Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Visionspanelets vision for uddannelsesindsatsen fra 2004 til 2010







Det danske uddannelsessystem skal fra 2004 til 2010 kunne vise resultater, der er på internationalt topniveau, når det gælder innovation og iværksætterkultur. Uddannelsessystemet skal på den måde bidrage til at skabe generationer af innovative medarbejdere og det vækstlag af iværksættere, der er nødvendigt for, at Danmark kan være i den europæiske elite på iværksætterområdet i 2010.

Visionen forudsætter handling
Visionen fokuserer på seks punkter:

  1. Innovation og iværksætteri som element i alle uddannelsers formål.
  2. En sammenhængende søjle af såvel obligatoriske som valgfrie forløb og aktiviteter inden for innovation og iværksætteri fra grundskole til ph.d.
  3. Udvikling af pædagogiske metoder, der styrker elevers og studerendes innovative kompetencer.
  4. Et korps af velkvalificerede, innovative og engagerede undervisere på internationalt niveau.
  5. Læring og inspiration fra best practise for at skabe større merværdi i uddannelserne.
  6. Styrkelse af efter- og videreuddannelsen af undervisere, af iværksætterrådgivere og andre, der er i berøring med iværksættere.

Visionen forudsætter opbakning
Visionen kan kun gennemføres, hvis den bakkes op af politikere, embedsmænd, skolefolk m.fl., og hvis samarbejdet mellem uddannelsessystem og erhvervsliv bliver styrket.

Indsatsen skal være langsigtet, tværfaglig og bredspektret. Det er ikke en døgnflue at satse på, at innovation og iværksætterkultur skal styrkes, og der er behov for en indsats på alle niveauer (lokalt, regionalt og centralt) og i forhold til alle relevante målgrupper: Elever/studerende, undervisere, skole- og institutionsledere, virksomheder m.fl.

Visionen forudsætter ressourcer
Principielt set handler det om at bruge de eksisterende ressourcer på en ny og bedre måde. Det er ikke innovativt at kræve flere ressourcer til at gøre mere på samme måde. Det handler om at identificere og få mere af det, der allerede virker, og få det alment udbredt af flere og til flere. Men Visionspanelet er også af den opfattelse, at den kulturelle forandringsproces kan være så kompliceret, at det kan blive nødvendigt at støtte med økonomiske midler.

Visionen forudsætter organisering
Visionspanelet ønsker, at der bliver opbygget en systematisk organisering. Det skal ske for at sikre kontinuitet og stabilitet i udviklingen af iværksætterstrategien samt fastholde den praktiske realisering af panelets forslag til aktiviteter.

Det har stor betydning, at indsatsen støttes af udvalgte kontaktpersoner. Ændringer af praksis forudsætter ændringer på det personlige og holdningsmæssige plan - en proces, som er tidskrævende. Ved at udpege lokale forandringsagenter (change agents), som kan tage højde for institutionernes kultur vil implementeringstiden mindskes. Forandringsagenterne kan med fordel arbejde tæt sammen med Undervisningsministeriet og med organisationer som Young Enterprise, European Business Games, Venture Cup. Forandringsagenterne kan f.eks. etablere netværk og øge kendskabet til iværksætterområdet og aktiviteterne via videndeling og eksempler på best practise.

Visionspanelet stiller sig gerne til rådighed som en reference- og ressourcegruppe, der kan træde til i forbindelse med ad hoc projekter for at styrke og holde fast ved den fremtidige indsats.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Til udvikling af innovation og iværksætterkultur i det danske uddannelsessystem" som kapitel 7 af 11
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top