Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Regeringens forslag til principper for modernisering


 

Her fremlægges en række overordnede og tværgående kriterier og principper for en gennemgang og modernisering af prøveog eksamensordningerne på ressortministeriernes uddannelsesområder. Ikke alle kriterier og principper tænkes anvendt med samme vægt overalt i uddannelsessystemet, men den bevægelse og bestræbelse, som de samlet betegner, forventes gennemført overalt uanset uddannelsesområdets karakter. Regeringen vil gøre status for moderniseringsarbejdet inden udgangen af 2004.

Dokumentation af faglige kompetencer
Prøve- og eksamenstilrettelæggelsen skal gås efter i hele uddannelsessystemet med henblik på at prioritere prøveanvendelsen til fordel for dokumentationen af de væsentligste mål og kompetencer og sikre, at dokumentationen er dækkende for den enkelte uddannelse.

Regeringen vil tage initiativ til en række brugerundersøgelser af prøve- og eksamenssystemets funktion for aftagerne og for de uddannede.


Prøveformer
Regeringen vil gennemføre en analyse af, om forskellige prøveformer giver forskellige resultater, herunder om gruppevis eksamination og bedømmelse, hvor det forekommer, kan retfærdiggøres over for individuel eksamination eller bedømmelse.


Anvendelse af it
Regeringen vil fremme, at der anvendes prøveformer, som i højere grad bygger på informationsteknologien som medium, når det er fagligt relevant, og når udbyttet står mål med omkostningerne. Det vil i nogle sammenhænge betyde, at der må være et forholdsvis stort elevunderlag.

Regeringen vil undersøge, om der i prøve- og eksamenssystemet findes unødvendige begrænsninger for eksaminandernes brug af it.


Bedømmelsesmetoder og retssikkerhed
Regeringen vil foretage en gennemgang af prøve- og eksamensbekendtgørelserne, der skal sikre, at reglerne er klare i præciseringen af, hvad elever og studerende skal være gjort bekendt med med hensyn til kravene ved prøverne.

Det skal sikres konkret, at anvendelsen af eksterne censorer kvalificeres og prioriteres hensigtsmæssigt under hensyn til den målopfyldelse, der skal afprøves, og under hensyn til den prøvetype, der anvendes.

Censorinstitutionen bør opnå større uafhængighed af uddannelsesinstitutionen. På nogle områder er det ordningen, at den prøve- og eksamensafholdende institution i praksis vælger censorerne. Det må overvejes, om denne ordning er hensigtsmæssig.

På relevante områder vil regeringen blandt andet ved kontraktstyring sikre, at de prøve- og eksamensafholdende uddannelses- og institutionsområder danner dialogfora med aftagerne, herunder navnlig med erhvervscensorer.

Regeringen vil foretage en nærmere gennemgang af eksamensbeviser med henblik på, at information fra uddannelsesinstitutionernes eksamensbeviser i højere grad gøres sammenlignelig og bedre egnet til vurderinger hos aftagerne, nationalt såvel som internationalt.

 


Karaktersystemet skal udtrykke graden af målopfyldelse
Regeringen vil nedsætte en kommission, som får til opgave at analysere den nuværende karakterskala og anvendelsen af den og på den baggrund vurdere behovet for en ny anvendelse, en ny definition af den nuværende skala eller en ny skala.


Denne side indgår i publikationen "Modernisering af prøver, eksamener og karakterer" som kapitel 3 af 6
© Undervisningsministeriet 2004

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top