![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 3 Grundforløb – opstartDet er typisk en broget flok af elever med hver deres forudsætninger og forventninger, der påbegynder et grundforløb. Erhvervsskolerne gør meget – også inden den egentlige opstart i uddannelsen – for at lette overgangen. Det handler både om tryghed og trivsel og om praktiske forhold, såsom godskrivning, lokaler, SU og afklaring af eventuelle behov for eksempelvis supplerende danskundervisning. IntroduktionsarrangementerIndledende visitering Mange skoler inviterer til et introduktionsarrangement, som afholdes inden opstart. Typisk i juni for elever, som begynder i august, og i december for elever, som begynder i januar. Der er forskel på, hvordan arrangementerne er organiseret. På nogle skoler er der tale om en generel introduktion til skolen og det grundforløb, der er i fokus. Andre skoler sætter også tid af til individuelle møder med den kommende kontaktlærer og indledende visitering. Generelt har introduktionsarrangementerne fokus på:
Obligatorisk introduktion Da fremmødet til disse arrangementer kan veksle en del, er enkelte skoler begyndt at gøre introduktionsarrangementerne obligatoriske. Det betyder, at eleven skal melde afbud, hvis han/hun ikke kan møde op. Indslusningssamtaler Nogle skoler afholder introducerende indslusningssamtaler med eleverne, eventuelt med udgangspunkt i elevens uddannelsesplan. Målet er at få elevens forventninger og kompetencer afklaret, at få identificeret eventuelle behov for specialpædagogiske støtteforanstaltninger og få en vurdering af, i hvilken retning eleven senere vil vælge uddannelse. Eleverne bliver som regel bedt om at have afgangspapirer med, som kan give skolen et fingerpeg om standpunkt. De første ugerOrden i logistikken Det er vigtigt, at eleverne de første uger på en erhvervsskole bliver mødt af faste og trygge rammer, og at logistikken er i orden. Mødetid og mødested, udlevering af materialer, det første møde med kontaktlæreren og de andre elever må ikke overlades til tilfældigheder. Erfaringen fra skolerne er, at hvis tingene ikke er i orden, kommer eleverne lettere på slingrekurs. Afklaring af realkompetencer Skolerne bruger i begyndelsen af grundforløbet en række forskellige metoder til afklaring af elevernes realkompetencer. Med fokus på uddannelsens slutmål handler det om at få afklaret, hvad eleverne faktisk kan, og ikke, hvad eleverne har lært. Midlet kan være værkstedsundervisning, hvor faglærerne observerer elevernes arbejde. Samtidig hjælper det praktiske arbejde eleverne til selv at vurdere, om de er kommet på rette hylde. Desuden tester de fleste af skolerne elevernes færdigheder, typisk i dansk og matematik og nogle gange også i engelsk. Målet er at sikre, at eleverne begynder på det rigtige niveau, så de hverken keder sig eller finder undervisningen for svær. For at kunne tilrettelægge undervisningen efter elevens forudsætninger tester enkelte skoler den enkelte elevs læringsstil[3]. Eleverne formulerer reglerne Skolerne har forskellige erfaringer med, hvor balancen skal ligge mellem at komme i gang med det faglige og at give eleverne tid til at lære hinanden at kende. Nogle af skolerne lader eleverne selv formulere, hvilke værdier og spilleregler der skal gælde, for at de kan fungere godt med hinanden. På Nordvestjysk Uddannelsescenter i Thisted, Teknologi og kommunikation, formulerer eleverne selv regler for brug af mobiltelefoner og computerspil. Erfaringen er, at når eleverne selv har aftalt, at mobiltelefonen godt må være tændt, men skal være lydløs, og at man kun sms'er og spiller spil i frikvartererne, så overholdes reglerne i højere grad, end hvis eleverne var blevet dem påbudt. Fast lærerteam På skolerne er der gennemgående enighed om, at når eleverne først har fundet sammen i klasser eller grupperinger, er det en meget dårlig idé siden at bryde disse grupperinger op for at danne nogle nye på baggrund af eksempelvis resultaterne fra en dansktest. Elever, som ikke trives socialt, er mere frafaldstruede. Det er vigtigt, at eleverne fra første færd møder deres kontaktlærer, og ligeledes, at det er et lille, fast lærerteam, som følger eleverne. Eleverne værdsætter, at lærerne kender den enkelte elevs navn og ved, hvem hun eller han er. Desuden giver det tryghed at vide, hvor man kan henvende sig. De fleste kontaktlærere afholder den første kontaktlærersamtale i løbet af de første uger. Samtalen har til formål at skabe tillid, men har ofte også fokus på, hvad eleven forventer sig af uddannelsen, og hvad det vil kræve at komme igennem. Det kan handle om slutmål, gærdehøjder og praktikpladssøgning, men også om personlig adfærd og udseende. Observationspunkter
Fodnoter 3) Test af læringsstil er baseret på Howard Gardners teori om de mange intelligenser.
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |