|
|
Pejlemærker hjælper med til at nå mål og delmål
Visionspanelet peger på disse pejlemærker som barometer for, i hvilken udstrækning visionen realiseres. Formålet med at opstille pejlemærker er, at man kan justere på de områder, hvor delmålene ikke
nås.
- Andelen af elever og studerende, der har lyst til at blive iværksættere og oplever, at de er kompetente til at starte som iværksætter.
- Andelen af elever og studerende, der i løbet af deres skole- og studietid deltager i undervisning inden for iværksætterrelevante fag, modtager vejledning i en karrierevej som iværksætter og møder
iværksættere i tilknytning til undervisningen.
- Andelen af undervisere, der har henholdsvis deltaget i efter- og videreuddannelse inden for innovativ metode og iværksætterfag, været i praktik i eller kontakt med virksomheder eller har undervist i
iværksætterrelaterede emner og arbejdsformer.
- Omfang, variation og kvalitet i de forløb og i de obligatoriske fag, og valgfag, der udbydes af institutionerne, og er rettet mod at styrke elever og studerendes innovative iværksætterkompetencer på
forskellige niveauer i uddannelsessystemet.
- Andelen af skoler og uddannelsesinstitutioner, der har eksplicitte aktiviteter, strategier og målsætninger for fremme af innovation og iværksætterkultur i uddannelserne.
Visionspanelet foreslår, at der bliver igangsat iværksætterbarometre på alle institutionsområder, så der sker en benchmarking af uddannelsessystemets indsats i dag og nye initiativers effekt. Visionspanelet
anbefaler ministeren, at der om 3 år bliver gennemført en undersøgelse af målopfyldelsen eventuelt ved hjælp af iværksætterbarometre.
Denne side indgår i publikationen "Til udvikling af innovation og iværksætterkultur i det danske uddannelsessystem" som kapitel 8 af 11 © Undervisningsministeriet 2004
|
|