Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

5. Fuldførelsestid og frafaldstid







a. Fuldførelsestid

Den gennemsnitlige fuldførelsestid omregnet til måneder jf. tabel 8 er generelt steget fra 1993 til 2002 på de erhvervsfaglige uddannelser. Dog skal det medregnes, at der i perioden er gennemført reform på EUD, så de anførte tal for 1. og 2. skoleperiode under den gamle EUD-lov ikke umiddelbart kan sammenlignes med de nye grundforløb.

På EUD hovedforløb er eleverne længere om at fuldføre. Dog findes der områder på hovedforløbet, hvor uddannelsestiden er afkortet mellem 1993 og 2002, fx på området for bygge og anlæg med 2,2 måneder.

På social- og sundhedsuddannelserne er den gennemsnitlige fuldførelsestid for social- og sundhedsassistent gået ned med knap 4 måneder, mens elever på faglært landmand i tiårsperioden er blevet længere om at fuldføre på alle uddannelsesmoduler.

Tabel 8. Gennemsnitlige fuldførelsestid i måneder på de erhvervsfaglige uddannelser 1993 og 2002

 

b. Frafaldstid

Den gennemsnitlige frafaldstid i måneder på de erhvervsfaglige uddannelser i tabel 8 viser, at frafaldstidspunktet på de merkantile grunduddannelser ikke har ændret sig mellem 1993 og 2002. Gennemsnitligt falder eleverne fra omkring 6 måneder inde i grundforløbet, jf. tabel 9.

På det merkantile hovedforløb falder eleverne i gennemsnit fra 8 måneder inde i uddannelsen. I 2002 er det dog lidt tidligere i forhold til 1993.

På det tekniske grundforløb, hvor den gennemsnitlige uddannelsestid er på 5-6 måneder, viser tallene for 2002, at frafaldet sker i slutningen af grundforløbet.

På det tekniske hovedforløb under ét er frafaldstidspunktet 1- 3 måneder senere i 2002 i forhold til 1993. Mest udtalt er forlængelsen af den gennemsnitlige frafaldstid på hovedforløbet for mekanik, transport og logistik på over 3 måneder.

På social- og sundhedsassistentuddannelsen ligger det gennemsnitlige frafaldstidspunkt tidligere i 2002 end i 1993.

Tabel 9. Gennemsnitlige frafaldstid i måneder på de erhvervsfaglige uddannelser 1993 og 2002 i procent

Noter til tabel 8 og 9.

Arbejd selv videre i Nøgletalsdatabasen:

Fuldførelsestid:
http://www.uddannelsesstatistik.dk/pls/www_ndb/ndb?z_action=tabel&z_rapportid=30690627

Afbrudstid:
http://www.uddannelsesstatistik.dk/pls/www_ndb/ndb?z_action=tabel&z_rapportid=37889798

1) 2002 er p.t. det seneste indberetningsår. Der kan forekomme manglende eller forkerte indberetninger fra institutionerne. Indtil der bliver rettet op på disse mangler og fejl, bør 2002-tallene betragtes som foreløbige.

2) Fra 1994 til 1997 var der problemer med registreringen af fuldførte og afbrudte forløb. En hel del af de afbrudte forløb blev fejlagtigt registreret som fuldførte forløb. Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet hg til det merkantile EUD ændret, således at eleverne kunne forlænge det 1-årige indgangsforløb til et 2-årigt forløb efterfulgt af praktik med kortere skoleophold end tidligere. Pr. 1. januar 2001 trådte en ny EUD-reform i kraft, hvor 1. og 2. skoleperiode blev afløst af et grundforløb med 7 indgange, men allerede fra 1999 blev der kørt forsøg med denne struktur. Grundforløbets gennemførelsestid kan variere fra 20-60 uger. Med reformens indførelse starter de elever, der før startede på HI og TI, direkte på grundforløbet; derfor stiger tilgangen hertil. Den tilgang, der oprindeligt var til uddannelserne er desuden for lav, da Danmarks Statistik frem til 1995 kunstigt har forlænget hhx ved af lægge efg-basis og - skoleforløb til som et indledede år af denne uddannelse.

3) De seneste år er antallet af afbrud fra grundforløb for højt. Det skyldes, at de elever som har fuldført et grundforløb og siden genstartet det samme grundforløb på samme skole, vil få registreret et afbrud fra deres første forløb.

Kilde: UVM - Elevtal fordelt på uddannelse, alder, køn og institution (1978-2002) - Elevtal, 1978 til 2002

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Statistik om erhvervsfaglige uddannelser 2004" som kapitel 5 af 6
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top