Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

2 Overgang til erhvervsuddannelserne







Foto

Skolerne har gode erfaringer med tidligt at lade folkeskoleelever møde erhvervsuddannelserne. Når folkeskoleelever får mulighed for at snuse til forskellige uddannelser og brancher, giver det dem et indtryk af, hvad forskellige uddannelser indeholder og kræver. Det styrker elevernes valgfundament. De kan få kendskab til uddannelser, de måske ikke kender, som for eksempel uddannelsen til kommunikationselektriker, eller de erfarer, at en maler ikke kun laver marmoreringer, som man ellers let kunne få indtryk af fra de mange populære boligudsendelser i fjernsynet. Endelig kan det tidlige møde med en erhvervsskole også være med til at forebygge et eventuelt senere kulturchok, fordi eleverne bliver bedre rustet til en uddannelseskultur, som fra første dag er orienteret mod arbejdsmarkedet.

Kortlægningen viser eksempler på samarbejder mellem erhvervsskoler og folkeskoler, produktionsskoler, centre for Ungdommens Uddannelsesvejledning samt trainee-forløb.

Brobygning med folkeskoler

Brobygning også for de små klasser

Brobygning omfatter ikke kun folkeskolens 10. klasse. Flere erhvervsskoler har også samarbejder med yngre klassetrin, på EUC MIDT helt ned til 3. klasse. Ideen er, at eleverne i årene fra 3. klassetrin til 6. klassetrin to og to bygger et hus i størrelsesforholdet 1:20 og på den måde får kendskab til en række bygge- og anlægsuddannelser. For hvert år bliver husbyggeriet mere avanceret. For de ældste elever er det andre projekter, som er på dagsordenen. Formålet er at give eleverne et indtryk af hele processen fra kreativitet og design, over teknikken til den praktiske gennemførelse.

Erhvervsskoleelever som ambassadører

Brobygning handler ikke kun om at hente folkeskoleelever ind på erhvervsskolerne. Brobygning går også den anden vej. På Aalborg tekniske skole, indgangen Fra jord til bord, er det elever fra erhvervsskolen, som kommer ud i folkeskolerne. Her fortæller de om, hvordan det er at gå på en erhvervsskole ud fra den uddannelse, de selv har valgt. Erfaringen er, at folkeskoleeleverne lytter mere til en jævnaldrende end til en voksen, professionel vejleder.

Illustration: Brobygning

Instutionaliseret samarbejde mellem skole og kommune

Brobygning er desuden på vej til at blive et institutionaliseret samarbejde mellem EUC Syd og samtlige folkeskoler i Sønderborg, baseret på en aftale med Sønderborgs borgmester. Tanken er, at alle 10. klasse-elever skal have mulighed for brobygning for at blive mere sikre i deres valg af ungdomsuddannelse.

Samarbejde med produktionsskoler

Produktionsskoleophold bidrager til afklaring

DS Håndværk og Industri har gode erfaringer med at samarbejde med tekniske skoler og produktionsskoler i forskellige former for overgangsforløb. I et samarbejde mellem Korsør Produktionsskole og Selandia kommer eleverne i et afklaringsforløb. Forløbet giver eleverne et indblik i, hvilke uddannelser der knytter sig til indgangen Håndværk og teknik. Det hjælper den enkelte elev til at blive mere afklaret i sit uddannelsesvalg. Samtidig kan det give elever, som har problemer med indlæring, en konkret faglig ballast, inden de påbegynder en erhvervsuddannelse. Det styrker elevernes selvtillid, så de ikke så let falder fra.

Pusterum for frafaldstruede elever

Et kortere ophold på en produktionsskole kan være en god løsning for elever, som er frafaldstruede og trænger til et pusterum, hvor de med udgangspunkt i deres personlige uddannelsesplan kan få styrket deres personlige kompetencer. Omvendt er der eksempler på elever fra produktionsskoler, der kommer på en erhvervsskole for at få afprøvet, om de nu er parate til at begynde en erhvervsuddannelse. Typisk er der tale om elever, som tidligere er faldet fra en erhvervsuddannelse.

Trainee-forløb

I praktik som elev

Inden for Håndværk og teknik er der på landsplan mellem arbejdsmarkedets parter etableret et samarbejde om trainee-forløb for unge. Det giver unge mulighed for at prøve erhvervet af i et elevlignende forhold. Forudsætningen er, at de unge skal være under 18 år[2] og skal have gennemført ni års skolegang. DS Håndværk og Industri betragter forløbet som en succes. Både når eleven opnår en uddannelsesaftale, og når det betyder en afklaring af, at branchen ikke er noget for den pågældende elev. Sammen med Dansk Metal er DS Håndværk og Industri i gang med en opsøgende indsats i forhold til landets 46 centre for Ungdommens Uddannelsesvejledning for at få etableret flere trainee-forløb.

Illustration: Trainee-forløb

Observationspunkter

  • Tidlige brede brobygningsforløb for folkeskoleelever. Målet er at give eleverne erfaringer med bredden inden for erhvervsuddannelserne. På den måde får eleverne nemmere ved at vælge den rigtige uddannelse, og de får en blødere overgang til erhvervsskolernes uddannelsesog arbejdsmarkedskultur.
  • Obligatoriske og fleksible brobygningsforløb tilpasset forskellige alderstrin i folkeskolen.
  • Introduktionsforløb på erhvervsskoler for folkeskolelærere, som underviser de ældste elever, for at styrke lærernes vejledning af de unge.
  • Trainee-forløb organiseret af arbejdsmarkedets parter som supplement til den nye mesterlære og andre typer brobygningsforløb, specielt på områder, hvor der er mangel på elever.
  • Formaliseret samarbejde med produktionsskoler som brobygningsmulighed for elever med særlige faglige og sociale behov.
  • Samarbejde om folkeskoleelevernes uddannelsesplan, så planen bliver et aktivt instrument for de aftagende ungdomsuddannelsesinstitutioner.
  • Involverende og aktivt opsøgende samarbejde mellem de forskellige vejledningsinstanser med udgangspunkt i den enkelte elev og med særligt fokus på unge, der zapper uddannelse.


Fodnoter

2) Der er givet dispensation fra Arbejdstilsynet efter samme model, som gælder for produktionsskoler.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Fra frafald til fastholdelse" som kapitel 2 af 8
© Undervisningsministeriet 2005

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top