Kapitel 8: Mulighed for økonomisk
styring på specialundervisningsområdet
I dette kapitel beskrives modeller for rammestyring af specialundervisningsområder.
Modellerne lægger ikke op til ændringer i den eksisterende
lov på området, men rummelighed i folkeskolens almindelige
undervisning spiller en vigtig rolle. Øget rummelighed
i folkeskolen bl.a. ved øget brug af holddannelse betragtes
som en vej til at nedbringe antallet af udskilte børn til
specialundervisning.
For at kunne overholde en fastlagt økonomisk ramme er
det nødvendigt, at rammen omfatter flere udgiftsområder
eller flere skoler. Inden for rammen tilrettelægges specialundervisningen
så fleksibelt, at det vil være muligt at rumme uforudsete
udgifter, således at alle elever kan tilbydes et relevant
undervisningstilbud.
Rammestyring af den almindelige specialundervisning
Kommunernes tildeling af ressourcer til specialundervisningen
gives normalt i form af både faste bevillinger (afhængig
af elevantallet på skolen) og aktivitetsbestemte bevillinger
(en central pulje i forvaltningen). Der er relativ stor variation
på tværs af kommunerne i, hvordan bevillingerne præcist
er sammensat, men de indeholder typisk de elementer, der ses i
figur B nedenfor.
Figur B: Ressourcetildeling til specialundervisning
Kilde: KL 2003
Som det fremgår af figuren, er bevillingerne opdelt i flere
adskilte rammer: En for distriktsskolernes specialundervisning,
én eller flere for den kommunale specialundervisning og
én for vidtgående specialundervisning.
Den enkelte skole tildeles typisk en samlet ressourcemængde
for et givet skoleår. Ressourcetildelingen er sammensat
af:
- Et antal timer eller kroner til normalklasseundervisning
- Et antal timer eller kroner til den specialundervisning,
som tilbydes på skolen i henhold
til folkeskolelovens § 20, stk.1.
- Evt. et antal timer eller kroner til tosprogsstøttetimer,
undervisning i modtageklasser mv.
Ressourcen til specialundervisning er i de fleste tilfælde
udmålt på baggrund af en gennemsnitskvotient pr. elev
og et antal timer pr. klasse i skolen, evt. differentieret i forhold
til klassestørrelse. Gennemsnitskvotienten er typisk historisk
bestemt eller fastlagt ud fra en gennemsnitsbetragtning af behov
på skolerne under ét. Den tildelte ressource er i
sådanne tilfælde altså ikke direkte afhængig
af aktivitetsniveauet.
I nogle tilfælde er de enkelte bevillinger dog helt aktivitetsbestemte,
f.eks. hvis en pulje tildeles efter ansøgning og konkret
behovsvurdering. Uanset hvordan specialundervisningsressourcen
udmåles, tildeles den oftest som en del af skolernes samlede
ressourcetildeling.
De ressourcer, der anvendes til specialundervisning
i andet regi end kommunens distriktsskoler eller
helt uden for kommunen, figurerer derimod oftest som separate
puljer eller bevillinger, der administreres og tildeles af forvaltningen
efter rådgivning fra PPR. Størrelsen af denne ressource
har med andre ord ingen indvirkning på distriktsskolernes
ressourcetildeling. Dette betyder, at skolernes bevillinger typisk
ikke er berørt af, at nogle elever visiteres til specielle
tilbud i et andet kommunalt regi, i andre kommuner eller i amtsligt
regi.
8.1 Budgetlægning
I mange kommuner bygges budgettet op ”nedefra” i
form af en budgetmodel, hvor tildelingen til de enkelte dele af
specialundervisning summer op til den samlede ramme. Med mindre
der ændres i tildelingsmodellens normer eller principper,
medfører dette en automatisk budgetfremskrivning, hvor
rammen bestemmes af den demografiske udvikling og af en stigende
aktivitet på området. En budgetlægning ”nedefra”
bevirker i sådanne tilfælde, at området bliver
økonomisk ustyrbart.
8.2 Visitation
Når et barn har skolemæssige problemer, som skolen
ikke mener at kunne løse inden for de givne rammer, er
praksis normalt, at barnet sendes til undersøgelse hos
PPR (pædagogiskpsykologisk rådgivning). Kommunen kan
have sin egen PPR, kan være fælles med andre kommuner
om PPR eller kan have etableret PPR som kommunalt fællesskab
med egen bestyrelse. PPR omfatter typisk kliniske psykologer,
skolepsykologer samt faglige konsulenter (f.eks. læsekonsulenter).
PPRundersøgelsen skal redegøre for, hvad problemet
præcist er, og på baggrund af denne konstatering stille
forslag til et pædagogisk tilbud, som matcher barnets behov.
Skolens leder træffer den endelige afgørelse om henvisningen
af barnet til specialundervisning.
Det skal her bemærkes, at KL’s visitationsanalyse
fra 2002, hvor 6 kommuner vurderede de samme 10 ansøgninger
om specialundervisning, peger på, at der er betragtelige
forskelle på, hvornår kommunerne vælger at indstille
til specialundervisning, samt hvilke foranstaltninger kommunerne
vil iværksætte. Mest iøjnefaldende
er det, at tre ud af de 10 børn i flere kommuner slet ikke
udskilles til specialundervisning, mens der for de samme børn
i andre kommuner ville blive foranstaltet specialundervisning
for mellem 84.000 og 160.000 kr.
De væsentligste problemer med den nuværende praksis
kan opsummeres til følgende:
Skolerne har ikke tilstrækkeligt incitament til at rummeliggøre
undervisningen, idet den enkelte skoles bevillinger ikke berøres
af, at nogle elever visiteres til specialundervisning uden for
distriktsskolen.
