Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

3. Regeringens vurderinger og initiativer

 

 

Regeringens vurderinger
Regeringen finder det klart utilfredsstillende, at ikke flere uddannelsessteder har udarbejdet en undervisningsmiljøvurdering inden for lovens første tre leveår. Det er dog et lyspunkt, at der i stadigt stigende omfang arbejdes med undervisningsmiljøet og med udarbejdelsen af undervisningsmiljøvurderinger på det store flertal af uddannelsessteder. Alligevel finder regeringen, at der skal gøres en alvorlig indsats fra bestyrelser og skoleejere i hele uddannelsessektoren for at stramme op på lovens anvendelse. Regeringen vil tage initiativer hertil.

Det er overraskende, at cirka en tredjedel af de ledere, der har medvirket i undersøgelsen, har svaret, at gennemførelsen af undervisningsmiljøvurderingen slet ikke har øget elevernes opmærksomheden på vigtigheden af et godt undervisningsmiljø. Svaret betyder enten, at uddannelsesstedets elever eller studerende på forhånd var fuldt ud klar over vigtigheden af et godt undervisningsmiljø eller, at de pågældende ledere ikke har brugt undervisningsmiljøvurderingen som værktøj til at øge elevers og studerendes opmærksomhed på vigtigheden af et godt undervisningsmiljø. På den baggrund er der behov for at skabe øget opmærksomhed blandt lederne på det forhold, at der kan være mange fordele i form af bl.a. øget trivsel, bedre indlæring, besparelser på udbedring af hærværk og rengøring og større engagement fra elevernes og de studerendes side ved aktivt at arbejde med at kortlægge og forbedre undervisningsmiljøet.

Regeringen har noteret sig, at det ifølge undersøgelsen kun er 16% af skolelederne, der oplyser, at undervisningsmiljøvurderingen er offentliggjort på skolens eller uddannelsesinstitutionens hjemmeside, mens 43% oplyser, at den er på vej til at blive lagt ud på hjemmesiden. Regeringen vil understrege betydningen af, at de udarbejdede undervisningsmiljøvurderinger gøres hurtigt tilgængelige. Åbenhed i forbindelse med undervisningsmiljøproblemer og forståelse af undervisningsmiljøets betydning for tilvejebringelsen af en optimal indlæringssituation er af afgørende betydning. Det skal være nemt og ligetil for elever, studerende, forældre og andre interesserede at få indsigt i et uddannelsessteds undervisningsmiljøvurdering, herunder hvilken prioritering og hvilken opfølgning, uddannelsesstedet har planlagt. Åbenhed er en forudsætning for debat og for spredning af de gode eksempler. Derfor skal undervisningsmiljøvurderingerne gøres offentligt tilgængelige.

Det er glædeligt, at så mange skole- og institutionsledere vurderer, at udpegningen af undervisningsmiljørepræsentanter har øget elevernes og de studerendes opmærksomhed på vigtigheden af et godt undervisningsmiljø. Regeringen finder, at dette må tolkes som en bekræftelse af, at involveringen af elever og studerende i det daglige arbejde med undervisningsmiljøet i uddannelsesstedernes sikkerhedsgrupper er en bæredygtig idé, der fremmer elevernes og de studerendes engagement i trivsel for alle på uddannelsesstedet og bidrager til at inddrage elevernes og de studerendes egne forslag og idéer i indsatsen for et bedre undervisningsmiljø. Derfor ser regeringen gerne, at der gøres en større lokal indsats, for at elever og studerende anvender deres ret til at udpege undervisningsmiljørepræsentanter, hvor det er relevant.

For så vidt angår Dansk Center for Undervisningsmiljø er regeringen enig i, at grundskolen har været et godt og væsentligt valg som første indsatsområde. Samtidig finder regeringen dog, at der er behov for en meget bredere indsats. Det er vigtigt, at centret også i sit virke giver udtryk for, at loven omfatter alle typer af uddannelsessteder. For grundskolens vedkommende finder regeringen, at DCUM i højere grad må rette sin indsats mod skoleejere og bestyrelser, efter at lederne i flere år har været i fokus. Der er dog fortsat brug for at øge skoleledernes opmærksomhed på loven, som det fremgår af kapitel 2 i denne redegørelse.

Regeringens initiativer
På baggrund af den gennemførte undersøgelse samt af erfaringerne med lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø vil regeringen tage følgende initiativer:

  • Forenklet hjælpeværktøj til skolers og institutioners udarbejdelse af undervisningsmiljøvurderinger.
    Dansk Center for Undervisningsmiljø har som en service udviklet et frivilligt hjælpeværktøj til kortlægning af skolers og uddannelsesinstitutioners undervisningsmiljø. Heri indgår spørgeskemaer, der er afpasset forskellige uddannelsesniveauer, og som er beregnet til at blive udfyldt af elever og studerende. Særligt på grundskoleområdet har skoleledere kritiseret skemaet for at være for omfattende og for tidkrævende at arbejde med.

