Forside
Forord
Indledning
Progressionen i faget
Logistik i faget
Elevens dokumentation
Skolens dokumentation
Samfundsfag og Elevplan
Evaluering / eksamen
Merit
Eksempler på undervisningsforløb
Eksempler på undervisningsforløb, som afspejler progressionen
Eksempler på undervisningsforløb i uddannelsen til pædagogisk assistent
Eksempler på tværfaglighed
Inspiration til undervisning i åbne læringscentre
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Udskriv hele publikationen
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Progressionen i faget
Udgangspunktet for progressionen i faget er en fagtænkning, hvor elevens viden på det samfundsfaglige område er proces- og systemkendskab på F- og E-niveau. Herefter bevæger undervisningen sig over i det ideologiske og teoretiske på D- og C-niveau. Årsagen til denne sondring skal findes i fagets natur samt i ønsket om en ramme, der giver mulighed for at tage udgangspunkt i aktuelle emner. Man kan sige, at hvis eleverne ingen eller kun ringe kendskab har til samfundets indretning, bliver de i første omgang ikke mere oplyste samfundsborgere med viden om, at Venstre oprindeligt har sit ideologiske udgangspunkt i landbruget og de problemstillinger, som følger deraf. Det er vigtigt at vække interessen hos eleverne for samfundsrelevante problemstillinger og processerne, som fører frem til løsninger.

Man kan sige, at spillet er mere interessant end spillerne. Derfor er formålet med undervisningen at inspirere eleverne til at deltage i spillet, uanset hvem der spiller. For at deltage i en demokratisk proces skal der være nogle basale kompetencer på plads. Eksempelvis kan det være svært at påvirke den demokratiske proces, hvis evnen til at kommunikere udelukkende omfatter evnen til envejskommunikation. Evnen til at kunne argumentere for egne holdninger samt forstå og vurdere andres argumenter for deres holdninger er en grundlæggende kompetence i et demokratisk samfund.

Niveau F
Eleven udvikler kompetencer i beherskelse af dialogformen og kan deltage i en debat. Undervisningen tilrettelægges med et lavt abstraktionsniveau. Teori anvendes kun i forbindelse med beskrivelse af faktiske samfundsforhold.

Niveau E
Eleven arbejder videre med kommunikationskompetencen, og samtidig hæves det faglig niveau gennem inddragelse af flere emneområder. Eleven udvikler kompetencer gennem en systematisk tilgang til faget og evner mere end én kommunikationsform. Der arbejdes med grundlæggende økonomisk og politisk teori i beskrivelsen af faktiske samfundsforhold. Arbejdsmarkedsforhold behandles i internationalt perspektiv.

Niveau D
Eleven arbejder videre med kommunikationskompetencen, og samtidig hæves det faglig niveau gennem inddragelse af flere emneområder. Derudover skal eleven i mindre omfang berøre den analytiske tilgang til faget. Eleven udvikler kompetencer i beherskelse af systematisk beskrivelse af samfundsforhold med udgangspunkt i samfundsvidenskabelige teorier og data om den samfundsmæssige udvikling.

Niveau C
Eleven udvikler begyndende analytisk tilgang til samfundsfaglige emner og udvikler kompetencer ved at arbejde på et overvejende teoretisk niveau. Eleven arbejder med forudsætningerne for samfundsmæssige synspunkter og handlinger. Demokratiaspektet i faget har et fagligt udgangspunkt, men afprøves også hos eleven. Undervisningen tilrettelægges med et højere abstraktionsniveau i forhold til at kunne afdække forudsætningerne for egne og andres samfundsmæssige synspunkter og handlinger.


Udskriv siden