Når budgettet bygges op ”nedefra” sker der
en automatisk budgetfremskrivning, når antallet af elever
og/eller aktivitetsniveau stiger Der er en høj grad af
budgetusikkerhed på området.
Der kan derfor være grund til søge at omstille strukturen
og praksis på specialundervisningsområdet. Væsentlige
elementer i en sådan omstillingsproces er :
- Den økonomiske styring
- Den organisatoriske struktur
- Beslutningskompetence
- Samarbejde
8.3 Politisk fastlæggelse af udgiftsudviklingen
Rammestyring af et område giver en høj grad af budgetsikkerhed.
Det skyldes, at rammestyring bryder den automatiske sammenhæng
mellem udgifter og aktivitet. Rammestyring giver øget politisk
kontrol over udgifterne, da både fastlæggelsen af
den økonomiske ramme samt en eventuel efterfølgende
overskridelse af rammen kræver konkret politisk stillingtagen.
Som udgangspunkt finansieres øgede udgifter på et
område med prioriteringer inden for rammen.
Rammestyring er således ikke blot en metode til styring
af budgettet, men et princip, hvor der tages udgangspunkt i det
udgiftspolitiske hensyn. Et vigtigt formål med en øget
brug af rammestyring på specialundervisningsområdet
vil således være at sikre en bevidst stillingtagen
til den samlede udgiftsudvikling på området.
Rammestyring hænger tæt sammen med hensynet til den
tværgående udgiftsprioritering i
(amts)kommunerne. I processen med fastlæggelsen af den
økonomiske ramme vil specialundervisningsområdet
eksplicit inddrages i prioriteringen af indsatsen i forhold til
andre udgiftsområder. Rammestyring indebærer også,
at politikerne nødvendigvis må tage stilling til
hvilket serviceniveau – naturligvis inden for lovens rammer
– som kommunen ønsker på specialundervisningsområdet.
8.4 Decentral beslutningskompetence
Rammestyring bygger som udgangspunkt på en økonomisk
decentralisering. Hermed menes, at den enkelte institution kan
prioritere, hvordan den vil anvende ressourcerne inden for en
given økonomisk ramme. Derved tages der højde for,
at viden om elever og mulige tilbud på specialundervisningsområdet
ligger decentralt hos institutionerne og hos PPR. Samtidig indebærer
en decentralisering, at kompetencen til at indstille elever og
visitere til særlige tilbud kobles med et økonomisk
ansvar. Budgetansvaret kan f.eks. tillægges et fælles
visitationsudvalg – med deltagere fra såvel skole
som socialforvaltning – i hel eller delvis grad.
8.5 Øget omkostningsbevidsthed
Rammestyring kan sikre en øget omkostningsbevidsthed på
specialundervisningsområdet sammenlignet med en situation,
hvor en bestemt visitationsindstilling automatisk udløser
en bevilling fra en ”central kasse”. De institutioner,
som bliver rammestyrede, skal have kompetence til at sikre, at
en given aktivitet gennemføres bedst muligt inden for den
økonomiske ramme.
En sikring af en høj grad af omkostningsbevidsthed sker
ved, at den økonomiske ramme fastlægges, så
institutionerne ”tvinges” til at prioritere indsatsen
og til at tænke i alternative løsningsmodeller.
8.6 Sikring af kvalitet
I forbindelse med rammestyring er det væsentligt, at der
udstikkes retningslinjer for visitationen. Desuden er det vigtigt,
at der etableres løbende opfølgning og kvalitetssikring,
herunder sikring af udførelsen af tilsynspligten. Derved
kan det sikres, at eleverne visiteres til relevante tilbud, og
at tilbuddene er af god kvalitet.
8.7 Fastlæggelse af bevillingsrammen
Når bevillingen fastsættes forud for et budgetår,
sker det i dag ofte med udgangspunkt i det eksisterende udgiftsniveau.
Med rammestyringen kan bevillingsfastlæggelsen imidlertid
ikke længere betragtes som et rent teknisk anliggende. Den
er i stedet et politisk værktøj, der kan anvendes
til at stille produktionskrav og foretage politiske prioriteringer.
Med rammestyring fastsættes den økonomiske ramme
for specialundervisningsområdet således på baggrund
af den tværgående økonomiske prioritering i
kommunen. I denne proces inddrages en vurdering af udviklingen
i aktiviteten (behovsvurdering) på specialundervisningsområdet.
En overgang til rammestyring vil desuden være en lejlighed
for kommunerne til at ”kulegrave” specialundervisningsområdet,
således at det undgås, at udgangspunktet for rammefastsættelsen
alene bliver den historiske praksis i kommunen. Samtidig kan overgangen
til rammestyring i sig selv betyde, at de forskellige decentrale
og centrale beslutningstagere tænker i nye baner og udvikler
alternative løsninger.
Med henblik på at opnå et bedre overblik, en bedre
ressourceudnyttelse og et afregningsniveau, der svarer til de
politiske mål på specialundervisningsområdet,
kan kommunen f.eks. foretage nøgletalsanalyser. I en nøgletalsanalyse
kan man enten fokusere på udviklingen over tid internt i
kommunen, eller man kan sammenligne kommunens nøgletal
med tal i andre kommuner. En sammenligning giver stof til eftertanke
og kan give inspiration til en anderledes prioritering i kommunen.
Hvis en nøgletalsanalyse afslører, at en kommune
har højere enhedsomkostninger end andre sammenlignelige
kommuner, giver det naturligvis anledning til at spørge,
om det er udtryk for en bevidst politisk prioritering.
