Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

5 Overgang til hovedforløb







Foto

Overgangen mellem afslutning af grundforløb og opstart i hovedforløb er højrisikozone for frafald for elever, der endnu ikke har en praktikplads. Skolerne tager mange strategier i brug for at hjælpe de elever, der endnu ikke har fundet en praktikplads, med at finde en eller for at få eleverne vejledt over i beslægtede uddannelser med bedre beskæftigelsesmuligheder.

Tæt kontakt til virksomhederne

Opsøgende indsats betaler sig

For at kunne hjælpe eleverne skal skolerne ikke kun have gode relationer til de eksisterende praktikvirksomheder, men også udføre en opsøgende indsats blandt potentielle virksomheder for at få flere virksomheder godkendt som praktiksteder. Vejle Tekniske Skole, Teknologi og kommunikation, har i år kørt en kampagne for at få godkendt flere praktiksteder. Alle faglærere fik et antal virksomheder tildelt, som de skulle kontakte. Der blev aftalt besøg for 40 procent af virksomhederne. Derefter er det vigtigt, at det lokale uddannelsesudvalg hurtigt godkender de nye praktiksteder. Godkendelse skal ske, så snart der er givet tilsagn, og ikke først når virksomheden har takket ja til at tage imod den første elev.

En opsøgende indsats kan også handle om at tage kontakt til virksomheder, som tidligere har haft elever, for at høre, om det ikke er ved at være tid igen. Uddannelsescenter Herning, Bygge og anlæg, følger systematisk op over for mestrene, når en tømrerelev er færdiguddannet, for at gøre mestrene opmærksomme på, at det nu er tid til at tage en ny elev ind.

Informationsmapper og coach-kurser

Andre skoler har gode erfaringer med at have udarbejdet informationsmapper til såvel eksisterende som potentielle praktiksteder. Mapperne informerer enkelt om, hvad det vil sige at have elever. På Aalborg Handelsskole tilbyder man endvidere de oplæringsansvarlige på virksomhederne at komme på et coach-kursus, hvor de lærer om vejlederrollen og samtidig får kendskab til skolen. Det er en stor succes.

Åbne skolerne for virksomhederne

En del af skolerne har gode erfaringer med at invitere virksomhederne indenfor til åbent hus- eller branchearrangementer. Skolen lægger for eksempel hus til et arrangement, hvor leverandører præsenterer deres produkter. På den måde bliver virksomhederne på en positiv måde opmærksomme på skolen og dens uddannelser, og skolen kommer i kontakt med flere potentielle praktiksteder.

Ansøgninger

Flere skoler har gode erfaringer med at afholde jobsøgningskurser for eleverne. Desuden fungerer det godt med løbende opfølgning på elevernes ansøgninger, hvad angår indhold og form. Både faglærere, kontaktlærere og uddannelses- og erhvervsvejledere kan være involveret med hver deres kompetence.

Praktikpladscafé

Aalborg Handelsskole har en praktikpladscafé, hvor eleverne lærer at skrive en god ansøgning og håndtere en samtale. Det er et tilbud i grundforløbet et halvt år inden afslutning. Det er skolens erfaring, at det er vigtigt, at eleverne tidligt kommer i gang med at søge praktikplads. De, der hurtigt får praktikplads, har ofte været flittige gæster i cafeen.

Personlig branding

Skolerne lægger stigende vægt på at hjælpe eleverne med at blive bedre til at præsentere sig selv, da det er en forudsætning for, at eleverne kan få foden indenfor i en virksomhed. For eksempel har Ballerup Handelsskole arbejdet med et projekt om personlig branding. Som en del af projektet bliver eleverne klogere på deres stærke og svage sider. Det at kende sig selv og kunne formulere sig positivt om sin egen person og kompetencer har betydning for at finde en praktikplads.

Fritidsjob

På nogle skoler opfordres eleverne til at få et fritidsjob inden for branchen. Det giver eleverne en tidlig tilknytning til branchen, selv om det mest er forefaldende arbejde, eleverne varetager. Men de får indtryk af omgangstonen, lærer at komme til tiden, og nogle gange resulterer det i en praktikplads.

Jobzonen.dk

Enkelte skoler er begyndt at bruge www.jobzonen.dk som et supplement til www.praktikplads.dk, da Jobzonen er mere brugt af virksomhederne.

Mens der søges

Supplerende grundforløbsundervisning og URO-fag

Der er elever, som er så opsat på at få en bestemt uddannelse, at de hellere søger videre og venter på praktikplads, end de lader sig vejlede over i andre uddannelser. Det er skolernes oplevelse, at eleverne, efterhånden som ugerne går, bliver mindre kræsne med hensyn til drømmeuddannelsen. Ofte har eleverne ikke selv kendskab til de beslægtede uddannelser, og derfor er det vigtigt, at skolerne får informeret dem om alternativerne. Fravalg af en uddannelse er ofte baseret på manglende viden. Odense Tekniske Skole, Service, har som supplerende grundforløbsundervisning for frisøreleverne gennemført et projekt, Færdig med skolen og hvad så?, i samarbejde med Dalum Uddannelsescenter og TietgenSkolen. Formålet er at guide elever over i andre uddannelser gennem virksomhedsbesøg og information. Endvidere har skolen planer om at oprette Uddannelsesrettede Områdefag (URO-fag) til uddannelsen som kosmetiker.

Illustration: Grundforløb til Hovedforløb til Eksamensbevis

Udslusningssamtaler

En del af skolerne er via LOP-funktionen begyndt at registrere elever, der er færdige med grundforløbet og ikke har fundet en praktikplads. På den måde holdes kontakten til eleverne, selv om de forlader skolen og måske får et midlertidigt job. Enkelte skoler tilbyder disse elever udslusningssamtaler for at vejlede og informere om alternativer. Det er vigtigt, at skolerne har procedurer og systemer, som medvirker til, at eleverne sørger for at holde kontakt til skolen, så nye praktikpladser hurtigt kan videreformidles.

Observationspunkter

  • Pakkeløsning for førstegangspraktikvirksomheder, så administrative byrder ikke bliver en barriere for at tage elever[4].
  • Forhåndsgodkendelse af praktikvirksomheder – inden de eventuelt har besluttet sig til at tage en elev.
  • Åbne skolerne for virksomhedsrelevante arrangementer, så mestre og potentielle mestre lærer skolerne at kende.
  • Midlertidigt arbejde, så eleverne får arbejdspladserfaring, kombineret med at skolerne holder tæt kontakt til eleverne, når der opstår praktikpladsmuligheder.
  • Supplerende URO-fag.
  • Supplerende brug af andre webbaserede jobtjenester end praktikpladsen.dk.
  • Hjælpe elevernes selvtillid på vej ved at lære dem personlig branding.
  • Praktikpladsopsøgende indsats målsat med måltal fordelt på en bred gruppe af skolens lærere med fokus på særlige målgrupper, for eksempel nye virksomheder og virksomheder, der tidligere har haft elever.
  • Fokus på praktikpladssøgning fra starten af grundforløbet.
  • Samarbejde med lokale uddannelsesudvalg om praktikpladsinformation og praktikpladsopsøgende arbejde.


Fodnoter

4) Emnet er uddybet i Statusundersøgelse. Praktikpladsopsøgende arbejde på erhvervsskolerne, se: http://www.emu.dk/erhverv/doc/pub/generelt/statusundersoegelse.doc, Teknologisk Institut, 2003.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Fra frafald til fastholdelse" som kapitel 5 af 8
© Undervisningsministeriet 2005

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top