig Kompetenceudvikling. 56 procent af uddannelserne/kurserne har lederne gennemført inden for de seneste tre år. 6.3 Behov for efteruddannelse – faglig ledelseHenholdsvis 70 procent og 50 procent af lederne i folkeskolen
tilkendegiver behov for faglig kompetenceudvikling inden for
evaluering/kvalitetsudvikling og strategisk ledelse. Kilde: KL’s spørgeskemaundersøgelse, marts 2006, i forbindelse med “Arbejdsgruppen for efteruddannelse af ledere og lærere”. 6.4 Behov for efteruddannelse – personlig ledelseMere end halvdelen af lederne i folkeskolen vurderer, at de har behov for efteruddannelse inden for personlig ledelse – særligt inden for coaching og supervision. Kilde: KL’s spørgeskemaundersøgelse, marts 2006, i forbindelse med “Arbejdsgruppen for efteruddannelse af ledere og lærere”.
|
![]() |
||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |