![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 3. Fakta om folkeskolen3.1 PISA – betydningen af at lære matematik (2003)Kilde: OECD. Learning from
Tomorrows World. First Results
from PISA 2003. Eleverne har i PISA 2003-undersøgelsen svaret på spørgsmål om
deres opfattelse af relevansen af at lære matematik for dem selv
personligt, dels med hensyn til fortsat skolegang og uddannelse og
dels med hensyn til senere job. 3.2 PISA – interesse for og lyst til matematik (2003)Kilde: OECD. Learning from Tomorrows World. First Results from PISA 2003. Note: Skalaen er konstrueret, så gennemsnittet for OECD-lande gives værdien 0, og to tredjedele af svarene ligger inden for intervallet -1 og +1. I PISA 2003 svarede eleverne på spørgsmål om deres holdninger til faget matematik, om de er interesserede i de ting, de lærer i matematik, og om de kan lide faget og matematiktimerne. Danske elever ligger over OECD-gennemsnittet, når det drejer sig om deres interesse for de ting, de lærer i matematik, og om de kan lide faget og matematiktimerne. Det er bemærkelsesværdigt, at for eksempel finske, norske og især japanske elever ligger i den anden ende af skalaen, det vil sige væsentligt under OECD-gennemsnittet. 3.3 OECD: Folkeskolens stærke og svage sider (2004)OECD offentliggjorde i 2004 en rapport om den danske folkeskole i internationalt perspektiv. Rapporten peger på en lang række styrkesider ved folkeskolen – herunder:
Rapporten peger samtidig på en række svage sider ved folkeskolen – herunder:
Kilde: OECD. OECD-rapport om grundskolen i Danmark 2004. 3.4 PISA – disciplin i timerne ifølge danske elever (2003)Eleverne svarer selv, at der er støj og uro i mere end 40 procent af matematiktimerne. Kilde: OECD. Learning from Tomorrows World. First Results from PISA 2003. 3.5 Antallet af undervisningstimer pr. år for 7-8-årige og 12-14-årige elever (2003)De danske skoleelever undervises
615 timer de første år i folkeskolen,
mens der i de øvrige OECD-lande i
aldersgruppen 7-8-årige undervises
748 timer om året. Kilde: OECD. Education at a Glance 2005. (D1.1). 3.6 Andel af lærernes arbejdstid, der anvendes til undervisning i grundskolen (2003)Kilde: OECD. Education at a Glance
2005. (D4.1). I Danmark underviser folkeskolelærere 38 procent af deres nettoarbejdstid (cirka 1.680 timer pr. år). Det vil sige, at de danske lærere bruger 62 procent af deres arbejdstid til blandt andet møder med forældre og lærere samt til administration, forberedelse og efterbehandling af undervisningsforløb. Til sammenligning bruger lærere i OECD-lande i gennemsnit 47 procent af deres nettoarbejdstid på at undervise. 3.7 Klassekvotienter for 1.-6. klasse og 7.-10. klasse (2003)Der er få elever i danske skoleklasser,
når de sammenlignes med udvalgte
OECD-lande. Kilde: OECD. Education at a Glance
2005. (D2.1). 3.8 Antal elever pr. lærer i grundskolen, 1.-6. klasse (2003)Antal elever pr. lærer er langt lavere, end tallene for klassekvotienten viser. Det skyldes, at der for eksempel ofte er to lærere i de mindste klasser, og at der i specialundervisningen ofte er meget få elever pr. lærer. Kilde: OECD. Education at a Glance 2005. (D2.2). 3.9 Løn og antal lærertimer for 1.-6. klasse i folkeskolen (2003)I Danmark underviser lærerne i færre timer end i andre lande, mens lønniveauet i Danmark er højere end OECD-gennemsnittet på USD 33.336. Kilde: OECD. Education at a Glance 2005 (D3.1 og D4.1). 4. Specialundervisning4.1 Antal elever i specialklasser (almindelig specialundervisning) (2001-2005)Opgørelsen her viser antallet af elever i specialklasser. Flere og flere elever har over de seneste fem år modtaget specialundervisning i specialklasser. Dertil kommer de elever, der får støtte i klasseundervisningen eller timer uden for klassens almindelige skema. De skønnes at udgøre mellem 22.000 og 23.500 elever årligt. Kilde: Undervisningsministeriets websted: http://www.uddannelsesstatistik.
dk/pls/www_ndb/ndb. 4.2 Antal elever i vidtgående specialundervisning (2000-2005)Kilde: Folkeskolens vidtgående
specialundervisning 1994/95-
2004/05 – http://pub.uvm.
dk/2006/vidtgaaende/. Vidtgående specialundervisning er amtskommunernes ansvar og foregår enten i specialskoler, i specialklasser, ved enkeltintegration, hvor eleven får støtte til at deltage i undervisning i den almindelige klasse, eller som undervisning på anbringelsessteder. Andelen af elever, som modtager vidtgående specialundervisning, er i perioden 2000-2005 steget fra 1,26 procent til 1,38 procent af det samlede antal børn og unge i alderen 6-16 år. 4.3 Ressourcer – nettoudgifter til vidtgående specialundervisning (2001-2005)Udgifterne til vidtgående specialundervisning er steget i både amter og kommuner over de seneste fem år. Elevtallet har været stigende i samme periode. Finansieringen af den vidtgående specialundervisning er delt mellem kommuner og amtskommuner. Med kommunalreformen overføres det fulde myndigheds- og finansieringsansvar til kommunerne, der så får det samlede ansvar for folkeskolens specialundervisning. Kilde: Folkeskolens vidtgående specialundervisning 1994/95-2004/05. http://static.uvm.dk/publikationer/2006/vidtgaaende/.
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |