Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

4 Afslutning







Med de senere reformer er erhvervsuddannelserne blevet moduliserede. Det har givet eleverne en højere grad af mulighed for selv at vælge indhold og spor i deres uddannelser. Et centralt element i den sammenhæng er elevens personlige uddannelsesplan. Den lægger op til, at eleven i samarbejde med sin kontaktlærer planlægger sin uddannelse og på baggrund af samtaler træffer sine valg. Dermed har kontaktlærerne fået en forpligtelse til at vejlede og guide elever i valg af læringsaktiviteter.

Elevernes valg og beslutningsgrundlaget for valgene er i det hele taget blevet en meget mere central del af erhvervsskolernes hverdag. Den kvantitative opprioritering af vejledningen er imidlertid ikke blevet fulgt op af en kvalitativ udvikling af de metoder, som kontaktlærere og vejledere skal benytte sig af.

Denne publikation om narrativ vejledning er et bidrag til den nødvendige metodeudvikling. Den narrative vejledning retter fokus mod den enkelte elevs ressourcer og styrker. I hæftet har vi præsenteret forskellige metoder, som vi vil anbefale, at man afprøver og indarbejder i sin vejledning. Vi mener ikke, at man som vejleder eller kontaktlærer skal lægge sig fast på en bestemt metode eller teoretisk retning. Derimod mener vi, at det er vigtigt, at man er åben over for nye og måske bedre måder at gøre tingene på, og at man inddrager dem i sit arbejde. Dermed får man flere værktøjer i sin værktøjskasse og den professionelle spændvidde i det daglige arbejde bliver større – til gavn og glæde for eleverne, skolen og en selv.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Fortællingen i vejledningen - Narrativ vejledning" som kapitel 4 af 4
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top