Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Vridsløselille Skole i Albertslund
Læringstilbud i fritiden giver effekt i timerne







Åbent hus på skolebiblioteket onsdag eftermiddag

illustration

Hver onsdag er skolebiblioteket på Vridsløselille Skole åbent fra klokken 14 til 19, hvor elever, forældre og lærere kan deltage i forskellige aktiviteter, som introducerer børnene til både den store og den lille verden. Det vil sige dels de elektroniske medier, dels lokalmiljøet, foreningslivet og sportsklubberne.

- Det er vigtigt for os at sikre, at vores elever får optimale muligheder. Læring sker bedst i situationer, hvor det ikke er som om. Jo større horisont. vi giver eleverne, jo flere muligheder har de for at udvikle deres interesser og egen læringsstil. En del af vores elever ved f.eks. ikke, at man kan gå til noget i fritiden, forklarer skoleinspektør Kirsten Høyer-Nielsen.

Onsdagstilbuddet er blevet en succes. Eleverne står i kø allerede fra klokken 13, selvom biblioteket først åbner klokken 14, og mindst 50 elever kommer hver gang på besøg.

På den måde har skolebiblioteket skabt et læringsmiljø i fritiden, samtidig med at skolebiblioteket rent fysisk er blevet et centralt sted på skolen, hvor de fleste mødes. Og når skolelederen f.eks. viser nye forældre rundt på skolen, starter hun nu på skolebiblioteket, fordi det er blevet et naturligt udgangspunkt og et tydeligt eksempel på skolens kultur.




Lærerne lægger desuden forældrearrangementer onsdag eftermiddag og aften, så forældrene også får mulighed for at besøge skolebiblioteket og låne bøger sammen med børnene, deltage i aktiviteter, tale med erhvervskonsulenten, få informationsmaterialer m.m.

Kantinen støtter samtidig projektet ved at holde åbent i forbindelse med disse arrangementer og servere økologisk buffet.

Hver 10. uge får alle elever en folder om skolebibliotekets aktuelle aktiviteter. Og på møder med storteamet, hvor medarbejdere med andre arbejdsopgaver på skolen er repræsenteret, informerer skolebiblioteket om sine aktiviteter. Planer for de kommende onsdage bliver derefter lagt i fællesskab.

Fælles for alle aktiviteterne er, at de – med forskellige indfaldsvinkler og læringsstile – udfordrer eleverne til at prøve færdigheder af, som er vigtige i undervisningen. F.eks. at prøve at bruge computerprogrammer til at bygge med Lego eller til at lave digitalt modeshow, invitationer, kaninskilte, videoredigering og deltage i et pennevenneprojekt.

Lærerne kan også lære nyt om it – og lure på, hvordan eleverne bedst kan lide at bruge de nye medier.

En del elever, blandt andet en del tosprogede, ved ikke, at man kan gå til noget i fritiden. De er derfor blevet introduceret til lokale fritidstilbud via besøg hos spejderne, i skytteklubben, rulleskøjteforeningen, motionscenteret osv., hvor de har prøvet forskellige aktiviteter.

Besøg i den gamle landsby i nærheden, fugletur i området osv. har skolebiblioteket også taget initiativ til.

Der foregår desuden mange, mange andre aktiviteter. Eleverne har bl.a. lavet videoer og udstillinger om besættelsen, 50'erne, danske traditioner, færdsel, og de store elever har på eget initiativ etableret en lektieordning.

Biblioteket inviterer også jævnligt foredragsholdere: F.eks. en frimærkesamler eller en kriminalbetjent. Og Bogens Dag med oplæsning, forfatterchat og andre bogarrangementer afholdes jævnligt.

Skolebiblioteket har desuden været ramme om etniske onsdage, hvor forældre til tosprogede børn møder sprogkonsulenten, får vist bøger frem osv.

"Som skoleleder giver det mig meget at arbejde sammen med teamet i pædagogiske udviklingscenter. Teamets engagement og føling med aktiviteterne på skolen er en vigtig inspirationskilde til at udvikle vores respektive opgaver, og det pædagogiske udviklingscenter har med projektet markeret sig som det fælles referencepunkt for alle på skolen."

Skoleleder Kirsten Høyer-Nielsen


"Alle – også skolebibliotekarer – ønsker sig et spændende arbejde, for "Det, der slider, er det, vi ikke gider". At arbejde med pædagogisk service har jeg det fint med, men at arbejde med pædagogisk udvikling er mere interessant. Selvom jeg – med sved på panden – indrømmer, at det kræver meget mere energi at deltage i og at skabe udvikling, end det kræver blot at give lærerne den service, de selv efterspørger."

Skolebibliotekar Jørgen Nielsen


Fakta om Vridsløselille Skole

Vridsløselille Skole ligger i Albertslund ved København. Skolen har 430 elever og ligger i et område med en del lejeboliger. En del elever er ikke i kontakt med det lokale forenings- og idrætsliv.

Skolen har tradition for at arbejde med projekter. Miljøundervisning har været en mærkesag i adskillige år, og skolen får snart en miljøcertificering. Læsning, kulturel integration og musik er også vigtige fokuspunkter i skolens hverdag.

Vridsløselille Skole i Albertslund er planlagt som en to-sporet skole med et specialklassespor og amtsgruppeordninger. Der er ca. 400 elever fordelt i 32 klasser med to til fire klasser på hvert trin.

Skolen er opdelt i afsnit:
To indskolingsafsnit for 0.-3. klasse
Et mellemtrinsafsnit for 4.-6. klasse
Et overbygningsafsnit for 7.-9. klasse Et afsnit med fem amtsgruppeordninger.

Ca. 27% af eleverne har anden etnisk baggrund end dansk. Skolens pædagogiske personale omfatter 90 ansatte.

Vridsløselille Skoles målsætning:

Vridsløselille Skole skal kendes på, at alle børn og unge, medarbejdere, forældre og ledelse respekterer hinandens opgaver og tager fælles ansvar for, at skolen er et trygt og godt sted at lære – og at være. Skole-hjem-samarbejdet er basis for, at børn og unge udvikler sig på en god måde.

På skolen vil vi sikre

  • en kultur med samarbejde og fællesskab,
  • udvikling af pædagogisk servicecenter til pædagogisk udviklingscenter,
  • at børn og unge får lyst og evne til at deltage i miljøarbejde,
  • at der skabes en alsidig læsekultur,
  • udvikling af læringsmiljøer, hvor specialklasserne tilgodeses,
  • de billedmæssige og musiske aftryk.

Få flere informationer om Vridsløselille Skoles projekt på www.vrids.dk

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "En stjernerolle til skolebiblioteket - fra pædagogisk servicecenter til pædagogisk udviklingscenter" som kapitel 5 af 8
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top