Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

1 Baggrund







Foto: Mand med skruetrækker

Det var et centralt mål med erhvervsuddannelsesreform 2000, at erhvervsuddannelserne skulle være en attraktiv ungdomsuddannelse for elever med forskellig baggrund og forudsætninger. Reformen blev derfor i stor udstrækning en pædagogisk reform.

Udgangspunktet for undervisningen skulle være den enkelte elev og dennes forudsætninger. Med reformen i 2000 blev der introduceret nye redskaber, såsom den personlige uddannelsesplan, uddannelsesbogen, kontaktlærerordningen, nye målbeskrivelser og Elevplan, til støtte for elevernes valg og tilrettelæggelse af deres uddannelsesforløb.

Tidligere opsamlinger af erfaringer med reformen peger på, at skolernes forskellige former for implementering af de nye roller og instrumenter har indflydelse på, om forskellige elevtyper oplever sammenhæng, relevans og struktur i deres uddannelsesforløb – eller det modsatte[1].

Regeringen har i regeringsgrundlaget Nye mål fra februar 2005 formuleret en målsætning om, at mindst 85 procent af en ungdomsårgang i 2010 gennemfører en ungdomsuddannelse, og i 2015 er målet 95 procent.

Derfor har Undervisningsministeriet ønsket at gennemføre en kortlægning af god praksis for fastholdelse af elever inden for erhvervsuddannelserne. På tværs af områder, indgange og elevgrupper giver kortlægningen konkrete eksempler på, hvordan opgaven i dag bliver grebet an på udvalgte skoler.

Teknologisk Institut har varetaget kortlægningen. Den er gennemført som en kvalitativ undersøgelse med fokusgruppeinterview på en række skoler, der er udvalgt, så de afspejler en bredde i både geografi, indgange/uddannelser og grund- og hovedforløb. Der er gennemført fokusgruppeinterview med kontaktlærere, uddannelsesledere og uddannelses- og erhvervsvejledere samt med elever.

Ud over dette hæfte til inspiration er der udarbejdet en mere fyldig afrapportering, som også omfatter en værktøjskasse med en række eksempler på konkrete værktøjer med ideer til, hvordan elever kan fastholdes i deres erhvervsuddannelse.

Rapport og værktøjskasse finder du på pub.uvm.dk/2005/fastholdelse


Fodnoter

1) Forsøg med erhvervsuddannelsesreform 2000 – opsamling af de første erfaringer, se http://static.uvm.dk/publikationer/2000/opsamling/, og Erfaringer fra forsøg med eud-reformen – grundforløb og hovedforløb i 2000, se http://static.uvm.dk/publikationer/2001/eudreform2/, Undervisningsministeriet, 2001 og 2002.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Fra frafald til fastholdelse" som kapitel 1 af 8
© Undervisningsministeriet 2005

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top