Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Vejledning til materialet

Dette materiale er skabt til at blive brugt aktivt i arbejdet med at fremme evalueringskulturen på erhvervsskolerne. Materialet henvender sig til lærere, uddannelsesledere og -chefer, kvalitetsansvarlige og andre, der beskæftiger sig med uddannelser og undervisning, som forhåbentlig inspirerende læsning til at blive klogere på evalueringskultur, og ikke mindst til at lade sig inspirere af i forhold til udvikling af praksis.

Vi vil her give et kort bud på, hvad tanken er med de enkelte hovedafsnit, og hvordan de kan bruges. I indledningen til de respektive afsnit uddyber vi.

Materialet indeholder fire dele:

  • Spørgeramme til erhvervsskolernes evalueringskultur.
  • Barrierer i evalueringskulturen på erhvervsskoler.
  • Teser om god evalueringskultur.
  • Vink om god evalueringskultur.

Spørgerammen har vi anvendt som udgangspunkt for samtalerne om evalueringskulturen på seks erhvervsskoler. Den kan bruges som grundlag for diskussion om skolens/afdelingens/ teamets eksisterende evalueringspraksis og som afsæt for at arbejde med forbedring af skolens evalueringskultur. Spørgsmålene skal hjælpe til at sætte fokus på væsentlige problemstillinger og til at kortlægge praksis på forskellige felter. Spørgsmålene tjener også til at blive klogere på, hvordan deltagerne opfatter den praksis, der råder på skolen. Diskussionen af de spørgsmål, der rejses om forskellige sider af evalueringskulturen, kan bidrage til at afdække praksis på områder, man måske ikke retter opmærksomheden mod i det daglige, og til at afklare enighed eller divergerende opfattelser af den evalueringspraksis, der hersker. Diskussionen kan også bidrage til at nå en fælles forståelse på væsentlige punkter og samtidig finde frem til pejlemærker for en kommende praksis.

Barriererne tegner et billede af de hindringer for god evalueringskultur, som findes på skolerne. Der er tale om beskrivelse af tendenser, baseret på de indtryk, som samtalerne om evalueringspraksis på seks erhvervsskoler efterlader. De er fingerpeg om, hvordan evalueringskulturen på erhvervsskolerne ser ud, og hvilke problemer den rummer.

Beskrivelserne kan bruges til at “tage temperaturen” på erhvervsskolernes evalueringskultur, men samtidig til at spejle, drøfte og arbejde med den praksis, man har på sin egen skole. Hvad er det for et billede, barrierne tegner? Hvad skal vi mene om den praksis, der beskrives? Hvordan ser det egentlig ud hos os selv? Hvad er vores stærke og svage sider? Hvad skal vi arbejde på at gøre bedre?

Teserne er en række grundlæggende bud på, hvad en god evalueringskultur må bygge på, kriterier for god praksis. Teserne udspringer af arbejdet med at beskrive barriererne i evalueringskulturen, men repræsenterer til forskel nogle normative bud på, hvilke kriterier man kan dyrke og følge. De udgør ikke sandheden om god evalueringskultur, men er tænkt som oplæg til eftertanke og diskussion om sagen. Ideen er, at de bruges som udgangspunkt for at diskutere og vurdere, hvad man selv lægger vægt på i ens team/afdeling/skole, og hvilke spørgsmål man kan arbejde med for at højne evalueringskulturen.

Vinkene om god evalueringskultur tager fat om en række forskellige temaer – fra spørgsmålet om evalueringens former, værktøjer og dokumentation til angst og stress. Det enkelte tema indeholder vink om, hvordan man kan arbejde med at styrke evalueringskulturen på konkrete områder. Tanken er, at vinkene kan inspirere til overvejelse og diskussion, når man arbejder med konkrete felter af evalueringskulturen på team-, afdelings- eller skoleniveau.

Brugen af materialet er ikke bundet til, at man tager tingene op i en bestemt rækkefølge, eller at man nødvendigvis arbejder med alle afsnit. Man kan vælge blot at tage nogle udvalgte ting fra et eller flere afsnit op som udgangspunkt for arbejdet. Hovedsagen er, at man lader sig inspirere til at se sin egen evalueringskultur efter i sømmene.

Vanskeligheden ved at håndtere begrebet evaluering er, at det dækker over forskellige funktioner og former, og at evaluering finder sted på forskellige niveauer i skolen som organisation. Når vi taler om evaluering i erhvervsskolen, handler det derfor på samme tid om det samme og om forskellige ting. Vi opererer overordnet med evaluering på to niveauer, det organisatoriske niveau, der vedrører spørgsmål af betydning for skolen (eller afdelingen) som helhed, og undervisningsniveauet, hvor evalueringen har fokus på både undervisningen og elevernes læring.

Evalueringskultur er pr. definition en opgave for fællesskabet, det være sig faggruppen, lærerteamet, afdelingen eller hele skolen. Derfor handler brugen af materialet her også om at tage fat i konkrete evalueringsspørgsmål på undervisningsniveauet eller det organisatoriske niveau og at organisere en sammenhæng og et fællesskab, der kan tage udfordringen op. Det er en sag for både den enkelte og fællesskabet.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Evalueringskultur på erhvervsskolerne"
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top