8.8 Prioriteringsmuligheder
Såfremt de samlede udgifter til specialundervisningsområdet
skal bremses, vil det indebære, at kommunerne overvejer
en række omprioriteringsmuligheder, herunder også
at tilbuddet sikrer en tilfredsstillende udvikling hos barnet.
Mulighederne kan f.eks. være:
- Øget rummelighed folkeskolen gennem f.eks. holddannelse
- Ændring af klassekvotienten i specialklasser, herunder muligheden
for at samle klasser på færre skoler
- Regulering af timetallet i kommunens specialklasser jf. lovens
bestemmelse herom
- Omlægning fra amtslige til kommunale tilbud og/eller øget
anvendelse af anden (special) undervisning frem for specialklasseundervisning.
Nedenstående model illustrerer tre aspekter, der skal tilgodeses
i forbindelse med iværksættelse af specialundervisning.
Figur C: De forskellige trin i rammestyringsprocessen

Kilde: KL 2003
Konkrete modeller for rammestyring
Rammestyring af specialundervisningsudgifterne og den konkrete
uddelegering af rammen kan i praksis gennemføres på
mange forskellige måder. Det gælder dog, at rammestyring
fungerer bedst, når det økonomiske ansvar og beslutningskompetence
uddelegeres til de instanser, som har kendskab til eleverne og
til de særlige tilbud, som kan ydes, og som har viden om
mulighederne for at integrere eleverne i den almindelige undervisning.
Når rammen uddelegeres er det væsentligt at sikre,
at incitamenterne for de decentrale beslutningstagere understøtter
en overholdelse af den samlede ramme samt de politiske målsætninger,
som er sat på området.
Beslutningstagerne på specialundervisningsområdet
er:
- Det politiske niveau
- Centralforvaltningen/sektorforvaltningen
- PPR
- Skoleledere
Der kan opstilles en række modeller for hvordan en uddelegering
af den økonomiske ramme kan ske. Modellerne opstilles med
udgangspunkt i de identificerede incitamentsproblemer ovenfor.
De forskellige modeller vil betyde, at der lægges forskellige
nye ”spor” for specialundervisningen.
Model 1: Det økonomiske ansvar uddelegeres
til et fælles visitationsudvalg
PPR spiller en central rolle i visitationen af elever til specialundervisning.
PPR sidder med ekspertisen angående en vurdering af elevernes
muligheder og behov samt med et kendskab til både den almindelige
undervisning og de særlige tilbud, som kan ydes.
Det er imidlertid væsentligt, at PPR‘s vurdering
indgår i et samspil med andre betydende faktorer for beslutning
om det konkrete tilbud. Når det drejer sig om specialundervisning
uden for distriktsskolen, vil det være hensigtsmæssigt,
at PPR‘s rådgivning behandles i et fælles visitationsudvalg,
hvor såvel repræsentanter for den sociale forvaltning
som for skoleforvaltningen har sæde. På denne måde
kunne såvel skolefaglige, sociale og økonomiske hensyn
danne grundlag for den endelige beslutning om et konkret tilbud.
Dette vil kunne medvirke til, at alle parter i højere grad
end det er tilfældet i dag vil have incitament til at tænke
i nye løsningsmodeller og tilbud.
Model 2: Skolerne tildeles en del af rammen
Skolerne tildeles i dag midler til almenundervisning, specialundervisning,
tosprogsundervisning mv. Samtidig er der specialundervisningsmidler,
som administreres centralt i forvaltningen. I en rammestyringsmodel
kan man forestille sig, at skolerne – oveni de ressourcer
de allerede modtager – tildeles en del af de nuværende
centrale midler.
Ideen i modellen er, at skolerne tildeles øgede ressourcer
– mens den centrale pulje altså reduceres tilsvarende
– men skolen skal ”betale” hver gang en elev
sendes til et tilbud uden for skolen. Betalingen skal sættes,
så det kan betale sig for skolen at integrere så mange
elever som muligt i undervisningen, men på et niveau, så
det ikke påvirker økonomien på især mindre
skoler for voldsomt. På den måde opnår skolen
en økonomisk gevinst, hver gang en udskillelse af en elev
undgås. Taksten, som skolerne skal
betale, når en elev sendes til et tilbud uden for skolen,
kan eventuelt sættes på forskelligt niveau for skolerne
i kommunen på baggrund af en vurdering af skolernes mulighed
for at integrere flere elever i undervisningen. Det kan f.eks.
være, at store skoler har bedre ressourcer og specialkompetence
til at sikre øget rummelighed. Og det kan ske under hensyntagen
til, at økonomien på små skoler er mere sårbar
over for udsving i antal elever, som skal have tilbud uden for
skolen.
Rammerne for skolernes tilrettelæggelse af undervisningen
er blevet mere fleksible, hvilket skolerne kan udnytte til at
gøre undervisningen mere rummelig. Hvis skolerne dertil
gives et direkte økonomisk tilskud ved øget rummelighed,
vil skolerne i højere grad kunne udnytte mulighederne i
fleksibel tilrettelæggelse af undervisningen. En sådan
model vil med andre ord udnytte et eventuelt potentiale på
skolerne for at integrere eleverne i den almindelige undervisning
bedre og eventuelt mere omkostningseffektivt end i specialundervisningstilbud
udenfor skolen. Sådanne muligheder udnyttes måske
ikke i fuldt omfang i dag, da skolerne ikke har et økonomiske
incitament til øget rummelighed. PPR kan desuden inddrages
i en konsulentfunktion på skolerne for at sikre en øget
rummelighed.
