Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Forbemærkning

Materialet er udarbejdet som led i et FoU-projekt, der er gennemført i andet halvår af 2005 for Undervisningsministeriet, Afdelingen for erhvervsfaglige uddannelser. Projektet skal bidrage til at fremme evalueringskulturen på erhvervsskolerne og er gennemført med udgangspunkt i skolebesøg og dialog med lærere og ledere ved Erhvervsskolen Hamlet, EUC MIDT, Handelsskolen i Ballerup, Holstebro Tekniske Skole, Horsens Handelsskole og TEC Teknisk Erhvervsskole Center.

Undervejs i projektet har arbejdsgruppen modtaget nyttige kommentarer og ideer til materialet fra Claus Madsen, Pædagogisk udviklingschef i Esbjerg Kommune, og Poul Skov, Fil.dr. og forskningsleder, DPU.

Evalueringskultur – hvad er udfordringen?

Der evalueres som aldrig før på erhvervsskolerne. Der ofres mange ressourcer og megen tid på evaluering, og det optager sindene hos såvel elever som lærere og ledere.

I hverdagen på en erhvervsskole dækker evaluering over en mangfoldighed af aktiviteter, der har det til fælles, at man forholder sig vurderende til noget: et resultat, en proces, “et udkomme”.

Det kan handle om elevens konkrete arbejdsprodukt, faglige standpunkt eller sociale kompetencer, men rækker i virkeligheden langt videre. Også projektforløbet, undervisningsmaterialerne, lærerteamets planlægning, kantineforholdene, den enkelte lærers og leders indsats evalueres – for nu blot at nævne nogle eksempler.

Mangfoldigheden angår ikke kun spørgsmålet om, hvad man evaluerer, men også de mål eller kriterier, som det, der evalueres, holdes op imod. Det kan handle om kompetencemål, eleverne skal nå, om mål for resultater og fremdrift i undervisningen, om graden af tilfredshed med det ene eller det andet, kriterier for godt og mindre godt og om meget mere.

Forskelligheden kommer samtidig til udtryk i det konkrete formål, man har med en given evaluering, hvordan man bærer sig ad, hvornår man evaluerer, og hvem der står for gennemførelsen og opfølgningen.

Udfordringen for skolernes evalueringskultur handler om at besinde sig på, hvad, hvorfor og hvordan der evalueres. Gør vi det rigtige, og gør vi det rigtige rigtigt? Det er spørgsmål, der selvfølgelig stilles hele tiden – som udgør en permanent dagsorden på en moderne erhvervsskole, men som sjældent følges systematisk op, når det handler om evaluering.

Pointen i at tale om en evalueringskultur – og ikke bare om evaluering, evalueringspraksis, eller hvad man kunne hitte på i den forbindelse – er, at begrebet kultur understreger betydningen af en fælles kerne, en fælles måde at tænke og handle på, et fællesskab om bestemte værdier.

Ved evalueringskulturen på en skole forstår vi her, hvordan skolen opfatter og praktiserer evaluering, hvad og hvem evalueringen retter sig mod, og hvordan skolen bruger resultaterne.

Evalueringskultur er i denne definition slet og ret udtryk for den forståelse og praksis, man har. Spørgsmålet er altså ikke, om man skal til at have en evalueringskultur, men om det er en god kultur man har, og hvordan man kan arbejde med at udvikle den.

Hvad kendetegner så en god evalueringskultur? Det er ikke så enkelt at svare på og med andre ord et godt spørgsmål. Det er også det spørgsmål, der ligger bag projektet for dette oplæg.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Evalueringskultur på erhvervsskolerne"
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top