Forrige kapitel Til forsiden tom
Krone
Undervisningsministeriets logo

Litteratur og referencer







Catharina Höijer: “Kompetensbevis i folkbildning och arbetsliv: en rapport om valideringsfrågor”, Nordisk Folkeuniversitet, Stockholm, november 1999.

Bjørnavold, Jens: “Questions of quality, legitimacy and feasibility” I Tøsse Sigvart m.fl .: “Corporate and non formal learning”, Tapir, 1998

Bjørnavold Jens: “Making learning visible”, CEDEFOP, 2000

Straka, Gerald A.: “Informal learning: geneaologi, concepts, antagonisms and questions”, ITB – Forschugsberichte 15/2004, November 2004

Qvortrup, Lars: “Det vidende samfund”, Unge pædagoger, 2004

Undervisningsministeriet: “Bedre uddannelser”, Undervisningsministeriet, 2002 (http://static.uvm.dk/publikationer/2002/bedre1/ og http://static.uvm.dk/publikationer/2002/bedre2/)

Undervisningsministeriet: “Anerkendelse af realkompetencer i uddannelserne”, Redegørelse til Folketinget, november 2004 (http://static.uvm.dk/publikationer/2004/realkompetencer/)

Undervisningsministeriet: “Det du kan”, et debatoplæg om anerkendelse af realkompetencer, 2005 (http://static.uvm.dk/publikationer/2005/detdukan/detdukan.pdf)

University of Portsmouth: “Assessment of Prior Learning” Academic Registry Version 3.1, January 2002

Aarhus tekniske Skole: “Realkompetencevurdering, RKV-Bogen”, 2004

Links:
Teknologisk Institut: http://www.teknologisk.dk/erhverv/11478

Undervisningsministeriet:
http://www.uvm.dk/realkompetencer/nyheder.htm

DEL:
http://www.realkompetence.net/
http://www.kompetencer.net/

Undervisningsministeriets håndbogsserie

I denne serie udsender Undervisningsministeriet publikationer med baggrundsorientering om lovgivningen, uddannelser og enkelte fag samt vejledninger om god praksis mv. Håndbøgerne er rettet mod uddannelsernes drift.

2006:
Nr. 1: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på gymnasier og hf-kurser (UVM 4-053)
Nr. 2: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på social- og sundhedsskoler (UVM 4-054)
Nr. 3: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på voksenuddannelsescentre (UVM 4-055)
Nr. 4: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på sygeplejeog radiografskoler (UVM 4-056)
Nr. 5: Matematik i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 6: Køb, leje og leasing af kopimaskiner og printere (UVM) (indkøb på institutioner)
Nr. 7: Realkompetencevurdering i EUD – praktiske muligheder (UVM 7-371) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Trykte publikationer – som i oversigten er forsynet med et UVM-bestillingsnummer – kan mod betaling af et ekspeditionsgebyr rekvireres hos Nordisk Bog Center eller hos boghandlere.
Internetpublikationer kan frit downloades fra www.uvm.dk - til eget brug.

Alle elever, som starter i en erhvervsuddannelse, skal have udarbejdet en personlig uddannelsesplan på baggrund af deres reelle kompetencer ved starten. En realkompetencevurdering skal afdække disse kompetencer.

Publikationen giver overblik over de formelle regler for vurderingen af elevens realkompetencer og over, hvordan vurderingen skal spille sammen med udarbejdelsen af den personlige uddannelsesplan.

Som en hjælp og inspiration til skolernes arbejde med realkompetencevurdering indeholder publikationen en række cases, som repræsenterer forskellige typer af elever.

Endelig indeholder publikationen henvisninger til de regler, som gælder for realkompetencevurdering, samt henvisninger til litteratur og websteder om emnet.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Realkompetencevurdering i EUD - praktiske muligheder" som kapitel 7 af 7
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden tom
Til sidens top