Modellen kan konstrueres på forskellige måder. For
det første kan skolerne tildeles en yderligere bevilling
på lige fod med den øvrige bevilling, eller en del
af bevillingen kan være øremærket til at øge
rummeligheden i almenundervisningen f.eks. gennem anskaffelse
af særlige hjælpemidler, øget holddannelse
el.lign. Derudover kan merbevillingerne til de enkelte skoler
fastsættes på forskellig vis. En mulighed er at inddrage
baggrundsvariabler for skolerne, som er sammenhængende med
behovet for særlige tilbud til eleverne. Det kan f.eks.
være oplysninger om forældres uddannelse og indkomst.
Modellen kan kombineres med en central bevilling, som eksempelvis
administreres af et fælles visitationsudvalg.
Model 3: Deling af rammen mellem skolerne og visitationsudvalget
Modellen er en kombination af model 1 og 2. Med modellen kan
opnås fordele fra begge ovenstående modeller. Dels
sikres skolerne et økonomisk incitament til at øge
rummeligheden, dels sikres at det økonomiske hensyn integreres
i visitationen af de elever, som skal have tilbud uden for skolen.
I denne model betaler skolerne en takst til den kommunale forvaltning
ved udskilning af en elev, og forvaltningen står for finansieringen
af udgifter ud over taksten.
Modellen kan sammenlignes med grundtakstmodellen mellem kommuner
og amter. Dog ligger visitationsmyndigheden hos det fælles
visitationsudvalg.
8.9 Forudsætninger for ”god” rammestyring
I det følgende beskrives nogle faktorer, som kan være
med til at sikre en vellykket rammestyring.
Politisk opbakning
For at bremse væksten i udgifterne til specialundervisning
er det nødvendigt med en politisk tilkendegivelse –
både i stat, amter og kommuner – om, at området
bør være økonomisk styrbart, ligesom der må
være en politisk vilje til at stå ved konsekvenserne
heraf. Skuffede forventninger hos forældre eller fagligt
personale giver sig ikke sjældent udtryk i kritiske enkeltsager,
som kan være både belastende
og udgiftsdrivende for de omhandlede kommuner og amter. Mange
tiltag for at dæmpe udgiftsvæksten på området
vil blive opfattet som serviceforringelser. Den landspolitiske
opbakning er derfor en afgørende forudsætning.
Faglighed og økonomisk styring må ikke ses som hinandens
modsætninger, men skal betragtes som to sider af samme sag.
Udgiftsudviklingen afhænger også af politiske beslutninger
og prioriteringer. Nye initiativer, herunder ønsker om
kvalitets- og serviceløft, skal finansieres.
Fokus på visitationen
Først og fremmest er det vigtigt at have fokus på
visitationen til specialundervisning. Visitationen er grundlaget
for det videre forløb – både fagligt og økonomisk.
Hvis udgifterne til specialundervisning ikke fortsat skal stige
og beslaglægge en stadig større del af midlerne til
folkeskolen, er det afgørende, at politikerne, udover politiske
mål for brugen af specialundervisning også udstikker
retningslinier for PPR‘s virksomhed.
I forbindelse med formulering af sådanne mål og retningslinjer,
kan man f.eks. med fordel beslutte:
1.
|
At forældrene skal rådgives
om relevante foranstaltninger inden for realistiske økonomiske
rammer af PPR og lærere. |
2.
|
At PPR normalt indstiller flere alternative løsningsmuligheder.
|
3. |
At der fastsættes tidsintervaller for opfølgning
på de forskellige foranstaltninger, og at der etableres
en procedure for løbende opfølgning på
sagerne. |
4.
|
At PPR medvirker til, at skolens rummelighed
øges, ved at almenundervisningen udvikles, således
at den møder flere børns behov. |
5.
|
At der skal være en visitationspraksis
på tværs af forvaltningsstrukturerne, således
at det sikres, at såvel sociale som skolemæssige
forhold og tilbud er overvejet, inden der iværksættes
en egentlig foranstaltning. |
6.
|
At en lærer eller en skole ikke kun søger
om en bestemt ressourcemængde til et barn, men derimod
udarbejder en funktionsbeskrivelse samt en beskrivelse af,
hvad man indtil nu har prøvet af muligheder inden for
almenundervisningens rammer for at imødekomme barnets
behov. |
7.
|
At der skal foreligge en beskrivelse af, hvad
den enkelte skole forventes at skulle kunne klare inden for
almenundervisningens rammer. |
8.
|
At en del af den nuværende
20.1 – specialundervisning erstattes af en almenundervisning,
der har indbygget en langt højere grad af holddannelse.
|
9.
|
At det præciseres, hvad kommunen søger
at opnå af resultater med den visiterede aktivitet.
Hvilke elementer i funktionsbeskrivelsen søges ændret
med indsatsen? Også i relation til opfølgningen
er det helt afgørende, at det ikke alene kan konstateres
at timerne er brugt, men hvad indsatsen har gjort for barnet.
|
10.
|
At forvaltningen skal sikre, at der
hele tiden sættes fokus på den løbende
registrering af anvendelsen af forskellige typer af specialundervisning
samt effekten heraf og udgifterne hertil. Det er vigtigt for
at kunne følge udviklingen over tid og dermed skabe
et grundlag for en politisk beslutning, hvis situationen tilsiger
dette. |
Politiske mål på området
For både at kunne forbedre visitationen og selve specialundervisningsområdet
er det vigtigt, at kommunerne fastsætter politiske mål
og rammer for området. I denne forbindelse kan det være
oplagt at kombinere rammestyring med mål- og resultatstyring.
