Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

7. Hvad siger reglerne?







I dette kapitel er gengivet de centrale regler om realkompetence, merit, personlig uddannelsesplan med mere i hovedbekendtgørelsen.

Desuden findes regler om merit i

  • meritbekendtgørelsen (BEK 539 19/06/1996),
  • grundfagsbekendtgørelsen (BEK 689 af 28/06/2004),
  • de enkelte uddannelsesbekendtgørelser,
  • de enkelte vejledninger om uddannelserne.

Vedrørende elever med udenlandske uddannelseskvalifi kationer henvises til BEK 602 25/06/2003 om vurdering af udenlandske uddannelseskvalifi kationer.

Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser (nr. 1243 af 12. december 2004)

Kapitel 4
Uddannelsernes struktur og indhold

Regler om godskrivning
§ 25. Det faglige udvalg afgiver indstilling om regler, som giver eleven ret til godskrivning (fritagelse) for dele af uddannelsen på grundlag af allerede opnåede kvalifi kationer, både i forhold til praktikuddannelse og skoleundervisning.
Stk. 2. Indstilling om regler efter stk. 1 kan omfatte særligt tilrettelagte uddannelsesforløb for grupper af elever.
Stk. 3. Der skal ved disse regler i videst muligt omfang tages hensyn til elevernes tidligere uddannelse og beskæftigelse, jf. § 47.

Supplerende kurser
§ 26. Supplerende kurser efter § 16 i lov om erhvervsuddannelser oprettes efter reglerne om den pågældende uddannelse. Hvis ikke andet er fastsat i disse regler, varer et supplerende kursus inklusive eventuelt forløb efter stk. 2 højst 20 uger og har til formål, at eleven sammen med forudgående uddannelse eller beskæftigelse kan opnå kvalifi kationer svarende til det adgangsgivende grundforløb i uddannelsen. Kurserne kan efter reglerne om uddannelsen være omfattet af en uddannelsesaftale.
Stk. 2. De supplerende kurser kan omfatte forløb på indtil to uger, der har til formål at vurdere elevens praktiske og teoretiske kvalifi kationer med henblik på skolens eller det faglige udvalgs afgørelse om godskrivning i den pågældende uddannelse.

Kapitel 6
Lokale undervisningsplaner mv. og ordensregler

§ 34. Den lokale undervisningsplan skal indeholde beskrivelse af:

7) Skolens vurdering af elevens kompetencer og forudsætninger med hensyn til uddannelsen, herunder anvendelse af bestemmelser om godskrivning af fag, undervisningsforløb og projekter mv.
10) Arbejdet med elevens personlige uddannelsesplan og uddannelsesbog, herunder anvendelse af “Elevplan”.
13) Skolens tilrettelæggelse af kompetencevurdering og udarbejdelse af uddannelsesplan i erhvervsuddannelse plus, jf. §§ 107-109, herunder samarbejdet med eleven og dennes eventuelle arbejdsgiver.

Kapitel 8
Optagelse af elever på skole

§ 41. Skolen kan forlange, at udlændinge inden optagelsen har bestået en prøve i dansk, der er udarbejdet eller godkendt af Undervisningsministeriet, jf. § 7. i lov om erhvervsuddannelser. Stk. 2. Skolen skal ved optagelse af udlændinge snarest muligt efter modtagelse af ansøgning om optagelse på skolen gennemføre en samtale med den enkelte med henblik på en konkret vurdering af, om den pågældendes danskkundskaber er tilstrækkelige i relation til undervisningen.
Stk. 3. Skolen skal henvise ansøgeren til en danskprøve, hvis skolen fi nder, at danskkundskaberne er utilstrækkelige eller er tvivlsomme. Skolens afgørelse skal begrundes. For elever, der har indledt uddannelsen i en virksomhed, skal eventuel aflæggelse af danskprøve finde sted inden prøvetidens udløb.

Kapitel 9
Elevens uddannelse
Personlig uddannelsesplan mv.

§ 44. Skolen udarbejder sammen med eleven og en eventuel praktikvirksomhed ved begyndelsen af uddannelsesforløbet en personlig uddannelsesplan for eleven.

Stk. 2. For elever, der optages i grundforløbet uden uddannelsesaftale, kan uddannelsesplanen indskrænke sig til at omfatte grundforløbet.

Stk. 4. Uddannelsesplanen udarbejdes med udgangspunkt i en konkret vurdering af elevens forudsætninger i forhold til den ønskede uddannelse på grundlag af elevens forudgående uddannelse, herunder undervisning i grundskolen eller beskæftigelse. Vurderingen skal tillige give eleven en klar forståelse af egne forudsætninger og behov i relation hertil. Formålet er, at det af eleven valgte uddannelsesforløb påbegyndes på det rette indgangsniveau uden dobbeltuddannelse, og at elevens eventuelle behov for supplerende undervisning bliver vurderet.
Stk. 5. Når skolen modtager en uddannelsesaftale til registrering, tager skolen initiativ til udarbejdelse af personlig uddannelsesplan eller ajourføring af den eksisterende uddannelsesplan. Skolen forelægger forslag til uddannelsesplan eller ajourført uddannelsesplan for parterne.
Stk. 6. Hvis eleven har en aktuel uddannelsesplan i henhold til folkeskoleloven, tages der udgangspunkt heri.

