|
|
Regeringens forslag til principper for modernisering
Her fremlægges en række overordnede og tværgående kriterier og principper
for en gennemgang og modernisering af prøveog eksamensordningerne på
ressortministeriernes uddannelsesområder. Ikke alle kriterier og principper
tænkes anvendt med samme vægt overalt i uddannelsessystemet, men den
bevægelse og bestræbelse, som de samlet betegner, forventes gennemført
overalt uanset uddannelsesområdets karakter. Regeringen vil gøre status
for moderniseringsarbejdet inden udgangen af 2004.
Dokumentation af faglige kompetencer
Prøve- og eksamenstilrettelæggelsen skal gås efter i hele uddannelsessystemet
med henblik på at prioritere prøveanvendelsen til fordel for dokumentationen
af de væsentligste mål og kompetencer og sikre, at dokumentationen
er dækkende for den enkelte uddannelse.
Regeringen vil tage initiativ til en række brugerundersøgelser
af prøve- og eksamenssystemets funktion for aftagerne og for de
uddannede.
|
Prøveformer
Regeringen vil gennemføre en analyse af, om forskellige prøveformer
giver forskellige resultater, herunder om gruppevis eksamination
og bedømmelse, hvor det forekommer, kan retfærdiggøres over for
individuel eksamination eller bedømmelse.
|
Anvendelse af it
Regeringen vil fremme, at der anvendes prøveformer, som i højere
grad bygger på informationsteknologien som medium, når det er
fagligt relevant, og når udbyttet står mål med omkostningerne.
Det vil i nogle sammenhænge betyde, at der må være et forholdsvis
stort elevunderlag.
Regeringen vil undersøge, om der i prøve- og eksamenssystemet
findes unødvendige begrænsninger for eksaminandernes brug af it.
|
Bedømmelsesmetoder og retssikkerhed
Regeringen vil foretage en gennemgang af prøve- og eksamensbekendtgørelserne,
der skal sikre, at reglerne er klare i præciseringen af, hvad
elever og studerende skal være gjort bekendt med med hensyn til
kravene ved prøverne.
Det skal sikres konkret, at anvendelsen af eksterne censorer
kvalificeres og prioriteres hensigtsmæssigt under hensyn til den
målopfyldelse, der skal afprøves, og under hensyn til den prøvetype,
der anvendes.
Censorinstitutionen bør opnå større uafhængighed af uddannelsesinstitutionen.
På nogle områder er det ordningen, at den prøve- og eksamensafholdende
institution i praksis vælger censorerne. Det må overvejes, om
denne ordning er hensigtsmæssig.
På relevante områder vil regeringen blandt andet ved kontraktstyring
sikre, at de prøve- og eksamensafholdende uddannelses- og institutionsområder
danner dialogfora med aftagerne, herunder navnlig med erhvervscensorer.
Regeringen vil foretage en nærmere gennemgang af eksamensbeviser
med henblik på, at information fra uddannelsesinstitutionernes
eksamensbeviser i højere grad gøres sammenlignelig og bedre egnet
til vurderinger hos aftagerne, nationalt såvel som internationalt.
|
Karaktersystemet skal udtrykke graden af målopfyldelse
Regeringen vil nedsætte en kommission, som får til opgave at analysere
den nuværende karakterskala og anvendelsen af den og på den baggrund
vurdere behovet for en ny anvendelse, en ny definition af den
nuværende skala eller en ny skala.
|
Denne side indgår
i publikationen "Modernisering af prøver, eksamener og karakterer" som
kapitel 3 af 6
© Undervisningsministeriet 2004
|
|