I praksis ledsages rammebevillinger ofte
af mål og resultatkrav. En politisk fastlæggelse af
mål for specialundervisningsområdet giver et godt
afsæt for at følge op på de opnåede resultater
og dermed for at træffe de politiske og ledelsesmæssige
beslutninger, fordi eventuelle problemer synliggøres. Dette
kan kompensere for, at der ved rammestyring med decentral beslutningskompetence
gives afkald på en detaljeret, politisk styring af området.
Med mål- og resultatstyring kan der sikres en overordnet
politisk styring af udviklingen af specialundervisningsområdet.
Mål- og resultatstyring kan f.eks. ske i form af kontraktstyring.
Kontrakten kan omfatte såvel overordnede politiske mål
og prioriteringer på specialundervisningsområdet som
mere detaljerede mål og krav. Sidstnævnte forudsætter,
at der kan opstilles operationelle og dækkende mål
for den præsterede aktivitet.
Bredde i tilbud
Det er vigtigt, at kommunen i den udstrækning det er
muligt råder over en tilstrækkelig bredde i tilbuddene
på specialundervisningsområdet, således at det
f.eks. ikke alene af den grund er nødvendigt at henvise
til en 20.2 – foranstaltning, der er dyrere. Bredde i tilbudene
kan opnås via samarbejder med andre kommuner. Det er således
oplagt, at nabokommuner går sammen om at levere diverse
specialundervisningstilbud.
Endvidere kan følgende understøtte en ”god”
rammestyring:
- Specialundervisningsforanstaltninger skal være planlagt
og gennemført fleksibelt.
- Kommunerne må før skoleårets start vurdere,
hvilket serviceniveau det er muligt at arbejde med, når
den økonomiske ramme er fastsat.
- Kommunerne må konkret skønne, hvad efterspørgselen
forventes at blive (aktiviteter og deraf afledte udgifter) og
herefter ved prioriteringer søge at indrette niveauet
som helhed, så det både er fagligt og økonomisk
forsvarligt.
- Der skal fastsættes principper for håndtering
af uforudsete udgifter. Udgangspunktet er dog, at den ansvarlige
myndighed/institution skal søge at dække en eventuel
merudgift inden for den eksisterende ramme.
- Der skal udarbejdes løbende budgetopfølgning.
- Der må håndhæves en både administrativ
og politisk restriktiv holdning til ansøgninger om tillægsbevillinger
på området.
- Forvaltningscheferne må forpligtes til at være
formidlere af en sparsommelig økonomistyringskultur,
så alle administrative niveauer møder klare forventninger
om, at foruden det kvalitative, faglige arbejde fokuseres der
hele tiden på, at rammen holdes, og at ledere på
alle niveauer i det daglige bibeholder opmærksomhed på
økonomien.
8.10 Klagesystemet
Inden for folkeskolens almindelige undervisning og specialundervisning
efter § 20, stk. 1, kan forældre klage til kommunen
over skolens afgørelser om den enkelte elev. For så
vidt angår klager over sager, der handler om vidtgående
specialundervisning, kan forældrene som de eneste klage
til Klagenævnet for Vidtgående Specialundervisning.
Der kan klages over:
- kommunalbestyrelsens afgørelse om at henvise eleven
til vidtgående specialundervisning ved en amtskommunal
foranstaltning,
- kommunalbestyrelsens afgørelse om ikke at
henvise en elev til vidtgående specialundervisning ved
en amtskommunal foranstaltning,
- kommunalbestyrelsens afgørelse om at tilbagekalde en
henvisning,
- og amtsrådets beslutning om foranstaltningens nærmere
indhold.
Som det ses, beskæftiger Klagenævnet sig ikke kun
med den vidtgående specialundervisning, men behandler også
sager, hvor forældre klager over, at deres barn ikke
er indstillet til vidtgående specialundervisning. I
skoleåret 2002/2003 modtog Klagenævnet i alt 170 klager.
Heraf var 62 klager over kommunens afslag på at henvise
til vidtgående specialundervisning, 1 klage over henvisning
til vidtgående specialundervisning og 107 klager over amtskommunernes
afgørelse om indholdet i undervisningen. Ved tidspunktet
for opgørelsen (marts 2003) var der truffet afgørelse
i 161 af sagerne. I 7 af de 62 sager fik forældrene medhold
(se figur D nedenfor).
Som det fremgår af ovenstående, kan Klagenævnets
afgørelser i ganske få sager betyde, at kommunernes
udgifter til specialundervisningsforanstaltningen bliver marginalt
højere, end den ville være blevet uden Klagenævnets
behandling af sagerne.
Økonomisk styring i den vidtgående
specialundervisning
I det følgende beskrives den økonomiske styring
og de økonomiske rammer for den vidtgående specialundervisning.
Indledningsvis opridses den samlede økonomiske ramme for
amternes udgifter til vidtgående specialundervisning og
anden specialpædagogisk bistand i henhold til Lov om folkeskolen
(folkeskoleloven). Dernæst beskrives forskellige foranstaltningstyper
for organisering af vidtgående specialundervisning og i
relation hertil de forskellige styringsmuligheder, amterne har
til udgiftsstyring for de enkelte foranstaltningstyper.
8.11 De økonomiske rammer for den vidtgående
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter
folkeskoleloven
Amterne har efter folkeskoleloven ansvaret for at sørge
for vidtgående specialundervisning og anden specialpædagogisk
bistand til børn i den undervisningspligtige alder samt
børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen.