§ 46. Skolen kan ved udarbejdelsen af elevens uddannelsesplan fastsætte, at eleven skal supplere den obligatoriske undervisning i grundforløbet med undervisning fra den valgfri del af grundforløbet. Undervisningen skal bidrage til, at eleven ved afslutningen af grundforløbet opnår de kompetencer, som er nødvendige for at kunne fortsætte i et hovedforløb. Skolen skal fastsætte undervisningen i samarbejde med eleven og en eventuel praktikvirksomhed.
Stk. 2. Skolen tager under uddannelsesforløbet stilling til eventuelt behov for supplerende undervisning, jf. § 51, stk. 1.

Godskrivning
§ 47. Ved fastlæggelse af den undervisning, eleven skal gennemføre, skal eleven have godskrevet, hvad eleven har eksamensbeviser eller lignende for og elevens reelle kvalifikationer (kompetencer) i øvrigt. Skolen træffer afgørelse om fritagelse for dele af uddannelsen på grundlag af godskrivning (merit) efter stk. 2 – 4 og i øvrigt efter reglerne om den enkelte uddannelse og andre regler om godskrivning (merit). Det faglige udvalg kan afkorte uddannelsestiden, jf. § 57 i lov om erhvervsuddannelser.
Stk. 2. En elev, der har gennemført en del af en uddannelse, eller som i øvrigt kan få godskrevet uddannelsesmæssige forudsætninger på grundlag af anden uddannelse eller beskæftigelse, kan stige på en uddannelse eller et kompetencegivende trin på grundlag af en individuel vurdering af elevens kompetencer. Det faglige udvalg fastsætter varigheden af praktikuddannelsen. Stk. 3. Hvis godskrivning sker på baggrund af uddannelse eller beskæftigelse, der ikke fuldt ud modsvarer indholdet af et undervisningsfag, som eleven får fritagelse for, kan skolen kræve, at eleven deltager i den undervisning i faget, som er nødvendig for at nå uddannelsens mål.
Stk. 4. Skolen skal tilbyde eleven undervisning på højere niveau eller anden relevant undervisning i stedet for den undervisning, eleven fritages for.
Stk. 5. Skolen kan gøre fritagelse betinget af, at eleven på anden måde erhverver sig kundskaber, som af skolen vurderes nødvendige for at nå de fastsatte mål med undervisningen.
Stk. 6. I tilfælde, hvor skolen træffer bestemmelse om afkortning af skoleundervisningen med mere end fire uger for elever med uddannelsesaftale, skal skolen, hvis ikke andet er fastsat i reglerne om uddannelsen, underrette vedkommende faglige udvalg herom med henblik på udvalgets afgørelse om afkortning af den samlede uddannelsestid. Ved afkortning af skoleundervisning under fi re uger skal skolen tilbyde eleven alternativ undervisning.

Kapitel 10
Skoleundervisning

§ 52. Den valgfri undervisning i grundforløbet skal så vidt muligt gennemføres i sammenhæng med obligatorisk undervisning. Den valgfri undervisning skal sammen med den obligatoriske del give den enkelte elev mulighed for:

  1. At understøtte tilegnelsen af de almene og faglige kundskaber, som er nødvendige for at kunne fortsætte i et hovedforløb og herunder at opnå uddannelsesaftale.
  2. At deltage i undervisning på højere niveau end det obligatoriske for at kunne udbygge sin studiekompetence.
  3. At vælge mellem fortsættelse i hovedforløb eller i en erhvervsgymnasial uddannelse.
  4. At orientere og afklare sig både om de uddannelser, der er henført til den pågældende erhvervsfaglige fællesindgang, og om andre uddannelsesmuligheder, inden de vælger hovedforløb, og
  5. Faglig fordybelse og personlig udvikling.

Kapitel 14
Uddannelsesaftaler
Indgåelse og registrering af uddannelsesaftaler

§ 77. Den skole, hvor eleven skal optages, undersøger ved modtagelsen af uddannelsesaftalen, om den er fuldstændig udfyldt og underskrevet.
Stk. 2. Skolen registrerer uddannelsesaftalen, når følgende betingelser er opfyldt:
.....
4) Aftalen er i overensstemmelse med reglerne om godskrivning (fritagelse) for dele af uddannelsen.

