Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

1. Indledning







Det danske uddannelsessystem er en stor og bevægelig størrelse. Nye generationer og nye og anderledes krav fra arbejdsmarkedet og fra internationale samarbejdspartnere sætter naturligt deres spor i uddannelsessystemet.

I flere årtier har der været mange centrale målsætninger for og krav til uddannelsessektoren, eksempelvis uddannelse til alle, kvalitet i uddannelsessystemet, effektivisering, decentralisering, mål- og rammestyring, et mere fleksibelt uddannelsessystem med mulighed for merit, åbenhed og gennemsigtighed m.v.

I denne publikation præsenteres en række overordnede nøgletal, der skal tages som strømpile for, hvilken vej udviklingen går og forventes at gå i uddannelsessystemet. I enkelte nøgletal vises internationale sammenligninger.

Tallene beskriver på et overordnet niveau det danske uddannelsessystem, det vil sige, at tallene er meget summariske.

Nøgletallene er grupperet i tre områder:

  • Ressourcer, det vil hovedsageligt sige udgifter, antal skoler m.v.
  • Elevbevægelser, dvs. antal elever/stu-derende, tilgang, afgang og overgang fra et uddannelsesniveau til et andet.
  • Resultater, dvs. hvad der kommer ud af uddannelsesindsatsen som fx den endelige uddannelsesprofil for en ungdomsårgang samt sammenhængen mellem uddannelse, befolkning og ledighed.

I ”Tal der taler” fokuseres der også på internationale sammenligninger med de andre OECD- og EU-lande.

Man skal være påpasselig ved sammenligning med nøgletal fra tidligere udgivelser af ”Tal der taler”, bl.a. på grund af såkaldte retrospektive rettelser, der løbende foretages af fx Danmarks Statistik. UNI•C Statistik & Analyse beregner derfor hvert år nye tidsserier.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Tal der taler 2005" som kapitel 1 af 5
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top