Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

3 Grundforløb – opstart







Foto

Det er typisk en broget flok af elever med hver deres forudsætninger og forventninger, der påbegynder et grundforløb. Erhvervsskolerne gør meget – også inden den egentlige opstart i uddannelsen – for at lette overgangen. Det handler både om tryghed og trivsel og om praktiske forhold, såsom godskrivning, lokaler, SU og afklaring af eventuelle behov for eksempelvis supplerende danskundervisning.

Introduktionsarrangementer

Indledende visitering

Mange skoler inviterer til et introduktionsarrangement, som afholdes inden opstart. Typisk i juni for elever, som begynder i august, og i december for elever, som begynder i januar. Der er forskel på, hvordan arrangementerne er organiseret. På nogle skoler er der tale om en generel introduktion til skolen og det grundforløb, der er i fokus. Andre skoler sætter også tid af til individuelle møder med den kommende kontaktlærer og indledende visitering.

Generelt har introduktionsarrangementerne fokus på:

  • At informere om, hvordan det er at gå på en erhvervsskole i forhold til at være folkeskoleelev med det formål at afstemme forventninger.
  • At introducere til skolens regler og procedurer samt informere om uddannelserne og deres indhold.
  • At tydeliggøre, at forældrene til unge under 18 år bærer en del af ansvaret for den unges uddannelse og udvikling.
  • At spotte uafklarede elever, frafaldstruede elever og elever med forskellige problemer, såsom ordblindhed og læsevanskeligheder, der kræver ekstra støtte.
  • At få forhold i forbindelse med godskrivning på plads.

Obligatorisk introduktion

Da fremmødet til disse arrangementer kan veksle en del, er enkelte skoler begyndt at gøre introduktionsarrangementerne obligatoriske. Det betyder, at eleven skal melde afbud, hvis han/hun ikke kan møde op.

Indslusningssamtaler

Illustration: Indslusningssamtaler

Nogle skoler afholder introducerende indslusningssamtaler med eleverne, eventuelt med udgangspunkt i elevens uddannelsesplan. Målet er at få elevens forventninger og kompetencer afklaret, at få identificeret eventuelle behov for specialpædagogiske støtteforanstaltninger og få en vurdering af, i hvilken retning eleven senere vil vælge uddannelse. Eleverne bliver som regel bedt om at have afgangspapirer med, som kan give skolen et fingerpeg om standpunkt.

De første uger

Orden i logistikken

Det er vigtigt, at eleverne de første uger på en erhvervsskole bliver mødt af faste og trygge rammer, og at logistikken er i orden. Mødetid og mødested, udlevering af materialer, det første møde med kontaktlæreren og de andre elever må ikke overlades til tilfældigheder. Erfaringen fra skolerne er, at hvis tingene ikke er i orden, kommer eleverne lettere på slingrekurs.

Afklaring af realkompetencer

Skolerne bruger i begyndelsen af grundforløbet en række forskellige metoder til afklaring af elevernes realkompetencer. Med fokus på uddannelsens slutmål handler det om at få afklaret, hvad eleverne faktisk kan, og ikke, hvad eleverne har lært. Midlet kan være værkstedsundervisning, hvor faglærerne observerer elevernes arbejde. Samtidig hjælper det praktiske arbejde eleverne til selv at vurdere, om de er kommet på rette hylde. Desuden tester de fleste af skolerne elevernes færdigheder, typisk i dansk og matematik og nogle gange også i engelsk. Målet er at sikre, at eleverne begynder på det rigtige niveau, så de hverken keder sig eller finder undervisningen for svær. For at kunne tilrettelægge undervisningen efter elevens forudsætninger tester enkelte skoler den enkelte elevs læringsstil[3].

Eleverne formulerer reglerne

Skolerne har forskellige erfaringer med, hvor balancen skal ligge mellem at komme i gang med det faglige og at give eleverne tid til at lære hinanden at kende. Nogle af skolerne lader eleverne selv formulere, hvilke værdier og spilleregler der skal gælde, for at de kan fungere godt med hinanden. På Nordvestjysk Uddannelsescenter i Thisted, Teknologi og kommunikation, formulerer eleverne selv regler for brug af mobiltelefoner og computerspil. Erfaringen er, at når eleverne selv har aftalt, at mobiltelefonen godt må være tændt, men skal være lydløs, og at man kun sms'er og spiller spil i frikvartererne, så overholdes reglerne i højere grad, end hvis eleverne var blevet dem påbudt.

Fast lærerteam

På skolerne er der gennemgående enighed om, at når eleverne først har fundet sammen i klasser eller grupperinger, er det en meget dårlig idé siden at bryde disse grupperinger op for at danne nogle nye på baggrund af eksempelvis resultaterne fra en dansktest. Elever, som ikke trives socialt, er mere frafaldstruede.

Det er vigtigt, at eleverne fra første færd møder deres kontaktlærer, og ligeledes, at det er et lille, fast lærerteam, som følger eleverne. Eleverne værdsætter, at lærerne kender den enkelte elevs navn og ved, hvem hun eller han er. Desuden giver det tryghed at vide, hvor man kan henvende sig. De fleste kontaktlærere afholder den første kontaktlærersamtale i løbet af de første uger. Samtalen har til formål at skabe tillid, men har ofte også fokus på, hvad eleven forventer sig af uddannelsen, og hvad det vil kræve at komme igennem. Det kan handle om slutmål, gærdehøjder og praktikpladssøgning, men også om personlig adfærd og udseende.

Observationspunkter

  • Obligatorisk introduktionsmøde med krav om afbud fra elever, som ikke kan komme.
  • Tidlig indslusningssamtale for at få igangsat støtteforanstaltninger for de elever, som har særlige behov, inden de påbegynder grundforløbet.
  • Tidlig indslusningssamtale som vejledningsinstrument og for at få spottet umotiverede elever så tidligt som muligt.
  • Orden på logistikken, så eleverne fra første dag møder struktur og faste rammer.
  • Brug af test. Det kan dreje sig om test af elevernes færdigheder i dansk og matematik, og det kan handle om test af hver enkelt elevs læringsstil.
  • Kompetenceafklaring med udgangspunkt i elevernes praktiske arbejde. Det understøtter lærerne i tilrettelæggelsen af undervisningen og fungerer som et tidligt advarselssystem i forhold til forskellige typer af problemelever.
  • Fokus på slutmål i introduktionssamtalen, hvor også gærdehøjder, flytning til hovedskole, personlig adfærd og udseende inddrages med henblik på realismen i elevernes valg og som forudsætning for den personlige uddannelsesplan.
  • Udvikling af elevernes ansvarsfølelse, ved at de selv skal formulere regler og værdier for holdet.
  • Sociale arrangementer kombineret med faglighed og fagidentitet.
  • Fast kontaktlærer og faste lærerteam.


Fodnoter

3) Test af læringsstil er baseret på Howard Gardners teori om de mange intelligenser.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Fra frafald til fastholdelse" som kapitel 3 af 8
© Undervisningsministeriet 2005

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top