Betalingen for vidtgående specialundervisning påhviler
amterne bortset fra det kommunale takstbeløb, der påhviler
kommunerne. Det kommunale takstbeløb udgør 176.295
kr. pr. elev i år 2003 for børnehaveklasse10. klasse,
mens det udgør 37.230 kr. pr. år for børn,
der ikke har påbegyndt skolegangen. Kommunernes udgifter
er på ca. 1,9 mia. kr. til de i alt 9.897 elever, der er
henvist til vidtgående specialundervisning i skoleåret
2002/03.
Amternes samlede nettodriftsudgifter til vidtgående specialundervisning
og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven
opgøres på konto 3.07 (Specialundervisning af skolebørn)
og konto 3.11 (specialpædagogisk bistand til småbørn).
I det følgende ses alene på nettodriftsudgifterne
til konto 3.07. Kommunernes betaling af det kommunale takstbeløb
indgår ikke i opgørelsen.
For årene 1999 – 2002 har amternes nettodriftsudgifter
til vidtgående specialundervisning udviklet sig som følger.
Springet i udgiftsniveauet fra 2000 til 2002 skyldes finansieringsomlægningen,
hvor det kommunale takstbeløb blev sat op. (For København
og Frederiksberg Kommuner: se tabellerne 11 og 12).
Tabel 9: Nettodriftsudgifterne til folkeskolens vidtgående
specialundervisning (konto 3.07 i den kommunale kontoplan)

Anm.: Kommunernes udgifter til vidtgående specialundervisning
er ikke med. Kilde: Amtsrådsforeningen 2003
Note 1: Forventet regnskab 2002 (februar 2003)
Note 2: I Budget 2003 opgiver Bornholms Regionskommune 23,2 mio.
kr. Dette udelades og i stedet anvendes Bornholms budget for 2002
på 5,1 mio. kr.
Tabel 10: Elever i den vidtgående specialundervisning
1.10.klasse

* Frekvensen viser den procentmæssige
andel af alle 6-16 årige.
Oversigterne viser, at elevtal og frekvensen er steget siden
omlægningen, og at dette har resulteret i, at regnskaberne
har overskredet budgettallene.
Tabel 11: Udgifter
(mio. kr.) til elever i den vidtgående specialundervisning
i Københavns Kommune

Note: Budgettal stammer fra vedtagne budgetter for det givne
år.
Kilde: Københavns Kommune
Tabel 12: Udgifter (mio. kr.) til elever i den
vidtgående specialundervisning i Frederiksberg Kommune 
Kilde: Frederiksberg Kommune
Tabel 13: Samlet opgørelse af kommunernes og amters
udgifter til vidtgående specialundervisning (B02)

Kilde: Undervisningsministeriet
8. 12 Lovgivning og økonomi
Kommunerne har kompetencen til at henvise børn til vidtgående
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand ved
amtets foranstaltning. Det vil sige, at kommunen træffer
beslutning om, hvorvidt et barn skal være omfattet af vidtgående
specialundervisning under amtskommunernes ansvar. I tilknytning
til henvisningen skal kommunen komme med forslag til undervisningsforanstaltning.
Ved udarbejdelsen af forslaget skal der lægges afgørende
vægt på elevens og forældrenes ønsker.
Amtet træffer beslutning om den konkrete foranstaltning
og undervisningstilbudet for elever henvist til vidtgående
specialundervisning. ”Amtets beslutning træffes
under hensyn til kommunens indstilling, jf. § 5, stk. 1,
og i samarbejde med forældrene. Hvis parterne har forskellige
ønsker og forslag, må der gennemføres en forhandling.”
(Vejledning om Folkeskolens indsats over for elever, hvis udvikling
kræver en særlig hensyntagen eller støtte,
UVM 2002) Amterne fastlægger på
denne måde i udgangspunktet det konkrete servicetilbud og
det konkrete serviceniveau for det enkelte barn.
8. 13 Klageadgang
Klageantallet og afgørelserne i klagenævnet for
skoleåret 2002-03 er opgjort. Tabellerne nedenfor belyser
fordelingen af klager på de forskellige amter, samt hvordan
afgørelserne er faldet i henvisningssager (spørgsmål
om hvorvidt kommunerne henviser til vidtgående specialundervisning)
og i foranstaltningssager (spørgsmål om foranstaltningens
omfang og karakter).
Tabel 14: Antal klager fordelt på amter
Tabel 15: Antal elever i vidtgående specialundervisning
i skoleåret 2002/03 sammenholdt med antallet af klager

Kilde: Undervisningsministeriet 2003
Figur D: Afgørelser i 62 klager over afslag på
henvisning

Figur E

Kilde: Undervisningsministeriet 2003
Det ses af ovenstående, at der i op mod 2/3 (65%) af sagerne
vedrørende den foranstaltning, amtet beslutter, enten gives
medhold til forældrene eller indgås forlig. Undersøgelsen
af Klagenævnets hidtidige afgørelser i klagesager
viser desuden, at der i klager over amternes beslutning om at
tildele et støttetimetal, der er forskelligt fra det, der
foreslås fra kommunen, gives forældrene medhold eller
opnås forlig i op mod 3/5 (60%) af sagerne.
Såvel forlig som Klagenævnets afgørelse om
at give forældrene medhold kan betyde, at amternes udgifter
til specialundervisningsforanstaltninger bliver marginalt højere,
end de ville være blevet uden Klagenævnets behandling
af sagerne.
