Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Hvad gør en forskel?

Som opsamling på erfaringerne fra initiativerne kan man opstille følgende liste over nogle af de ting, der kan gøre den – store eller mindre – forskel på, om eleverne bliver og fuldfører deres uddannelse eller falder fra.

Det gør en forskel,

  • om man i sine initiativer tager udgangspunkt i et institutionelt mangelsyn eller i elevernes forskelligheder og ressourcer
  • at man skaber læringsmiljøer, hvor eleverne kan bruge deres forudsætninger og ressourcer som udgangspunkt for læring
  • at eleverne får mulighed for at få dækket manglende viden og manglende kompetencer, men stadig med udgangspunkt i deres ressourcer og uden dermed at blive sat uden for læringsfællesskabet
  • at læringsmiljøet består af læringsfællesskaber, for eksempel i form af fælles projekter, der kan rumme elevernes forskelligheder
  • at eleverne får lejlighed til at bearbejde deres sammensatte og ambivalente erfaringer i et samlet livsperspektiv
  • at der er betydningsfulde voksne i form af (kontakt)lærere og/eller vejledere, som gennem deres professionelle viden, erfaring og menneskelighed kan være mentorer for eleverne
  • at der gennem brug af individuel uddannelsesplan, vejledning, undervisningsdifferentiering, lektiecafeer osv. bliver taget hånd om den enkelte elev ud fra hans/hendes specifikke behov og forudsætninger, men at det sker inden for rammerne af læringsfællesskaber og sociale fællesskaber
  • at der skabes en balance mellem elevernes privatliv, skoleliv og arbejdsliv på grundlag af pædagogisk tilrettelagte læringsfællesskaber, således at læreren eller vejlederen ikke bliver terapeut eller arbejdsgiver, men professionel pædagog med ansvar for elevernes læringsprocesser
  • at eleverne får kontakt til arbejdslivet gennem praksisnær eller virksomhedsforlagt undervisning, men med mulighed for et tæt samspil mellem arbejdsplads og skole som læringsrum
  • at dansk som andetsprog tilrettelægges på grundlag af en forståelse af sprog som indholdsbaseret kommunikation og derfor relateret til – eller en del af – uddannelsens øvrige undervisning og med mulighed for bearbejdning af sproglige erfaringer
  • at lærerne får mulighed for at gennemgå en erfaringsbaseret læring for at styrke deres professionelle kompetencer i forhold til en mangfoldighedspædagogik
  • at der etableres en ordning med elevtutorer/mentorer
  • at der er udvidet forældrekontakt, blandt andet i form af hjemmebesøg, til forældre og familier, der har begrænset kendskab til det uddannelsessystem, deres børn indgår i.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Hold fast!"
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top