    I løbet af foråret 2005 vil spørgeskemaerne kunne behandles elektronisk af de enkelte skoler og institutioner. Derved kan institutionerne hurtigere aflæse resultaterne af spørgeskemaerne. Erfaringer fra skoler, der har gennemført spørgeskemaundersøgelserne viser, at den hidtidige manuelle behandling af skemaerne i en klasse har varet én lektion (45 minutter).

    Regeringen finder, at centret bør undersøge mulighederne for en yderligere udvikling og forenkling af materialet i samarbejde med sektoren.
     
  • Opfølgende plan for tilsyn med at lovens krav opfyldes
    Uanset at undervisningsministeren ved direkte henvendelse til alle landets skoler og uddannelsesinstitutioner og ved møder med skole- og institutionsejernes repræsentanter samt ved tilkendegivelser i medierne har gjort opmærksom på lovens eksistens og indskærpet vigtigheden af at efterleve lovens krav, kan det konstateres, at et uacceptabelt stort antal uddannelsessteder dels ikke har svaret på, om der er foretaget en undervisningsmiljøvurdering, og dels ikke har udarbejdet en undervisningsmiljøvurdering.

    Regeringen vil derfor i foråret 2005 iværksætte en systematisk tilsynsindsats med pålæg til kommuner, amtsråd og bestyrelser for selvejende uddannelsesinstitutioner samt ledere af statslige uddannelsesinstitutioner om at indberette en status for skolernes og institutionernes opfyldelse af lovens krav. Indberetningerne vil i nødvendigt omfang blive fulgt op med påbud til de pågældende skole- og institutionsejere om at foranstalte kravene opfyldt.

    Regeringen vil sikre, at efterlevelse af loven med større vægt indgår i det fremtidige systematiske tilsyn med skoler og uddannelsesinstitutioner, der varetages af Undervisningsministeriet og andre ministerområder. I forhold til folkeskolen, gymnasiet og øvrige kommunale og amtskommunale skoler mv. vil der i fornødent omfang tillige ske henvendelse til de kommunale tilsynsmyndigheder med anmodning om at føre legalitetstilsyn på disse områder.
     
  • Opfordring til institutionerne om at indarbejde undervisningsmiljøvurderinger i institutionernes virksomhedsplaner.
    De fleste institutionstyper anvender virksomhedsplaner og lignende som led i kvalitetsudvikling og kvalitetssikring. Regeringen vil henstille til institutionsejerne at inddrage undervisningsmiljøvurderinger (UMV) i virksomhedsplanerne. Dansk Center for Undervisningsmiljø anmodes om at indsamle eksempler på ”best practice” fra skoler, der har arbejdet med alle vurderingspunkter i UMV og videregive dem – via DCUM’s hjemmeside - til inspiration for andre uddannelsesinstitutioner.
     
  • Indberetning til DCUM af de gennemførte undervisningsmiljøvurderinger med tilhørende handlingsplaner.
    Regeringen vil opfordre skoler og uddannelsesinstitutioner til fremover at give meddelelse til DCUM, når den pågældende skole eller uddannelsesinstitution har udarbejdet en UMV. På grundlag af disse oplysninger udarbejder DCUM en løbende oversigt over skoler og institutioner, der har udarbejdet en UMV inden for de sidste tre år. Listen sendes jævnligt til de respektive skole- og institutionsejere og gøres tilgængelig på DCUM’s hjemmeside på internettet.

    Dette vil føre til, at arbejdet med undervisningsmiljøet bliver mere synligt for skole- og institutionsejerne og omverdenen. Indberetningerne vil blive et redskab for tilsynet med institutionerne.
     
  • Oprettelse af en Undervisningsmiljøpris
    Regeringen agter at indstifte en Undervisningsmiljøpris, der uddeles én gang årligt, første gang i november 2005. Prisen gives til en skole eller uddannelsesinstitution, der har gjort en særlig indsats for at tilvejebringe og opretholde et godt undervisningsmiljø. Prisen skal gives af undervisningsministeren efter indstilling fra DCUM’s bestyrelse. Bestyrelsen skal indsamle begrundede indstillinger fra elever og studerende på landets uddannelsesinstitutioner og sammenholde indstillingerne med de øvrige oplysninger om skolens eller institutionens arbejde med undervisningsmiljøet, som DCUM er i besiddelse af. En uddannelsesinstitution, der har opnået undervisningsmiljøprisen, kan skilte med dette på sin hjemmeside og andre relevante steder med angivelse af det år, prisen er vundet i.

    Prisen er på 25.000 kr., ledsaget af et diplom, og der uddeles en pris til en institution inden for hvert af de 4 følgende skole- og institutionsområder:
  • Folkeskolen, frie grundskoler og efterskoler
  • Gymnasiale uddannelsesinstitutioner
  • Øvrige ungdomsuddannelsesinstitutioner
  • Videregående uddannelsesinstitutioner og voksenuddannelsesinstitutioner

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Redegørelse om erfaringer med undervisningsmiljøloven - Redegørelse til Folketinget – Marts 2005" som kapitel 3 af 3
© Undervisningsministeriet 2005

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top