8.14 Organisering af den vidtgående specialundervisning
Amternes vidtgående specialundervisning udføres
hovedsagligt under fire foranstaltningstyper:
1.
|
Enkeltintegrerede elever
|
2.
|
Specialklasser |
3.
|
Specialskoler |
4.
|
Undervisning på
anbringelsessteder og i dagbehandlingstilbud |
Tabel 16: Fordelingen på foranstaltningstyper i skoleåret
2002/2003

Kilde: Undervisningsministeriet 2003
For enkeltintegrerede elever indgår amtet aftale/overenskomst
med en kommune om udførelse af vidtgående specialundervisning.
Enkeltintegrerede elever modtager undervisning i en almindelig
folkeskoleklasse. Eleven får et antal ugentlige støttetimer
for at gøre det muligt for eleven at følge den almindelige
undervisning. For vidtgående specialundervisning
i specialklasser indgår amtet også aftale/overenskomst
med en kommune. Specialklasser er små klasser (typisk 4-6
elever) på eller i tilknytning til en almindelig folkeskole.
Specialskoler er amternes egne skoler for elever, der som følge
af fysiske eller psykiske vanskeligheder, ikke kan følge
undervisningen i den almindelige folkeskole.
Specialundervisning på anbringelsessteder og i dagbehandlingstilbud
gives til børn og unge, der er henvist til ophold - og
hvor det ikke er lykkedes at finde et egnet undervisningstilbud
i nærheden af anbringelsesstedet. Hvis opholdskommunen beslutter,
at et barn/en ung skal gives vidtgående specialundervisning,
og amtskommunen beslutter, at dette skal foregå internt
på et anbringelsessted, skal amtet indgå overenskomst
med anbringelsesstedet om betingelserne for varetagelse af undervisningen.
Specialpædagogisk bistand til børn, der ikke har
påbegyndt skolegang kan gives ved amtets egne institutioner
(kommunikationscentre, specialbørnehaver mv.), i kommunale
dagtilbud samt i døgninstitutioner o.l.
Udgiftsstyring på de forskellige
foranstaltningstyper
Amterne skal sørge for undervisningstilbud til de elever,
som henvises til vidtgående specialundervisning fra kommunerne.
Den lovgivne kompetencefordeling og de forskellige foranstaltningstyper
efterlader amterne forskellige muligheder for styring af udgifterne
til vidtgående specialundervisning.
Det er derfor af afgørende betydning for at give amterne
de bedst mulige økonomiske styringsredskaber, at henvisning
sker så tidligt som muligt i forhold til det kommende skoleår.
Dette må sikres gennem et tæt samarbejde og en fælles
forståelse mellem kommune og amt.
For alle de nedenstående foranstaltningstyper gælder
det, at amtet fastsætter det nærmere indhold og omfang
– altså serviceniveauet – for undervisningstilbudet
til den enkelte elev i vidtgående specialundervisning. Amtet
indgår i dialog med kommune samt elev og forældre
om undervisningstilbuddet.
Det gælder desuden for samtlige foranstaltningstyper, at
kommunerne har kompetencen til at henvise og stille forslag til
(i samarbejde med elev og forældre) undervisningstilbudene
i den vidtgående specialundervisning.
Der er tale om et kompliceret samspil mellem kommunen, forældrene
og amtet om serviceniveauet i undervisningstilbudet, hvor ikke
mindst elev/forældreønsker har betydning. (jf. oversigt
på side 57 over afgørelser fra Klagenævnet
for vidtgående specialundervisning). Samtidig skal intentionerne
med den bagvedliggende lovgivning opfyldes. Dette kan i praksis
gøre det vanskeligt for amterne at styre udgifterne.
Enkeltintegrerede
I praksis er ordningen almindeligvis
tilrettelagt således, at udgiften pr. elev følger
en aftale mellem amt og kommune og er direkte afhængig af
det bevilgede antal støttetimer. Udgiften skal svare til
kommunens omkostninger ved at undervise barnet.
I de fleste aftaler mellem amt og kommune beregnes udgifterne
til de enkeltintegrerede elever af elementer, som amterne ikke
har indflydelse på, nemlig de gennemsnitlige udgifter pr.
elev i folkeskolen samt lærerlønudgifter for de støttetimer,
den enkelte elev tildeles.
I praksis har amterne to muligheder for økonomisk at styre
området. De kan overflytte eleverne til andre foranstaltninger.
De kan reducere serviceniveauet for det enkelte barn i form af
færre støttetimer mv.
Den første løsning vil være i direkte modstrid
med folkeskolelovens intention om nærhed og mindste indgreb.
Den anden løsning kan kun gennemføres efter konkret
aftale med den kommune, hvor undervisningen iværksættes.
Specialklasser
For specialklasserne er amternes muligheder
for udgiftsstyring ligeledes afhængig af den aftale/overenskomst,
der er indgået med kommunen. En løbende tilpasning
af serviceniveauet (personalenormering, klassekvotient mv.) vil
ofte være vanskelig, da overenskomsterne typisk er bindende
for en længere periode, så kommunernes planlægning
kan indrettes herefter. Der kan dog tænkes
en vis fleksibilitet i overenskomsterne, så tilflyttende
børn, henvisning i løbet af skoleåret mv.
kan rummes i det eksisterende.
Specialskoler
I forhold til specialskolerne kan amterne
anvende forskellige styringsformer. Det vil være en mulighed
at styre udgifterne på det politisk besluttede serviceniveau
gennem normstyring/aktivitetsstyring, hvor budgetudmeldingen til
den enkelte skole er afhængig af elevnorm/undervisningsaktiviteternes
omfang.
I den udstrækning der arbejdes med norm/aktivitetsstyring
kan det være en mulighed at se på, hvilke elementer
der indgår i beregningen af normerne. Der kan her være
gode erfaringer at hente på f.eks. sygehusområdet
og i andre norm/aktivitetsstyrede undervisningsområder.
