Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Forord







Medarbejdere på Københavns tekniske Skole har gennem to forsøgs- og udviklingsprojekter ført den amerikanske professor Donald A. Schön's Praktikum-begreb ud i praksis her i landet. I første omgang har især værktøjsmageruddannelsen været i fokus.

Erfaringerne viser, at Praktikum-modellen i høj grad kan fungere som en bro mellem skolen og virksomheden. Samtidig med, at eleverne i skoleundervisningen udfordres til produktudvikling og innovation gennem opgaver, som "kan og skal bruges" i virksomheden, har det vist sig, at Praktikum-modellen i høj grad kan medvirke til kvalificering af skole-virksomhedssamspillet i vekseluddannelserne.

Skolen har igennem hele udviklingsprojektet og alle dets faser arbejdet tæt sammen med de virksomheder, de involverede elever har uddannelsesaftale med, og med positiv opbakning fra Det faglige udvalg for maskiner og værktøj.

Resultater og erfaringer fra det gennemførte forsøgs- og udviklingsprojekt er i foråret 2004 præsenteret ved en konference for repræsentanter for erhvervsskoler, virksomheder og andre interessenter. Konferencen blev afholdt af og på Københavns tekniske Skole.

Efter gennemførelsen og afslutningen af de nævnte FoU-projekter har skolen gennemført almindelig undervisning ved hjælp af Praktikum-modellen for to kuld elever inden for uddannelserne industritekniker, værktøjsmager og møbelsnedker. Publikationen indeholder erfaringer fra og evaluering af Praktikum i drift.

For at generalisere erfaringerne fra de gennemførte FoU-projekter og sprede dem til inspiration for andre uddannelsespraktikere/ undervisere og for uddannelsesplanlæggere har Uddannelsesstyrelsen anmodet én af Praktikum-projektets initiativtagere, Søren Lundsgaard om at udarbejde manuskriptet til denne publikation.

Uddannelsesstyrelsen har finansieret det bagvedliggende FoU- projekt samt udarbejdelsen og udgivelsen af dette temahæfte. Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i publikationen naturligvis står for forfatterens egen regning.

Finn Togo
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Område for de erhvervsfaglige uddannelser
Januar 2005

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Praktikum i praksis - aktivering af skole-virksomhedssamspillet" som Forord
© Undervisningsministeriet 2005

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top