|
|
3. Regeringens vurderinger og initiativer
Regeringens vurderinger
Regeringen finder det klart utilfredsstillende, at ikke flere uddannelsessteder
har udarbejdet en undervisningsmiljøvurdering inden for lovens første tre
leveår. Det er dog et lyspunkt, at der i stadigt stigende omfang arbejdes med
undervisningsmiljøet og med udarbejdelsen af undervisningsmiljøvurderinger på
det store flertal af uddannelsessteder. Alligevel finder regeringen, at der skal
gøres en alvorlig indsats fra bestyrelser og skoleejere i hele
uddannelsessektoren for at stramme op på lovens anvendelse. Regeringen vil tage
initiativer hertil.
Det er overraskende, at cirka en tredjedel af de ledere, der har medvirket i
undersøgelsen, har svaret, at gennemførelsen af undervisningsmiljøvurderingen
slet ikke har øget elevernes opmærksomheden på vigtigheden af et godt
undervisningsmiljø. Svaret betyder enten, at uddannelsesstedets elever eller
studerende på forhånd var fuldt ud klar over vigtigheden af et godt
undervisningsmiljø eller, at de pågældende ledere ikke har brugt
undervisningsmiljøvurderingen som værktøj til at øge elevers og studerendes
opmærksomhed på vigtigheden af et godt undervisningsmiljø. På den baggrund er
der behov for at skabe øget opmærksomhed blandt lederne på det forhold, at der
kan være mange fordele i form af bl.a. øget trivsel, bedre indlæring,
besparelser på udbedring af hærværk og rengøring og større engagement fra
elevernes og de studerendes side ved aktivt at arbejde med at kortlægge og
forbedre undervisningsmiljøet.
Regeringen har noteret sig, at det ifølge undersøgelsen kun er 16% af
skolelederne, der oplyser, at undervisningsmiljøvurderingen er offentliggjort på
skolens eller uddannelsesinstitutionens hjemmeside, mens 43% oplyser, at den er
på vej til at blive lagt ud på hjemmesiden. Regeringen vil understrege
betydningen af, at de udarbejdede undervisningsmiljøvurderinger gøres hurtigt
tilgængelige. Åbenhed i forbindelse med undervisningsmiljøproblemer og
forståelse af undervisningsmiljøets betydning for tilvejebringelsen af en
optimal indlæringssituation er af afgørende betydning. Det skal være nemt og
ligetil for elever, studerende, forældre og andre interesserede at få indsigt i
et uddannelsessteds undervisningsmiljøvurdering, herunder hvilken prioritering
og hvilken opfølgning, uddannelsesstedet har planlagt. Åbenhed er en
forudsætning for debat og for spredning af de gode eksempler. Derfor skal
undervisningsmiljøvurderingerne gøres offentligt tilgængelige.
Det er glædeligt, at så mange skole- og institutionsledere vurderer, at
udpegningen af undervisningsmiljørepræsentanter har øget elevernes og de
studerendes opmærksomhed på vigtigheden af et godt undervisningsmiljø.
Regeringen finder, at dette må tolkes som en bekræftelse af, at involveringen af
elever og studerende i det daglige arbejde med undervisningsmiljøet i
uddannelsesstedernes sikkerhedsgrupper er en bæredygtig idé, der fremmer
elevernes og de studerendes engagement i trivsel for alle på uddannelsesstedet
og bidrager til at inddrage elevernes og de studerendes egne forslag og idéer i
indsatsen for et bedre undervisningsmiljø. Derfor ser regeringen gerne, at der
gøres en større lokal indsats, for at elever og studerende anvender deres ret
til at udpege undervisningsmiljørepræsentanter, hvor det er relevant.
For så vidt angår Dansk Center for Undervisningsmiljø er regeringen enig i, at
grundskolen har været et godt og væsentligt valg som første indsatsområde.
Samtidig finder regeringen dog, at der er behov for en meget bredere indsats.
Det er vigtigt, at centret også i sit virke giver udtryk for, at loven omfatter
alle typer af uddannelsessteder. For grundskolens vedkommende finder regeringen,
at DCUM i højere grad må rette sin indsats mod skoleejere og bestyrelser, efter
at lederne i flere år har været i fokus. Der er dog fortsat brug for at øge
skoleledernes opmærksomhed på loven, som det fremgår af kapitel 2 i denne
redegørelse.
Regeringens initiativer
På baggrund af den gennemførte undersøgelse samt af erfaringerne med lov om
elevers og studerendes undervisningsmiljø vil regeringen tage følgende
initiativer:
- Forenklet hjælpeværktøj til skolers og institutioners udarbejdelse af
undervisningsmiljøvurderinger.
Dansk Center for Undervisningsmiljø har som en service udviklet et
frivilligt hjælpeværktøj til kortlægning af skolers og
uddannelsesinstitutioners undervisningsmiljø. Heri indgår spørgeskemaer, der
er afpasset forskellige uddannelsesniveauer, og som er beregnet til at blive
udfyldt af elever og studerende. Særligt på grundskoleområdet har
skoleledere kritiseret skemaet for at være for omfattende og for tidkrævende
at arbejde med.