§ 80. Skolen giver snarest muligt og normalt senest fi re uger efter modtagelsen af uddannelsesaftalen, der tjener som skoleindmeldelse, meddelelse om tidspunkt for optagelse på skole på grundlag af uddannelsesaftalen og informerer eleven og virksomheden om det videre uddannelsesforløb, herunder om eventuelt behov for vurdering af danskkundskaber, jf. § 41, stk. 2. Skolen sørger for udarbejdelse eller ajourføring af elevens personlige uddannelsesplan.

§ 81. Skolen registrerer ændringer i aftaleforholdet i følgende tilfælde:

  1. Ved forlængelse eller afkortning af aftaleperioden.

...
Stk. 2. Tillæg til uddannelsesaftalen vedrørende disse ændringer skal være underskrevet af eleven og den aktuelle praktikvirksomhed. Tillæg til uddannelsesaftalen vedrørende forlængelse eller forkortning af aftaleperioden skal indeholde oplysning om begrundelsen og være ledsaget af eventuel fornøden godkendelse af det faglige udvalg.

Kapitel 16
Skolepraktik

§ 97. Stk. 3. Kravet om afsluttet adgangsgivende grundforløb i en erhvervsuddannelse anses for opfyldt, jf. § 66 a, stk. 3., i lov om erhvervsuddannelser, hvis eleven på optagelsestidspunktet mindst kan få godskrevet skoleundervisning til og med det adgangsgivende grundforløb i uddannelsen, på grundlag af anden undervisning, der er gennemført inden for de seneste to år og tilrettelagt uden for erhvervsuddannelserne, jf. dog stk. 4.
Stk. 4. Hvis det er fastsat, at der er adgangsbegrænsning til uddannelsen, jf. § 31, kan der i skolepraktik ikke optages elever, der har gennemført grundforløbet med godskrivning for de områdefag, der er særlige for uddannelsen.

Kapitel 17
Erhvervsuddannelse plus
Optagelse og kompetencevurdering

§ 107.
Stk. 2. For elever, der optages i EUD+, fastsætter skolen i samarbejde med eleven og en eventuel arbejdsgiver en personlig uddannelsesplan, jf. lovens § 66 n, på grundlag af en kompetencevurdering.
Stk. 3. Kompetencevurderingen og uddannelsesplanen angår gennemførelse af det efterfølgende (eventuelt afsluttende) uddannelsestrin, som eleven ville have adgang til at fortsætte i efter lovens § 15, stk. 4.
Stk. 4. Når skolen træffer afgørelse om optagelse, indkalder skolen samtidig ansøgeren til en samtale. Tidspunktet fastsættes så vidt muligt under hensyn til ansøgerens ønsker. Samtidig anmoder skolen om eventuel fornøden dokumentation til brug for kompetencevurderingen. Skolen vejleder i øvrigt ansøgeren og dennes eventuelle arbejdsgiver i fornødent omfang.
Stk. 5. Skolen træffer afgørelse om anerkendelse af ansøgerens teoretiske og praktiske kompetence på baggrund af en vurdering på grundlag af dokumentation og eventuelt afprøvning af kompetencerne. Skolen kan med henblik på denne vurdering i samarbejde med ansøgeren og en eventuel arbejdsgiver indkalde ansøgeren til et kompetencevurderende forløb, som skolen tilrettelægger, på indtil to uger.
Stk. 6. Ansøgeren modtager dokumentation (bevis) for de kompetencer, skolen har anerkendt. Af dokumentationen skal fremgå, hvilken uddannelse dokumentationen angår og grundlaget for vurderingen.

§ 111.
Stk. 2. Såfremt kompetencevurderingen jf. § 66 n, stk. 3. i lov om erhvervsuddannelser går ud på, at eleven indstilles direkte til svendeprøve eller anden afsluttende prøve, træder dokumentationen for de kompetencer, som skolen har anerkendt efter § 107, stk. 6, i stedet for dokumentation efter stk. 1.

§ 113.
Stk. 7. Skolens afgørelse vedrørende anerkendelse af praktiske kompetencer i forbindelse med erhvervsuddannelse plus, herunder afgørelser om relevant erhvervserfaring efter § 66 m, nr. 3, i lov om erhvervsuddannelser, kan af den, som afgørelsen vedrører, indbringes for vedkommende faglige udvalg. Skolen skal give klagevejledning. Klagen indgives til den skole, der har truffet afgørelsen, senest to uger efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende. Hvis klagen ikke tages til følge af skolen, videresender skolen klagen til det faglige udvalg, ledsaget af skolens udtalelse. Skolen skal give det faglige udvalg de nødvendige oplysninger til behandling af sagen. Det faglige udvalgs afgørelse kan ikke indbringes for anden myndighed til administrativ afgørelse.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Realkompetencevurdering i EUD - praktiske muligheder" som kapitel 6 af 7
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top