På sygehusområdet kan det nævnes som eksempel,
at man arbejder med marginaldækning for f.eks. operationer.
Principielt kan udgifterne styres via almindelig rammestyring.
Men det er et politisk meget følsomt område, og det
kan være forbundet med en serviceniveausænkning eksempelvis
at forhøje klassekvotienten som følge af øget
elevtal.
Specialundervisning på anbringelsessteder mv.
Her
er principperne ligesom for specialklasserne. Det er ikke muligt
for amtet at foretage løbende justeringer i undervisningstilbudet,
medmindre det er aftalt i den indgåede undervisningsoverenskomst.
Der kan desuden være praktiske omstændigheder forbundet
med undervisningstilbud, der knytter sig til anbringelser efter
Lov om social service. Det kan forekomme, at bopælskommunens
socialforvaltning, der er den anbringende myndighed, udskyder
eller overser overvejelserne om skoletilbud. Hvis det ikke lykkes
at finde et passende undervisningstilbud i nærheden af anbringelsesstedet,
er det nødvendigt at etablere undervisning internt på
stedet.
Det forekommer ligeledes, at anbringelsessteder og dagbehandlingstilbud
stiller som forudsætning for det pædagogiske tilbud,
der tilbydes, at et barn eller en ung i anbringelse skal følge
undervisning internt på anbringelsesstedet eller i dagbehandlingstilbudet.
Begge de beskrevne scenarier kan medvirke til en yderligere udskillelse
af barnet/den unge fra en dagligdag blandt andre børn og
unge, i en nærliggende folkeskole, friskole eller amtslig
specialskole. Tilbud om intern undervisning er ofte mere udgiftstunge
end tilbud i såvel folkeskole og friskole som specialskole.
For så vidt angår udgiftsniveauet vil der ofte være
relativt høje enhedsomkostninger (udgifter pr. elev), da
der ikke er mulighed for ”stordriftsfordele” eller
særlig megen fleksibilitet hverken i forhold til personaleanvendelse
eller på materiale og lokaler.
Dette gælder for så vidt alle børn og unge
i anbringelsessteder og dagbehandlingstilbud – uanset om
der er tale om almindelig specialundervisning eller vidtgående
specialundervisning.
8.15 Den nuværende styring i amterne
Det er almindeligt, at amterne normstyrer området. Det
vil sige, at der politisk er besluttet et serviceniveau, som skal
overholdes for de enkelte undervisningstilbud. Til gengæld
er elevantallet afgørende for budgettets størrelse,
således at flere elever betyder flere ressourcer.
En tilnærmelse til egentlig rammestyring (mål- og
rammestyring) af økonomien i den vidtgående specialundervisning
vil kræve, at samarbejdet mellem kommuner og amter fortsat
bliver tættere. Både i forhold til de opgaver kommunerne
løser på vegne af amterne, hvor aftaler/overenskomster
definerer de økonomiske rammer, og i relation til amternes
specialskoler, hvor det er nødvendigt med en fælles
forståelse for, at amterne har behov for en rimelig planlægningshorisont
for at opstille realistiske budgetter.
Hver enkelt ekstra elev i den vidtgående specialundervisning
er direkte personalekrævende i et større omfang,
end en elev i almindelig undervisning er.
Brugen af rammestyring er – for amterne nemmest at gennemføre
inden for de områder, hvor eleverne er mest handicappede
(de amtslige specialskoler).
8.16 Forslag
Da både den almindelige og den vidtgående specialundervisning
udgør store udgiftsposter i folkeskolen, er det ud fra
et samlet samfundsøkonomisk hensyn nødvendigt, at
kommuner og amter i fællesskab finder løsninger,
som på bedre måde udnytter ressourcerne og samtidig
sikrer kvalitet i undervisningstilbud i overensstemmelse med intentionerne
i lovgivningen.
Kommune og amt vil ved udarbejdelse af undervisningsplan og tilrettelæggelse
af undervisningstilbudet for hvert enkelt barn skulle nå
til enighed om de økonomiske forhold fsva. enkeltintegrerede
elever og elever i specialklasserækker.
På længere sigt bør indsatsen for enkeltintegrerede
elever tilrettelægges mere fleksibelt. Der er behov for
nye modeller, så de udmøntede støttetimer
anvendes på andre måder, hvor dette skønnes
hensigtsmæssigt. Eventuelt kan det ske ved, at støttetimerne
i praksis medgår som timer til holddannelse o.l., hvor flere
elever evt. fra almenundervisning, kommunal specialundervisning
(§ 20, stk. 1) og vidtgående specialundervisning (§
20, stk. 2) undervises sammen.
Amterne bør i denne overgangsperiode bidrage til finansieringen
af nye kommunale modeller for opgaveløsningen, hvor støtten
i princippet flyttes fra den konkrete elev til foranstaltninger
i undervisningsmiljøet som sådan. Der er behov for
udvikling af lokale modeller herfor.
Amterne vil kunne overveje at gå mere aktivt ind i rummeliggørelsen
af almenmiljøet gennem de konkrete foranstaltninger, der
besluttes for de elever, som har mulighed for at indgå i
almenundervisningen med støtte. Eksempelvis sådan
at en lærer fra amtets eget system er med i opbygningen
af nye modeller for opgaveløsning i kommunerne.

Denne side indgår i publikationen "Rapport fra arbejdsgruppen
om specialundervisning" som kapitel 9 af 9
© Undervisningsministeriet 2003 |