|
|
Bilag 1:
Dataindsamling og metode
I dette bilag præsenteres nogle uddybende bemærkninger om metoden for
undersøgelsen, der er yderligere behandlet i undersøgelsens afsnit 3.1.1 (s. 16)
samt bilag til undersøgelsen. Nærværende bilag behandler hhv. svarprocenten for
undersøgelsen blandt skoleledere og undersøgelsens validitet.
Undersøgelsens gennemførelse
Undersøgelsen er gennemført ved udsendelse af e-mail med introduktion til
undersøgelsen og link til spørgeskemaet til samtlige ledere af
uddannelsesinstitutioner i Danmark. Udsendelsen er baseret på en liste over
ledere anvendt af DCUM til en lignende undersøgelse sidste år. Der er gennemført
en telefonisk rykkerrunde blandt ledere, der ikke har besvaret skemaet.
Der er udsendt 4.101 e-mails til institutioner. Heraf har 1.757 besvaret
spørgeskemaet inden for undersøgelsens korte løbetid, hvilket giver en
svarprocent på 43. De 1.353 besvarelser er kommet via respondentens udfyldelse
af spørgeskemaet uden påmindelse herom. De 403 besvarelser er indhentet via
telefonisk rykker med tilbud om at udfylde spørgeskemaet via telefoninterview.
Forklaringer på svarprocenten
Svarprocenten er lavere, end man normalt ser i denne type undersøgelser. Rambøll
Management vurderer, at det skyldes to forhold: 1) Mange ikke-fungerende
e-mail-adresser, og i relation hertil 2) den relativt korte tid, der har været
til at indhente oplysninger fra respondenterne (ca. to uger).
Ad 1) Undersøgelsen har vist, at mange af de anvendte e-mail adresser på ledere
af uddannelsesinstitutioner eller institutioner ikke virkede. DCUM har oplyst,
at det samme har været tilfældet i de tidligere års undersøgelser med samme
metode. Rambøll Management modtog fra DCUM listen anvendt sidste år opdateret i
sidste års undersøgelse for de mange fejladresser, der blev konstateret og
rettet sidste år. Alligevel var der mange ikke-fungerende adresser. Rambøll
Management vurderer, at årsagen til de mange ikke-fungerende e-mail-adresser
skal findes i a) institutioner, der sidste år ikke medvirkede i undersøgelsen og
derfor ikke oplyste om den fejlagtige e-mail-adresse, b) at mange institutioner
skifter e-mail adresser, c) at mange ledere skifter job, hvorefter e-mail
adresser efterlades uden modtager, d) at nye skoler etableres med nye e-mail
adresser ikke indeholdt i listen, og e) den meget korte tid undersøgelsen er
gennemført på, hvilket ikke har givet den fornødne tid til at kvalitetstjekke de
ikke-fungerende e-mails og følge op på manglende svar, jf nedenstående punkt 2.
Nogle e-mail-adresser kan umiddelbart konstateres som værende ikke-anvendelige,
idet Rambøll Management ved udsendelsen af e-mails har fået forprogrammerede
retursvar om e-mail-adressens manglende gyldighed. I nogle henvises til ny
adresse, i andre er dette ikke tilfældet.
Ad 2) Det har ikke inden for den korte løbetid for undersøgelsen været muligt at
gennemføre en telefonisk rykkerrunde til alle de institutioner, der ikke har
besvaret spørgeskemaet med tilbud om gennemførelse af telefoninterview.
Rambøll Management vurderer, at en længere undersøgelsesperiode ville have
betydet to ting for svar-procenten: 1) flere besvarelser ville være indhentet
gennem dels uopfordrede besvarelser, dels flere gennemførte telefoninterview, og
2) flere ikke-fungerende e-mail adresser ville være identificeret.
Fakta, der understøtter disse vurderinger, er:
Ad 1) Efter at Rambøll Management lukkede for besvarelser, indløb der en lang
række e-mails og telefonopkald fra respondenter, der gerne ville have medvirket
i undersøgelsen. Dette er en klar indikation af, at længere løbetid ville have
givet flere besvarelser. Rambøll Management har desværre ikke opgjort antallet
af disse besvarelser.
Ad 2) Identificering af flere ikke-fungerende e-mail-adresser ville være sket
via flere telefoniske opfølgninger på institutioner, der ikke havde besvaret
spørgeskemaet, og hvorfra der ikke var modtaget automatiske fejlmeldinger.
Rambøll Management vurderer, at en stor mængde e-mail-adresser formentlig med
stor sandsynlighed ikke har været fungerende. Renset for disse ikke-fungerende
e-mail-adresser, har færre ledere modtaget spørgeskemaet end det antal, der
faktisk er udsendt e-mails til, og den reelle svarprocent er dermed med stor
sandsynlighed noget højere end de faktisk konstaterede 43%.
Undersøgelsens validitet
På grund af de mange ikke-fungerende e-mail-adresser vurderer Rambøll Management
altså, at den reelle svarprocent for undersøgelsen – det vil sige antal
besvarelser ud af antal modtagere af spørgeskemaet – er væsentligt højere end de
43% opgjort ud fra antal besvarelser ud af antal udsendte e-mails med
spørgeskemaet. På den baggrund vurderer Rambøll Management endvidere, at
undersøgelsens repræsentativitet er høj – det vil sige at sandsynligheden for,
at undersøgelsens resultater er dækkende for samtlige institutioner i Danmark,
er høj. Endvidere vurderer Rambøll Management, at undersøgelsens validitet er
høj – det vil sige at resultaterne er pålidelige.
