Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Tinglev Skole i Tinglev
Skolebiblioteket væver den røde tråd i skolens pædagogiske linie







illustration

Hvordan formidler og støtter medarbejderne i teamet i det pædagogiske udviklingscenter bedst den pædagogiske nytænkning på skolen?

Det har Tinglev Skole undersøgt ved at lade skolebiblioteket fungere som et pædagogisk udviklingscenter, der har haft til opgave at skabe nye læringsmiljøer for elever og lærere

  • via et intensivt samarbejde med faglærerne og fagudvalgene om at sikre fagligheden i undervisningen,
  • via undervisningen i it, medie- og bibliotekskundskab i forbindelse med konkrete emnearbejder, samt
  • via oprettelsen af et særligt udviklingsudvalg, som koordinerer skolens og skolebibliotekets udviklingsaktiviteter.

For at styrke fagligheden har det pædagogiske udviklingscenter sat fokus på et bestemt fag et år ad gangen. Fokusfag i 2003/04 var natur/teknik og i 2004/05 matematik.

Natur/teknikåret blev indledt med et møde mellem centret og formanden for natur/teknik-fagudvalget.

Det pædagogiske udviklingscenter holdt derefter kursus for samtlige kommunens natur/tekniklærere, og sidst på skoleåret etablerede centrets team i det pædagogiske udviklingscenter et eksperimentarium om opfindelser.

Det pædagogiske udviklingscenter deltager desuden fast i fagudvalgsmøderne i alle skolens fag for at vise nye materialer frem, for at diskutere nye måder at bruge it på, for at sætte faglige diskussioner i gang, for at stimulere videndeling og for at lytte til lærernes behov, få inspiration til nye indkøb samt drøfte anskaffelser eller lån af nye materialer.

Det pædagogiske udviklingscenter deltager også i alle afdelingsmøder og årgangsteammøder op til det nye skoleår:

- På den måde er det pædagogiske udviklingscenter blevet en gennemgående figur eller en tydelig rød tråd, fra eleverne starter i 0. klasse, til de forlader skolen – med et godt indblik i den pædagogiske indsats i alle fag og på alle klassetrin, siger skolebibliotekskonsulent Tove Bogh Frederiksen. Som en sidegevinst er skolebiblioteket desuden blevet mere synligt for alle skolens lærere, som er begyndt at bruge det på en anden måde end tidligere.

På it-området har 95% af alle lærere i kommunen de seneste tre år taget det pædagogiske it-kørekort og skal nu på egen hånd finde ud af, hvordan de konkret kan integrere it i deres undervisning.

Men mange lærere føler sig ikke godt nok rustet til opgaven. De er stadig usikre på grundlæggende it-områder, eller de har behov for at få opdateret deres viden.

Derfor har skolebiblioteket efter lærernes ønske lavet korte spotkurser med genopfriskning og nye ideer til, hvordan man kan bruge it i undervisningen. Teamet i det pædagogiske udviklingscenter har desuden undersøgt, hvordan man kan integrere it, medier og bibliotekskundskab i undervisningen på mellemtrinnet og i 8. klasse.

Det pædagogiske udviklingscenters udviklingsaktiviteter er alle blevet koordineret i det særlige udviklingsudvalg, som består af skolelederen, it-konsulenten, de tre skolebibliotekarer og to lærere.

Udviklingsudvalget har imidlertid behov for at arbejde i et større forum og har derfor besluttet at lade sig smelte sammen med skolens koordinationsudvalg. Det kommer fremover til at hedde Udviklings- og koordinationsudvalget og består af alle skolens ledere, en lærer fra hver afdeling, skolebibliotekarerne, tillidsmanden og it-konsulenten.

"At være med i et udviklingsprojekt kræver "blod, sved og tårer" og en god portion humoristisk sans. Til gengæld får man indsigt og tid til eftertanke, afprøvning og udvikling af nye ideer til gavn for skolens læringsmiljø." Skolebibliotekskonsulent Tove Bogh Frederiksen


"Det pædagogiske udviklingscenter skal efter min mening være en aktiv medspiller i arbejdet med udvikle skolens kerneydelser: undervisning, nye læringsbegreber og nye undervisningsmetoder. Det pædagogiske udviklingscenter skal ikke kun være et læringssted for elever, men i høj grad også for lærerne. Derfor skal medarbejderne i centret have gode muligheder for at samarbejde med den enkelte lærer, det enkelte lærerteam, fagudvalg og det samlede lærerkollegium om at skabe et lærende miljø."

Skoleleder Niels Daubjerg


illustration

Fakta om Tinglev Skole

Tinglev Skole ligger i den lille stationsby Tinglev lige ved den dansk/tyske grænse. Skolen har 450 elever, to til tre spor med relativt stor specialklasserække og tradition for at arbejde med skoleudvikling.

Skolen er kommunes største skole og deltager sammen med kommunens øvrige tre skoler i et projekt om at kvalitetsudvikle det pædagogiske servicecenter. Derfor er de øvrige skoler i et vist omfang blevet inddraget i Fra PSC til PUC.

Tinglev Skole er en fuldt årgangsdelt 2-3-sporet skole fra 0.-10. klasse med ca. 450 elever. Skolen har også kommunens specialklasserække med ca. 45 børn og udfører jævnligt undervisningsopgaver for Sønderjyllands amt inden for den vidtgående specialundervisning.

Skolens pædagogiske personale omfatter 58 personer.

Tinglev Skoles målsætning:

  • fortsat at sætte fokus på det grønne islæt i undervisningen,
  • at skabe større rummelighed i skolen, så flere elever kan deltage i undervisningen i klassen,
  • at hjælpe elever med vanskeligheder i selvstændigt arbejde/lektier,
  • at styrke integrationen af it i undervisningen gennem etablering af elev- og forældreintranet,
  • at revurdere skolens teamsamarbejdsstruktur, evt. med øget vægt på årgangsteam fremfor klasseteam og evt. med oprettelse af selvstyrende team m.m.
  • at etablere fagudvalg i alle fag, hvori der undervises her på skolen (ekskl. valgfag i 8.-10. klasse).

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "En stjernerolle til skolebiblioteket - fra pædagogisk servicecenter til pædagogisk udviklingscenter" som kapitel 6 af 8
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top