I løbet af foråret 2005 vil spørgeskemaerne kunne behandles elektronisk af
de enkelte skoler og institutioner. Derved kan institutionerne hurtigere
aflæse resultaterne af spørgeskemaerne. Erfaringer fra skoler, der har
gennemført spørgeskemaundersøgelserne viser, at den hidtidige manuelle
behandling af skemaerne i en klasse har varet én lektion (45 minutter).
Regeringen finder, at centret bør undersøge mulighederne for en yderligere
udvikling og forenkling af materialet i samarbejde med sektoren.
- Opfølgende plan for tilsyn med at lovens krav opfyldes
Uanset at undervisningsministeren ved direkte henvendelse til alle landets
skoler og uddannelsesinstitutioner og ved møder med skole- og
institutionsejernes repræsentanter samt ved tilkendegivelser i medierne har
gjort opmærksom på lovens eksistens og indskærpet vigtigheden af at
efterleve lovens krav, kan det konstateres, at et uacceptabelt stort antal
uddannelsessteder dels ikke har svaret på, om der er foretaget en
undervisningsmiljøvurdering, og dels ikke har udarbejdet en
undervisningsmiljøvurdering.
Regeringen vil derfor i foråret 2005 iværksætte en systematisk
tilsynsindsats med pålæg til kommuner, amtsråd og bestyrelser for selvejende
uddannelsesinstitutioner samt ledere af statslige uddannelsesinstitutioner
om at indberette en status for skolernes og institutionernes opfyldelse af
lovens krav. Indberetningerne vil i nødvendigt omfang blive fulgt op med
påbud til de pågældende skole- og institutionsejere om at foranstalte
kravene opfyldt.
Regeringen vil sikre, at efterlevelse af loven med større vægt indgår i det
fremtidige systematiske tilsyn med skoler og uddannelsesinstitutioner, der
varetages af Undervisningsministeriet og andre ministerområder. I forhold
til folkeskolen, gymnasiet og øvrige kommunale og amtskommunale skoler mv.
vil der i fornødent omfang tillige ske henvendelse til de kommunale
tilsynsmyndigheder med anmodning om at føre legalitetstilsyn på disse
områder.
- Opfordring til institutionerne om at indarbejde
undervisningsmiljøvurderinger i institutionernes virksomhedsplaner.
De fleste institutionstyper anvender virksomhedsplaner og lignende som led i
kvalitetsudvikling og kvalitetssikring. Regeringen vil henstille til
institutionsejerne at inddrage undervisningsmiljøvurderinger (UMV) i
virksomhedsplanerne. Dansk Center for Undervisningsmiljø anmodes om at
indsamle eksempler på ”best practice” fra skoler, der har arbejdet med alle
vurderingspunkter i UMV og videregive dem – via DCUM’s hjemmeside - til
inspiration for andre uddannelsesinstitutioner.
- Indberetning til DCUM af de gennemførte undervisningsmiljøvurderinger
med tilhørende handlingsplaner.
Regeringen vil opfordre skoler og uddannelsesinstitutioner til fremover at
give meddelelse til DCUM, når den pågældende skole eller
uddannelsesinstitution har udarbejdet en UMV. På grundlag af disse
oplysninger udarbejder DCUM en løbende oversigt over skoler og
institutioner, der har udarbejdet en UMV inden for de sidste tre år. Listen
sendes jævnligt til de respektive skole- og institutionsejere og gøres
tilgængelig på DCUM’s hjemmeside på internettet.
Dette vil føre til, at arbejdet med undervisningsmiljøet bliver mere synligt
for skole- og institutionsejerne og omverdenen. Indberetningerne vil blive
et redskab for tilsynet med institutionerne.
- Oprettelse af en Undervisningsmiljøpris
Regeringen agter at indstifte en Undervisningsmiljøpris, der uddeles én gang
årligt, første gang i november 2005. Prisen gives til en skole eller
uddannelsesinstitution, der har gjort en særlig indsats for at tilvejebringe
og opretholde et godt undervisningsmiljø. Prisen skal gives af
undervisningsministeren efter indstilling fra DCUM’s bestyrelse. Bestyrelsen
skal indsamle begrundede indstillinger fra elever og studerende på landets
uddannelsesinstitutioner og sammenholde indstillingerne med de øvrige
oplysninger om skolens eller institutionens arbejde med
undervisningsmiljøet, som DCUM er i besiddelse af. En
uddannelsesinstitution, der har opnået undervisningsmiljøprisen, kan skilte
med dette på sin hjemmeside og andre relevante steder med angivelse af det
år, prisen er vundet i.
Prisen er på 25.000 kr., ledsaget af et diplom, og der uddeles en pris til
en institution inden for hvert af de 4 følgende skole- og
institutionsområder:
- Folkeskolen, frie grundskoler og efterskoler
- Gymnasiale uddannelsesinstitutioner
- Øvrige ungdomsuddannelsesinstitutioner
- Videregående uddannelsesinstitutioner og voksenuddannelsesinstitutioner
Denne side indgår i publikationen "Redegørelse om erfaringer med
undervisningsmiljøloven - Redegørelse til Folketinget – Marts 2005" som kapitel 3 af 3 © Undervisningsministeriet 2005
|
|