Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Resume







Publikationen udfolder en kompetence- og læringsforståelse for praktikuddannelsen ved især social- og sundhedsassistentuddannelsen, der imødekommer den uddannelsesopgave, som ligger i SOSU-reformen fra 2001. Der sættes fokus på arbejdet med elevens kvalificerede selvbestemmelse og elevens selvevaluering.

Publikationen er blevet til ved et tæt samarbejde mellem skole og praktik, hvor interview med praktikvejledere og elever er en væsentlig inspirationskilde.

Fokus er, hvordan vi kan forstå mulighedsbetingelser for elevens læring.

Mulighedsbetingelser fortæller – bredt set – noget om de muligheder, der er for elevens udfoldelse af uddannelsens mål. Denne relationelle tilgang til forståelse af muligheder for læring er central. Det betyder en vægtning og værdisættelse ikke kun af vejlederfunktionen, men også af den rolle, som de øvrige medarbejdere på praktikstedet får for elevens praktikuddannelse. Ligesom elevens personlige uddannelsesbog vægtes og værdisættes som samarbejdsredskab mellem elev, skole og praktik.

Der præsenteres en forståelsesramme for arbejdet med læring og kompetenceudvikling med forslag til, hvordan praktikken kan arbejde videre med at implementere forståelsesrammen. Disse forslag er præsenteret ved temaer, scenarier og en række spørgsmål, som giver læseren mulighed for at forholde egen praksis til projektets forståelsesramme.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Praktikuddannelse med elevens læring i fokus - kompetenceudvikling i SOSU-uddannelserne" som Resume
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top