Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Forord







I et samarbejde mellem repræsentanter fra en social- og sundhedsskole og flere praktiksteder er der sat fokus på mulighederne for at skabe en sammenhængende praktikuddannelse i social- og sundhedsassistentuddannelsen. Formålet er dels at give eleverne de bedste muligheder for at nå uddannelsesmålene, dels at kvalificere dem bedst muligt til at kunne indgå kompetent i deres fremtidige arbejdsliv.

I denne publikation præsenteres resultaterne af det forsøgs- og udviklingsarbejde, som er gennemført i Århus mellem praktikstederne og skolen. Publikationen handler dels om, hvordan der kan skabes sammenhæng mellem uddannelsens praktikdele, dels om hvordan elevens læring og kompetenceudvikling kan udfordres i praktikuddannelsen.

Publikationen er tænkt som et inspirationsmateriale og samarbejdsredskab til brug ved drøftelser mellem involverede parter. Den præsenterer temaer og elementer, som for eksempel kan tages op på personalemøder eller temadage/pædagogiske dage. Publikationen kan anvendes af praktikvejledere og kliniske vejledere i deres planlægning af praktikuddannelsesforløb, i den uddannelsesansvarliges samarbejde med ledelse, vejledere og praksisfællesskab, af ledelsen, af skolen i arbejdet med at skabe samspil mellem skole og praktik – og på regionalt plan.

Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af publikationen. Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i publikationen naturligvis står for forfatternes egen regning.

Birgit H. Bloch
Undervisningsministeriet
Afdelingen for erhvervsfaglige uddannelser
Januar 2006

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Praktikuddannelse med elevens læring i fokus - kompetenceudvikling i SOSU-uddannelserne" som Forord
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top