Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

1 Anbefalinger







illustration

Med baggrund i de gennemgåede bidrag opstilles følgende anbefalinger med henblik på at mindske frafaldet i erhvervsuddannelserne.

Frafaldsregistrering

Det anbefales, at der udvikles og arbejdes med en simpel og ensartet registrering af frafaldet i erhvervsuddannelserne, der tager højde for, hvor eleven bevæger sig hen efter at have afbrudt sin uddannelse, uanset om der er tale om et skift blandt erhvervsuddannelsernes indgange eller mellem forskellige erhvervsskoler, overgang til anden ungdomsuddannelse, anden uddannelse, arbejde eller ledighed.

Skolernes bidrag

Det anbefales, at skolerne i deres tilrettelæggelse af vejledning, individualisering og etablering af hold lægger afgørende vægt på elevernes behov for at fungere i et godt socialt miljø. Skolerne bør (re)vurdere kravet om individualisering af uddannelserne. En stor gruppe elevers behov kan bedst tilgodeses gennem etablering af klasser eller hold, hvortil der er tilknyttet et stabilt og overskueligt lærerteam.

Skolerne anbefales at planlægge undervisningen i de almene grundfag, således at den følger anbefalingerne fra den seneste grundfagsbekendtgørelse og tager udgangspunkt i problemstillinger, som eleverne genkender fra de erhverv, de er under uddannelse til.

Vekseluddannelsesprincippet

Det anbefales, at der sker en koordinering af skolernes og praktikvirksomhedernes indsats i forhold til den enkelte elev. Dels hvad angår elevens fravær, dels i forhold til elevens eventuelle problemer med praktikvirksomheden.

Det anbefales videre at tage fat i projekt "Praktikum" (Koch m.fl. 2000), som er gennemført på Københavns Tekniske Skole, hvor udgangspunktet for den pågældende undervisning er en opgave, som eleven har med fra virksomheden.

Særlig indsats i forhold til etniske minoritetsunge

Det anbefales, at der på skolerne gøres en særlig indsats for at integrere de etniske minoritetsunge i samarbejder med etnisk danske unge. Desuden anbefales det, at der i den konkrete tilrettelæggelse af undervisningen gøres en ekstra indsats for at formulere opgaver på en måde, som giver mulighed for konkrete løsninger.

Endelig anbefales det, at der gøres en ekstraordinær indsats for at skaffe etniske minoritetsunge en praktikplads.

Påtrængende udredningsarbejder

Det anbefales, at der sættes et egentligt udredningsarbejde i gang med henblik på at undersøge elevernes opfattelse af det løbende optag.

Det anbefales, at der igangsættes et udredningsarbejde, som kan tydeliggøre frafaldsårsagerne blandt forskellige grupper af elever, herunder særligt de elever, som ender i den såkaldte "restgruppe", med henblik på at afklare behovet for at etablere tilbud om psykologhjælp, skabe muligheden for samtale med socialrådgiver eller anden relevant professionel "hjælper".

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Frafald i erhvervsuddannelserne - årsager og forklaringer" som kapitel 1 af 8
© Undervisningsministeriet 2005

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top