Forrige kapitel Til forsiden tom
Krone
Undervisningsministeriets logo







Undervisningsministeriets temahæfteserie

I denne serie udsender Undervisningsministeriet publikationer om generelle eller mere specifikke aktuelle emner. Formålet er at skabe debat og inspirere til udvikling i uddannelserne.

2005:

Nr. 1 – 2005: Frafald i erhvervsuddannelserne – årsager og forklaringer (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

2006:

Nr. 1 – 2006: Åbne læringsmiljøer i erhvervsuddannelser – læringsforløb og sammenhænge (UVM 7-369)
(Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 2 – 2006: Praktikuddannelse med elevens læring i fokus – kompetenceudvikling i SOSU-uddannelserne (UVM 7-370)
(Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 3 – 2006: Entreprenørskab i de videregående uddannelser. Innovation og iværksætteri inden for KVU og MVU
(UVM 8-049) (Videregående uddannelser)
Nr. 4 – 2006: Naturfagene i bevægelse. Når folkeskolelærere udvikler undervisning (internetpublikation)
(Grundskolen)
Nr. 5 – 2006: Vejledning om disciplin, god adfærd og trivsel i folkeskolen – et inspirationshæfte (UVM 5-470)
(Grundskolen)
Nr. 6 – 2006: Tosprogede børns overgang fra dagtilbud til skole – fokus på den sproglige udvikling (internetpublikation)
(Grundskolen)
Nr. 7 – 2006: Undervisning i demokrati – inspiration til grundskoler og ungdomsuddannelser (UVM 5-471)
(Grundskolen og ungdomsuddannelser)
Nr. 8 – 2006: Evalueringskultur på erhvervsskolerne. Hvad, hvorfor og hvordan? (UVM 7-373)
(Erhvervsfaglige uddannelser)

Trykte publikationer – som i oversigten er forsynet med et UVM-bestillingsnummer – kan mod betaling af et ekspeditionsgebyr rekvireres hos Nordisk Bog Center eller hos boghandlere.

Internetpublikationer kan frit downloades fra www.uvm.dk – til eget brug.



Grundskoler og ungdomsuddannelser spiller en vigtig rolle for, at opvoksende generationer bevidstgøres om demokrati og demokratiske værdier.

Med denne publikation ønsker Undervisningsministeriet at give lærere og ledere i grundskoler og ungdomsuddannelser inspiration til arbejdet med demokrati.

En række interview med eksperter, skolefolk og undervisningsministeren sætter fokus på temaer som medborgerskab, skolen som lokalt demokrati og et godt undervisningsmiljø. Derudover indeholder publikationen et eksempelkatalog med eksempler fra frie grundskoler, folkeskoler samt gymnasiale og erhvervsrettede ungdomsuddannelser. Eksemplerne er fra skoler, der på forskellig vis gør en indsats for at bevidstgøre eleverne om demokrati og demokratiske værdier, ud over hvad der forventes i den almene undervisning, for eksempel i faget samfundsfag.

Materialet kan anvendes i en målrettet indsats på skoler med mange tosprogede elever. Eksempelkataloget indeholder en række eksempler om den inkluderende skole fra skoler med mange tosprogede elever. Kataloget indeholder tillige et indlæg på hvert skoleområde om demokrati set i et integrationsperspektiv.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Undervisning i demokrati - inspiration til grundskoler og ungdomsuddannelser"
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden tom
Til sidens top