Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Ordforklaringer







Eksternalisering: at et problem eksternaliseres vil sige, at det frigøres fra personen og gøres til objekt. Person og problem skilles ad f.eks. ved at give problemet navn. F.eks. "jeg har læsevanskeligheder".

Dominerende historier: historier, vi fortæller om os selv, som ofte er nederlagshistorier f.eks. "jeg har altid været dum til..." eller "man har altid sagt, at jeg var for klodset til...". Den type historier betegnes også som tynde historier. Til de dominerende personlige historier vil der altid være undtagelser, situationer, oplevelser og erfaringer, som ikke understøtter den dominerende nederlagshistorie.

Alternative historier: er de succeshistorier, hvor vi fortæller om de forhold, som lykkes for os. I den personlige beretning vil der ofte være sidebemærkninger, hvor vi fortæller, hvad vi er gode til, glade for, heldige med. Det er disse situationer, der kan sætte fokus på i den alternative historie. Den historie er alternativ til den dominerende, tynde historie. I den personlige historiefortælling kan der tages udgangspunkt i den alternative historie og netop vægte den eller gøre den til en tyk historie. Ved genfortællinger/nyskrivning af en historie konstruerer fortælleren en ny historie, en ny identitet med udgangspunkt i alternative historier og undtagelser.

Internalisering: at en historie internaliseres vil sige, at den gøres til en ægte del af en selv, gøres til en del af personen. Undtagelserne og de alternative historie skal gøres til en aktiv del af de historier, som personen (automatisk) kan fortælle om sig selv.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Fortællingen i vejledningen - Narrativ vejledning" som Ordforklaringer
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top