Forside
Forord
Indledning
Progressionen i faget
Logistik i faget
Elevens dokumentation
Skolens dokumentation
Samfundsfag og Elevplan
Evaluering / eksamen
Merit
Eksempler på undervisningsforløb
Eksempler på undervisningsforløb, som afspejler progressionen
Eksempler på undervisningsforløb i uddannelsen til pædagogisk assistent
Eksempler på tværfaglighed
Inspiration til undervisning i åbne læringscentre
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Udskriv hele publikationen
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Evaluering / eksamen
Eksamen skal altid følge beskrivelsen i bekendtgørelsen. Det er vigtigt, at der sondres mellem eksamensgrundlaget og selve eksamen. Alle eksamener skal tages individuelt, men eksamensgrundlaget kan godt laves i grupper. Det betyder, hvis en gruppe på tre personer har valgt en caseeksamen, kan de lave selve caseopgaven sammen. Selve eksaminationen af eleverne skal til gengæld foregå enkeltvis.

Eksamen for det tekniske område afholdes som en mundtlig prøve efter niveau D og eventuelt C. Elever, som tager en merkantil uddannelse, skal til en caseeksamen. Elever, som tager en pædagogisk assistent-uddannelse, skal til en mundtlig eksamen, hvor det afsluttende projekt og pensum indgår. Rammerne for eksamen er beskrevet i grundfagsbekendtgørelsen og i eksamensbekendtgørelsen.

Traditionel eksamen
Den traditionelle eksamen omfatter et eksamensspørgsmål, som eleven får ved lodtrækning. Eksamensspørgsmålene skal ligge inden for de gennemgåede emneområder. Spørgsmålene kan vedlægges en for eleven ukendt tekst, tabel eller lignende. Eleven skal demonstrere sin evne til at analysere og besvare et samfundsfagligt spørgsmål. Der gives forberedelsestid på 30 minutter. Eksamination og votering varer cirka 30 minutter. Karakteren fastsættes på baggrund af en helhedsbedømmelse af den mundtlige præsentation.

Caseeksamen
Elever inden for den merkantile fællesindgang skal til en mundtlig caseeksamen, hvor de arbejder med faget ud fra en konkret virksomhed. Eksamen finder sted over to arbejdsdage; en casearbejdsdag og en eksamensdag. På casearbejdsdagen får eleven udleveret syv ukendte caseopgaver, der alle tager udgangspunkt i årets casevirksomhed eller åbner mulighed for perspektivering til virksomheden. Én af opgaverne skal være elevstyret, det vil sige give eleven mulighed for selv at udfolde sine kompetencer inden for et givet område2.

I forbindelse med caseeksamen udarbejdes en casehistorie, hvor eleven kan hente information om virksomheden. Denne udarbejdes af en casekommission på vegne af Undervisningsministeriet. Anden information kan desuden hentes på virksomhedens webside.

Eksamen for pædagogisk assistent-uddannelsen
Der afholdes en mundtlig prøve, som tager udgangspunkt i elevens projekt. Eleven fremlægger projektet for eksaminator og censor. Fremlæggelsen af projektet må maksimalt fylde en tredjedel af den afsatte tid til eksaminationen. Den resterende tid anvendes til dialog om projektet og afprøvning af elevens viden om samfundsfaglige spørgsmål. Prøven, inklusive votering, varer cirka 30 minutter. Karakteren fastsættes på baggrund af en helhedsvurdering af den mundtlige præstation.


2) Bekendtgørelse om grundfag i erhvervsuddannelserne, Fagbilag nr. 13, juni 2008, samfundsfag

 


Udskriv siden