Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Indledning







Denne publikation bygger på to FoU-projekter1, som er gennemført i værktøjsmagerafdelingen ved Københavns tekniske Skole, og hvor Hans H. Koch og undertegnede har fungeret som projektledere:

Praktikum – Broen mellem skole og virksomhed – et praksisrum til læring inden for vekseluddannelsessystemet. Casestudy: Værktøjsmagerfaget, projektnummer 1999-2534- 145, 2000.

Praktikum i praksis – Forsøg med et nyt praksisrum inden for vekseluddannelsessystemet. Casestudy: Værktøjsmagerfaget, projektnummer 2001-2534-0118, 2004.

Selve Praktikum-begrebet er udviklet af professor Donald A. Schön, Massachusetts Institute of Technology. Om dette begreb skriver Schön2:

  • De (eleverne) lærer ved at gennemføre projekter, der simulerer og forenkler praksis, eller de deltager i projekter i den virkelige verden under tæt vejledning.

    Praktikum er en virtuel verden, relativt fri for pres, forstyrrelser og risici fra virkelighedens verden, som den dog alligevel efterligner.

    Den (Praktikum) befinder sig i et mellemrum mellem den praktiske verden, det almindelige lægmands-liv og specialisternes særlige verden.

Dette har været inspirationen til at gennemføre et udviklingsarbejde med vores erhvervsuddannelser, som er karakteriseret ved en vekslen mellem teori/praksis og skole/virksomhed. Helt konkret har arbejdet taget afsæt i værktøjsmageruddannelsen, og projektperioden har strakt sig over en periode på fem år.

Arbejdet omfattede:

  1. En undersøgelsesfase, hvor fokus var en undersøgelse (interview, spørgeskemaundersøgelse) blandt værktøjsmagerbranchens elever og virksomheder. Sideløbende med dette udvikledes det teoretiske fundament for projektet.
  2. En gennemførelsesfase, hvor Praktikum blev udviklet, gennemført og evalueret på et tilfældigt udvalgt værktøjsmagerhold.
  3. Praktikum i drift blev i 2004 gennemført på to hold: Et hold sammensat af industritekniker- og værktøjsmagerelever og et hold (to elever) af møbelsnedkere.

Med afsæt i ovenstående publikationer og undervisning er intentionerne med denne publikation at generalisere udviklingsarbejdet inden for værktøjsmagerbranchen på en måde, så andre skoler og brancher kan søge forståelse og inspiration til at føre Praktikum-ideen ud i livet og hermed fremme skole-virksomhedssamspillet.

Publikationen er opbygget med et indledende kapitel, som beskriver Praktikums idégrundlag og belyser udviklingsarbejdet i en forståelse af det nuværende uddannelsessystems problemer. Hovedkapitlerne koncentrerer sig om, hvordan man kan komme i gang med Praktikum-initiativer, og viser nogle mulige veje, man kan vælge rent undervisningsmæssigt. Udviklingsarbejdet er evalueret via dels en konference3, dels evalueringsmøder med elevernes virksomheder og dels en række interview. Afslutningsvis omtales resultatet af Praktikum i drift, hvor undervisningen er blevet gennemført uden udviklingsmidler.

Opbakningen fra Det faglige udvalg for maskiner og værktøj har været helt afgørende for gennemførelsen af udviklingsarbejdet med Praktikum. Repræsentanter fra det faglige udvalg deltager jo i skolens lokale uddannelsesudvalg og har dermed haft mulighed for at formidle projektets ideer og mål videre. Denne positive opbakning til projektet har i høj grad smittet af på virksomhederne i branchen, hvilket jeg vil benytte lejligheden til at takke for.

Undertegnede vil takke lektor Charlotte Bjerre, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse, som har medvirket som diskussionspartner og aktiv deltager i skriveprocessen.

Derudover vil jeg takke min flerårige partner i Praktikum-projektet værktøjsmager Hans H. Koch, Københavns tekniske Skole for et meget frugtbart samarbejde. Vort fælles arbejde er, i koncentreret form, nedskrevet i denne publikation.

En anden drivende kraft i Praktikum-projektet har været min kollega ingeniør Kim Apitz, Københavns tekniske Skole, som har været primus motor i gennemførelsen af de kvalitative interview, som den afsluttende evaluering bygger på. Kim har desuden været en højst inspirerende samtale- og diskussionspartner gennem alle årene.

Afslutningsvis vil jeg varmt takke alle vores pragtfulde, kreative og dygtige elever, som trofast har bakket op om selv de mest flyvske initiativer, og desuden takke deres mestre og svende for deres fulde støtte og deltagelse i projektet.

Konsulent Søren Lundsgaard
Konsulentfirmaet Sølund
December 2004


Fodnoter

1 Begge projekter kan rekvireres i digital form gennem forfatterne:
Hans H. Koch: hhk@kts.dk og Søren Lundsgaard: slu@kts.dk

2 Donald A. Schön: Udvikling af ekspertise gennem refleksion-i-handling (1987). I: Knud Illeris (red.): Tekster om læring, Roskilde Universitetsforlag, 2000.

3På Københavns tekniske Skole blev der den 15. april 2004 gennemført en landsdækkende konference om Praktikum med deltagelse af skoler, virksomhedsrepræsentanter, organisationer, Undervisningsministeriet o.a. Der blev gennemført tre workshops: Én med de deltagende elever, én med to virksomhedsledere og én med de to projektlærere.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Praktikum i praksis - aktivering af skole-virksomhedssamspillet" som Indledning
© Undervisningsministeriet 2005

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top