Fakta, der understøtter disse vurderinger, er flere:
1) Man kunne frygte at respondenter, der har besvaret spørgeskemaet, er positive
over for undersøgelsen og dens genstandsfelt, idet de har gennemført en
undervisningsmiljøvurdering (UMV), mens modtagere af spørgeskemaet, der ikke har
besvaret det, er negative, idet de ikke har gennemført en UMV. Det er ikke
tilfældet. For det første svarer 9%, at de ikke har gennemført en UMV. For det
andet svarer samlet 48%, at de ikke har gennemført en UMV, men er i gang,
planlægger at udarbejde en i dette skoleår, eller har udarbejdet en uden alle
fire elementer iht. loven. Det kan altså ikke konkluderes, at alle, der har
besvaret spørgeskemaet, svarer, at de har gennemført en UMV, mens alle, der ikke
har besvaret spørgeskemaet, ikke har gennemført en UMV.
2) Dette understøttes af, at nogle af de institutionsledere, som har kontaktet
Rambøll Management efter undersøgelsens lukning for at få lov til at besvare
skemaet (hvilket de ikke har fået lov til trods deres ønske herom), har oplyst,
at institutionen har gennemført en UMV, mens andre har oplyst, at de ikke har
gennemført en UMV.
3) Man kunne frygte, at de institutioner, der uden påmindelse har besvaret
spørgeskemaet (elektronisk), er positive over for undersøgelsen og dens
genstandsfelt, idet de har gennemført en undervisningsmiljøvurdering, mens
respondenter, der er kontaktet telefonisk og derfor har besvaret spørgeskemaet
efter påmindelse herom, er negative, idet de ikke har gennemført en UMV. Det er
ikke tilfældet. For at illustrere dette kan det konstateres, at andelen, der
angiver, at de har gennemført en UMV er fuldstændig ens for hhv. respondenter,
der har besvaret spørgeskemaet uden påmindelse (elektronisk), og respondenter,
der har besvaret spørgeskemaet efter påmindelse (via telefoninterview). For
begge grupper er andelen, der angiver at have gennemført en UMV 41%. Og begge
grupper respondenter er af en størrelse, der er statistisk valid (hhv. 1.354
elektroniske besvarelser og 403 telefoniske besvarelser).
Konkluderende vurderer Rambøll Management altså, at undersøgelsens validitet er
tilfredsstillende og af en kvalitet, der muliggør anvendelse af resultaterne som
udtryk for virkeligheden. Dette skyldes dels, at det høje antal svar udgør en
meget stor stikprøve. Normalt arbejder man med, at 1.000 besvarelser er fuldt
tilstrækkeligt til at skabe repræsentativitet. I denne undersøgelse er der 1.757
besvarelser. Dels er det Rambøll Managements vurdering, at den faktisk
etablerede stikprøve på de 1.757 ikke er skæv. Denne vurdering understøttes som
nævnt af afprøvningen af forskelle mellem besvarelser fra respondenter, der
uopfordret har deltaget (elektronisk), og respondenter, der har deltaget
opfordret (telefonisk).
Det skal endeligt bemærkes, at undersøgelsens resultater ikke er valide nedbrudt
på alle typer af uddannelsesinstitutioner, idet antal besvarelser for nogle
institutionstyper er for små til at være statistisk valide. Rambøll Management
har tillige konstateret, at spørgeskemaundersøgelsen til
bestyrelsesrepræsentanter og elevrepræsentanter har haft så ringe svarprocent,
at resultaterne ikke er statistisk valide, og Rambøll har derfor kun brugt disse
resultater som ”strømpile”, der kan indikere en meningstrend.
Udover spørgeskemaerne er der gennemført interview med repræsentanter for
skoleejere, DCUM’s medarbejdere og DCUM’s bestyrelse.
Undersøgelsen har haft fokus på følgende hovedspørgsmål:
- Skolernes og uddannelsesinstitutionernes kendskab til lovens eksistens
og indhold
- Om lovens krav om gennemførelse af undervisningsmiljøvurderinger samt
valg af undervisningsmiljørepræsentanter af skoler og institutioner opfattes
som relevante, vedkommende og praktiske.
- Om skole– og institutionsledere anser en gennemført
undervisningsmiljøvurdering som et velegnet redskab til at afdække forhold,
der kan være medvirkende til at øge elever og studerendes evne og lyst til
indlæring.
- Om skole– og institutionsledere mener, at elevrepræsentanter og
gennemførelse af undervisningsmiljøvurderinger har øget lærernes, elevernes,
undervisernes og de studerendes opmærksomhed på vigtigheden af et godt
undervisningsmiljø, og om dette i sig selv har forbedret miljøet.
- En faktuel opgørelse over, hvor mange skoler og
uddannelsesinstitutioner, der har arbejdet med de lovbestemte
undervisningsmiljøvurderinger.
- Brugernes tilfredshed med loven.
- Skolernes og uddannelsesinstitutionernes kendskab til Dansk Center for
Undervisningsmiljø (DCUM).
- En opgørelse over antal, indhold og form af henvendelser til DCUM.
- Brugernes tilfredshed med DCUM.
Denne side indgår i publikationen "Redegørelse om erfaringer med
undervisningsmiljøloven - Redegørelse til Folketinget – Marts 2005" som Bilag 1 © Undervisningsministeriet 2005
|
|