Til forrige side Til forsiden Til næste side
 
 
Undervisningsministeriets logo

Indledning

 

 

 

Omdrejningspunktet for undervisere i dag er evnen til at skabe rum for, at læring finder sted, uanset om der er tale om det kollektive eller det individuelle læringsrum, og uanset om der er tale om læringsrum med stor eller lille homogenitet mellem deltagerne. De seneste årtiers teorier om læring har efterhånden fået så meget fodfæste, at tankpasserpædagogik ikke længere ses som en farbar vej til læring, men at der i stedet for må tilrettelægges undervisning, der tager sit udgangspunkt i den enkelte deltager, så vedkommende får mulighed for at konstruere ny viden og erkendelse i forhold til allerede eksisterende.

Der er imidlertid et stykke vej fra at have erkendt, at læring er en proces, der foregår hos den enkelte med dennes aktive medvirken, til i praksis at kunne skabe rum for disse processer.

De fleste af de lærere, der i dag skal manøvrere i forhold til et nyt læringssyn, har modtaget undervisning efter den førnævnte tankpasserpædagogik. En stor del har desuden selv praktiseret denne i større eller mindre grad. Det kræver derfor evne og lyst til omstilling at indtage en anden position i læringsrummet, en omstillingsproces, der kan hjælpes på vej via udveksling af erfaringer og viden mellem professionelle fagfolk.

Denne antologi skal ses som et led i den aktuelle pædagogiske proces. Desuden skal antologien ses som et af flere svar på den udfordring, den globale mobilitet udgør for uddannelsesinstitutionerne. Antologien har sit fokus i det, vi har valgt at betegne det flerkulturelle læringsrum, hvor kultur ses som en proces, vi som mennesker til stadighed er med til at skabe, forhandle og justere. Det flerkulturelle i de følgende artikler dækker således over det forhold, at ethvert læringsrum, hvor forskellige mennesker er samlet, repræsenterer forskellige kulturer. At der skrives en antologi med dette som fokus netop nu skyldes, at deltagere med dansk som andetsprog har tydeliggjort denne forskelligartethed og mangfoldighed, der gennem en lang årrække har eksisteret i læringsrummet, men ikke er blevet taget særlig alvorligt. Dette er med til at tydeliggøre nødvendigheden af, at vi som lærere benytter os af et læringssyn som det konstruktivistiske.

Antologien ser læringsrummet som det sted, hvor forskellige mennesker har mulighed for at møde hinanden, og hvor forskellighed ses som mulighed og derfor kan bibringe læringsrummet flere ressourcer, end ensartethed formår. En af de væsentlige forskelle, som denne antologi fokuserer på og giver forslag til at udnytte konstruktivt, er forskellen markeret ved sprogets og kropssprogets betydning.

Det er samtidig en udgivelse, der tilkendegiver, at ressourcerne ikke kommer af sig selv, men kan hentes frem ved hjælp af professionelle fagfolk med viden om læring, kulturens og sprogets betydning.

Forskellighed set som ressource er også årsagen til, at antologiens forfattere er hentet fra forskellige steder i uddannelsessystemet. Skribenterne underviser til daglig i de fire gymnasiale uddannelser samt inden for almen voksenuddannelse og hf på VUC.

Vi mener, der er gode muligheder for at hente inspiration og erfaringer på tværs af systemerne. Nogle ideer og metoder kan kopieres, andre skal måske omformes, så de passer til den undervisningsvirkelighed, man som lærer selv fungerer i.

Teksterne er delt op i tre hovedområder, nemlig Værdier, Sprog og Krop, hvor synspunktet er, at alle tre områder udgør en del af alle fag og læringsrum, og at forskellighed inden for disse kategorier kan sættes i spil som positiv ressource i stedet for en diskvalificering.

Denne side indgår i publikationen "Forskellighed som ressource. Undervisning i det flerkulturelle læringsrum" som kapitel 2 af 5
Version 1.0. 10-02-2004
Publikationen kan findes på adressen http://pub.uvm.dk/2004/laeringsrum/index.htm
© Undervisningsministeriet 2004
 
Til forrige side Til forsiden Til næste side

Til sidens top