Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Stå stærkere på arbejdsmarkedet







Med det nye AMU kan du blive bedre til dit job og stå stærkere på arbejds-markedet. Virksomhederne ønsker medarbejdere, der er fleksible og kan omstille sig hurtigt.

billede af Bjarne Jørgensen er Instruktør, Airside Support og ansat i Copenhagen Airports A/S

”I dag skal vi kunne flere forskellige ting – som buschauffør i lufthavnen skal man for eksempel også være med til at rydde sne om vinteren, og så er det godt med nogle kurser. Jeg var på et i køreteknik, hvor der både var teori foran skærmen og praktik bag rattet. Jeg var især glad for øvelserne på det køretekniske anlæg, fordi de svarede meget til dagligdagen med vogntog, der var realistisk belæsset.”

Bjarne Jørgensen er Instruktør, Airside Support og ansat i Copenhagen Airports A/S.

AMU gør det nemt for dig og din leder at lægge en plan for din kompetenceudvikling. Måske bliver I enige om, at du skal deltage i en 'individuel kompetenceafklaring', inden I gør planen færdig, og du starter på uddannelse.

Når du har gennemført en uddannelse, får du et uddannelsesbevis. De fleste uddannelser kan du bygge ovenpå. Hvis du er ufaglært, kan du bruge mange af uddannelserne som byggesten til en erhvervsuddannelse.




Sådan kommer du videre – trin for trin:

  • Tal med din nærmeste chef om dine job- og uddannelsesønsker
  • Foreslå, at I drøfter den kompetencebeskrivelse, der dækker dit jobområde
  • Drøft, om der er behov for, at du får en
    'individuel kompetenceafklaring'
  • Tal om, hvordan en plan for din efteruddannelse kunne se ud

Det er normalt virksomheden, der tilmelder medarbejdere til en uddannelse.

Der er styr på økonomien

Mange virksomheder betaler fuld løn til deres medarbejdere, mens de er på uddannelse i AMU. Når det ikke er tilfældet, får du nor- malt en godtgørelse, der svarer til højeste dagpengesats, hvis du tilhører målgruppen.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Din guide til AMU" som kapitel 5 af 7
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top