Forrige kapitel Til forsiden tom
Krone
Undervisningsministeriets logo







Perspektiveringer

De erfaringer fra nogle af initiativerne, som er gengivet her – og som er mere fyldigt beskrevet i rapporten “At gøre en forskel” – udgør i sig selv ideer til mange eksperimenter med fastholdelse af eleverne, men alligevel kan man afslutningsvis pege på nogle perspektiver for det videre arbejde, der peger ud over initiativerne.

For det første kan den enkelte skole overveje, om de erfaringer, der er gjort i den særligt tilrettelagte undervisning i initiati-verne med at skabe gode læringsmiljøer for de tosprogede og praktisk orienterede elever, ikke burde overføres til skolens samlede ordinære undervisning. I flere af initiativerne bliver det nævnt, at det kan være vanskeligt for eleverne at bevæge sig fra initiativmiljøet over i det øvrige skolemiljø. Godt nok har eleverne fået flere kompetencer og er blevet mere selvsikre, men det øvrige skolemiljø har ikke ændret sig, og det kan betyde, at eleverne igen risikerer at blive marginaliserede.

Men en anden væsentlig grund til at ændre på læringsmiljøerne i den øvrige undervisning og ikke blot henvise elever med andre forudsætninger end dem, der normalt forudsættes, til særlige initiativer er, at ændringerne i elevsammensætningen gør det nødvendigt, at alle elever lærer at begå sig i en mangfoldig, multikulturel virkelighed – både på skolen og på deres fremtidige arbejdspladser.

For det andet er der behov for at udvikle en erhvervsskolebaseret mangfoldighedspædagogik. I mange af initiativerne bliver der arbejdet med fælles projekter og anvendt mange forskellige typer aktiviteter i undervisningen, men hvordan kan projekter og aktiviteter blive til inkluderende læringsprojekter for alle elever? Her må den pædagogiske praksis tages op til grundig overvejelse for at sikre, at der ikke sker en ubevidst marginalisering og udgrænsning af nogle elever, og at alle de muligheder, der er på en erhvervsskole for at skabe inkluderende læringsfællesskaber i teorilokaler og værksteder, udnyttes.

For det tredje er det vigtigt, at der på skolen som helhed bliver udformet en mangfoldighedspolitik og gennem udsmykning, organisering, arrangementer osv. bliver skabt et socialt mangfoldighedsmiljø, hvor alle elever føler sig velkomne og ikke ensomme og isolerede. Og man kan her tilføje, at mangfoldighed ikke alene omfatter kultur og etnicitet, men også køn, fysiske handikap osv.

For det fjerde skal initiativer til fornyelse og ændringer i høj grad komme nedefra og været båret af engagerede lærere og vejledere, men betingelsen for, at initiativerne kan trives, udvikle sig og spredes til hele skolen, er, at lederne bakker op og skaber rammerne for dem.

Der kommer stadig flere elever med andre – etniske, kulturelle, praktiske osv. – baggrunde på erhvervsskolerne. De beskrevne erfaringer fra initiativerne kan være et godt udgangspunkt for at give eleverne gode muligheder for at gennemgå læringsprocesser, der kan bidrage til, at de bliver fastholdt i og gennemfører en erhvervsuddannelse.

Undervisningsministeriets temahæfteserie

I denne serie udsender Undervisningsministeriet publikationer om generelle eller mere specifikke aktuelle emner. Formålet er at skabe debat og inspirere til udvikling i uddannelserne.

2005:

Nr. 1 – 2005: Frafald i erhvervsuddannelserne – årsager og forklaringer (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

2006:

Nr. 1 – 2006: Åbne læringsmiljøer i erhvervsuddannelser – læringsforløb og sammenhænge (UVM 7-369) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 2 – 2006: Praktikuddannelse med elevens læring i fokus – kompetenceudvikling i SOSU-uddannelserne (UVM 7-370) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 3 – 2006: Entreprenørskab i de videregående uddannelser. Innovation og iværksætteri inden for KVU og MVU (UVM 8-049) (Videregående uddannelser)
Nr. 4 – 2006: Naturfagene i bevægelse. Når folkeskolelærere udvikler undervisning (internetpublikation) (Grundskolen)
Nr. 5 – 2006: Vejledning om disciplin, god adfærd og trivsel i folkeskolen – et inspirationshæfte (UVM 5-470) (Grundskolen)
Nr. 6 – 2006: Tosprogede børns overgang fra dagtilbud til skole – fokus på den sproglige udvikling (internetpublikation) (Grundskolen)
Nr. 7 – 2006: Undervisning i demokrati – inspiration til grundskoler og ungdomsuddannelser (UVM 5-471) (Grundskolen og ungdomsuddannelser)
Nr. 8 – 2006: Evalueringskultur på erhvervsskolerne. Hvad, hvorfor og hvordan? (UVM 7-372) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 9 – 2006: De faglige udvalg og den gode praktikoplæring. Styrkelse af erhvervsuddannelsernes praktikdel (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 10 – 2006: Hold fast! Initiativer til fastholdelse af tosprogede og praktisk orienterede unge i erhvervsuddannelserne (UVM 7-374) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Trykte publikationer – som i oversigten er forsynet med et UVM-bestillingsnummer – kan mod betaling af et ekspeditionsgebyr rekvireres hos Nordisk Bog Center eller hos boghandlere.

Internetpublikationer kan frit downloades fra www.uvm.dk – til eget brug.

Publikationen indeholder en kort præsentation af de samlede resultater fra en række særligt tilrettelagte uddannelsesforløb og andre initiativer for tosprogede og praktisk orienterede elever i erhvervsuddannelserne. Her er tale om gode erfaringer og konkrete eksempler fra 20 tekniske og merkantile erhvervsskoler på, hvordan man på skolerne kan forbedre disse elevers muligheder for at gennemføre en erhvervsuddannelse inden for de gældende lovgivningsmæssige rammer.

Der er tale om forløb og initiativer, hvor skolerne har sat ind på områder som: organisering og pædagogisk tilrettelæggelse af undervisningen, vejledning, det sociale miljø, forhold til og i praktikvirksomhederne samt kontakt til den enkelte elevs familie.

Publikationen kan inspirere til udvikling af en stadig bedre praksis, som kan føre til mindre frafald og dermed også til, at eleverne gennemfører en erhvervsuddannelse.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Hold fast!"
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden tom
Til sidens top