Til forsiden Til næste side
 
 
Undervisningsministeriets logo

Forord

 

 

 

Sproglig og kulturel integration markerer sig i stadig højere grad som en vigtig del af det pædagogiske arbejde, der finder sted i det samlede uddannelsessystem. Uddannelse er en god vej at betræde, når det er en vellykket integration, som er målet.

Andelen af tosprogede elever i de gymnasiale uddannelser er vokset markant i de seneste 10 - 15 år. Undervisningsministeriets undersøgelse fra 1990, Uddannelsesmæssige forhold vedr. flygtninge og indvandrere, viste, at der dengang var meget få elever med ikke-dansk etnisk baggrund, som gik i de gymnasiale uddannelser. Siden da er andelen vokset betragteligt. Således viser en opgørelse fra 2000, at knap 3.700 elever i det almene gymnasium var indvandrere eller efterkommere af indvandrere. Af Årbog om udlændinge i Danmark 2003 fra Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, fremgår det, at andelen af tosprogede folkeskoleelever ud af det samlede antal elever i 2002/03 var 9,6%. En stor del af disse elever vil vi finde i de gymnasiale uddannelser og i andre dele af uddannelsessystemet i de kommende år. Det må forventes, at andelen af tosprogede i uddannelsessystemet fortsat vil være størst i hovedstadsområdet og de større provinsbyer, men andelen af tosprogede elever i det øvrige land vil også vokse.

På den baggrund har Uddannelsesstyrelsen bedt en kreds af lærere, der allerede har erfaringer med at undervise på hold sammensat af elever med forskellig etnisk baggrund, om at beskrive, hvordan undervisningen kan organiseres og tilrettelægges, når læringsrummet er karakteriseret af flere kulturer og variationer i sproglige kompetencer. Forfatterne repræsenterer samtlige gymnasiale uddannelser - htx, hhx, hf og det almene gymnasium - samt almen voksenuddannelse.

Samtidig er der tilstræbt en bredde i de faglige baggrunde og indfaldsvinkler. Der er indlæg, der behandler undervisning i naturvidenskab, samfundsvidenskab, sprog, humaniora, idræt og de kreative fag.

De enkelte indlæg er samlet under tre hovedoverskrifter: Værdier i læringsrummet, Sproget i læringsrummet og Kroppen i læringsrummet, vel vidende, at samtlige fag benytter sig af og formidler sprog og værdier, ligesom også kroppen spiller med i alle fag.

Nogle indlæg er karakteriseret ved at være meget konkrete og handlingsorienterede i forhold til undervisningspraksis, mens andre vægter mere overordnede pædagogiske diskussioner. Under alle omstændigheder kan de enkelte indlæg læses hver for sig, under de tre hovedoverskrifter eller samlet.

Som følge af forfatternes forskelligartede baggrund og de forskelle, der naturligt må være i erfaringsgrundlag, er de enkelte indlæg også karakteriseret ved forskellighed. Men fælles for mange af indlæggene er en positiv oplevelse af, at det flerkulturelle læringsrum skaber nye pædagogiske og faglige muligheder, der kan give undervisningen og fagligheden et løft.

Der gøres opmærksom på, at synspunkter, vurderinger, konklusioner mv. er den enkelte forfatters, og at de ikke nødvendigvis deles af ministeriet.

Torben Christoffersen
Kontorchef Uddannelsesstyrelsen
Området for gymnasiale uddannelser
December 2003

Denne side indgår i publikationen "Forskellighed som ressource. Undervisning i det flerkulturelle læringsrum" som kapitel 1 af 5
Version 1.0. 10-02-2004
Publikationen kan findes på adressen http://pub.uvm.dk/2004/laeringsrum/index.htm
© Undervisningsministeriet 2004
 
Til forsiden Til næste side

Til sidens top