|
Spørgeramme til erhvervsskolens evalueringskulturSpørgerammen falder i to dele. Første del retter sig mod karakteristik af egen praksis, anden del mod udvikling af praksis. Spørgerammen kan danne udgangspunkt for afklaring, diskussion og refleksion over egen praksis på skolen og kan bruges til at gøre sig tanker om og diskutere den evalueringskultur, man har. En spørgeramme angiver en ramme og retning for spørgsmål, diskussion og eftertanke. Det enkelte spørgsmål i rammen kan altså konkretiseres og suppleres af underspørgsmål, der er præcise i forhold til, hvem og hvad spørgsmålet retter sig mod. Her må man altså selv bidrage til at udfylde rammen. Når et spørgsmål som nr. 5 nedenfor eksempelvis lyder: Hvilke metoder og værktøjer bruger vi?, sætter det metoder og værktøjer i evalueringen på dagsordenen, men det er selvfølgelig vigtigt at få med, hvad evalueringen retter sig mod, hvad dens objekt og formål er, og hvem der står for den. Det afhænger af den konkrete sammenhæng. For eksempel vil der oplagt være forskel på metoder og værktøjer, når det handler om en løbende evaluering af en konkret undervisning, og når det drejer sig om en generel tilfredshedsundersøgelse blandt medarbejdere. Spørgerammen angiver altså fokus, hvad man kan tage afsæt i og interessere sig for, men kan suppleres og bearbejdes yderligere, så den tilpasses den konkrete sammenhæng, man står i. Spørgerammen angiver en lang række spørgsmål, hvoraf nogle kan være møjsommelige at besvare, fordi de fordrer diskussion og eftertanke. Det er derfor heller ikke meningen, at man nødvendigvis skal arbejde sig gennem rækken fra 1 til 27. Som udgangspunkt for diskussion på skolen kan man i stedet vælge at tage fat om nogle færre udvalgte problemstillinger og gå mere i dybden med dem. Hovedformålet er, at spørgsmålene kan være med til at styrke bevidstheden om egen evalueringspraksis, om stærke og svage sider, og arbejdet på at udvikle og forbedre evalueringskulturen med det konkrete udgangspunkt, man har.
Denne side indgår i publikationen " Evalueringskultur på erhvervsskolerne " |
|||
Til sidens top |