Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

1 Indledning







Mennesker har altid fortalt hinanden historier. Det enkelte menneske beretter om sig selv og sit liv til andre, og på den måde udveksler vi historier om os selv og hinanden.

Med udviklingen af det moderne samfund – især tiden efter 2. Verdenskrig – taler vi om, at normer, traditioner, autoriteter og de store fælles historier står for fald. Disse udviklingstendenser får naturligvis betydning for det enkelte menneske, for eleven i skolen, og for hvordan den enkelte opfatter sig selv. Hvis eleven ikke oplever sig selv som del af en fælles historie, fortæller han/hun blot historien om sig selv, sin egen unikke historie.

Det bliver således den enkelte elevs eget projekt at skabe sammenhæng i sit liv, at skabe sin identitet eller sine identiteter alt efter, hvilke sociale sammenhænge eleven indgår i. Det kan være meget vanskelige processer, hvor den unge så at sige skal skabe sig selv. Den unge kan ikke forholde sig til traditioner eller voksne forbilleder i denne identitetsdannelse, hvor der populært sagt er frit valg på alle rækker. Den unge søger derfor i uddannelsessystemet vejledning og støtte til disse komplicerede valgprocesser ved en lærer, en kontaktlærer eller en uddannelses- og erhvervsvejleder.

Den unge søger oftest ikke en identitetsfigur, et forbillede i den voksne, men snarere en vejleder, der kan få øje på elevens potentialer og foreslå udviklingsmuligheder. Fortællingen har vist sig at have den væsentlige funktion at kunne medvirke til at opbygge identitet. I en virkelighed, hvor den unges liv er stykket sammen af en masse smådele, kan der skabes forbindelse og sammenhæng mellem smådelene ved at fortælle sin (livs)historie. Den unge skaber mening gennem sine beretninger om sig selv.

Denne publikation giver nogle bud på, hvordan fortællingen, narrativiteten kan bruges i en pædagogisk sammenhæng som vejledning af de unge og voksne.

Der er ikke på dansk udviklet hverken teori eller metoder om fortællingen som metode i vejledning (narrativ vejledning), som kan bruges i en erhvervspædagogisk sammenhæng. Hovedmålet for det bagvedliggende forsøgs- og udviklingsprojekt for denne publikation var derfor at studere andre tilgængelige materialer om fortællingen (narrativitet og narrativ terapi) for at bearbejde, fortolke og afprøve narrativ tilrettelagt vejledning.

Teorierne er efterfølgende bearbejdet og afprøvet i forhold til kontaktlærerfunktionen, uddannelses- og erhvervsvejledere og den vejledende lærer. I udviklingsarbejdet har fortællingen været anvendt som metode både i individuelle vejledninger og i gruppevejledninger. Til gruppevejledning er der arbejdet med den særlige form – vidnegrupper.

I projektet har DEL ved Karin Jakobsen og Per Straarup Søndergaard samarbejdet med Gudmund Heinesen, Holstebro Tekniske Skole, Charlotte K. Jørgensen, TEC og Birgitte Viborg, Århus Købmandsskole.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Fortællingen i vejledningen - Narrativ vejledning" som kapitel 1 af 4
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top