8. Befolkning samt uddannelses- og beskæftigelsesprofil
Til uddannelsesplanlægning er det ofte af relevans at få
et overblik over nutiden, men også de fremtidige udsigter
med hensyn til befolkningens størrelse
og sammensætning på alder og regioner. Her opgøres
bl.a. det potentielle in- og output til/fra uddannelsessystemet
i form af: Befolkningens sammensætning på alder og
landsregion og befolkningens højeste fuldførte
uddannelsesniveau. Desuden beregnes: ungdomsårgangens
størrelse nu og i fremtiden, arbejdsmarkedsstatus
for unge, som ikke var under uddannelse, den samlede arbejdsstyrkes
størrelse samt ledigheden fordelt på uddannelsesniveau.
8.1 Befolkningen i dag og i fremtiden
I dette afsnit vises i grove træk det potentielle input
til uddannelsessystemet i form af befolkningsunderlaget. Der vises,
hvordan befolkningen er sammensat på alder og landsregioner.
Desuden præsenteres, hvorledes den samlede befolkning har
udviklet sig i de seneste år, og hvordan den forventes at
udvikle sig i fremtiden. I Undervisningsministeriet opgøres
alderen pr. 31. december i året, dvs. at fx antallet af
7-årige i 2001 var antallet af personer, der fyldte 7 år
på et eller andet tidspunkt i løbet af 2001.
Ud over befolkningen opgøres den historiske og forventede
udvikling af ungdomsårgangene (målt som 0-årige),
hvor "bølgerne" i ungdomsårgangenes størrelser
tydeligt ses.
Når befolkningen af Danmarks Statistik bliver prognosticeret,
er 4 komponenter indbygget i beregningen:
1. Fertiliteten (fødselshyppigheden),
nettoindvandringen, dødeligheden og flyttehyppigheden
(flyttemønster)
I tabel 8.1.1 opgøres befolkningstallet på landsregioner
og alder pr. 31/12 2001. Der var i alt 5.368.354 personer i Danmark.
Århus Amt havde landets højeste befolkningstal på
644.666 personer efterfulgt af Københavns Amt med 617.336
personer. Det laveste befolkningstal ses i Bornholms Amt med kun
44.197 personer. Den absolut største aldersgruppe i Danmark
viste var de 30-39-årige, som udgjorde 15,2% af den samlede
befolkning.
I figur 8.1.1 opgøres den regionale fordeling af den for
uddannelsessystemets nok mest relevante gruppe; de 0-29-årige.
I 2001 udgjorde de 36,9% af befolkningen. Storkøbenhavn
havde den største koncentration i aldersgruppen (ca. 461.900
personer), hvor fx Bornholms Amt kun havde ca. 14.000 personer.
I tabel 8.1.2 opgøres befolkningstallet procentuelt på
alder og regioner. Der er store regionale skævheder i alderssammensætningen
her i landet. Københavns og Frederiksberg Kommuner havde
landets mindste andel af 0-19-årige, hhv. 17,8% og 16,2%.
Dette er langt under landsgennemsnittet, som var 24,0%. I Ringkøbing
Amt var fx 26,5% af befolkningen i denne aldersgruppe.
For Københavns og Frederiksberg Kommune ses landets største
koncentration af 20-29-årige, med hhv. 24,9% og 18,4%. Dette
er langt over landsgennemsnittet, som var 12,9%.
I figur 8.1.2 opgøres ungdomsårgangene som antallet
af nyfødte (0-årige) fra 1992 til 2025. Til planlægning
af fx ressourceforbruget i grundskolen,
er det af stor relevans at vide, hvor mange der er og vil blive
født. Opgørelsen kan fx bruges til beregning af
behovet for antal skoler, antal lærere, økonomi m.v.
Små og store fødselsårgange
sætter spor i forventningerne til fødselstallet en
generation senere, således at prognosen for fødselstallene
bliver bølgeformede. De meget små fødselsårgange
giver naturlig tilsvarende lave fødselstal, når disse
årgange skal have børn.
I 1995 toppede antallet af nyfødte med ca. 70.100. Herefter
ses en næsten konstant antal nyfødte. År 2012
vil være det år, hvor antallet af nyfødte vil
nå sit laveste punkt med omkring 59.600, herefter vender
billedet, og der forventes igen en stigning i årgangenes
størrelse. I 2020 forventes der at blive født ca.
64.600 børn. Dette er dog et fødselstal, som ikke
når niveauet fra 1995.
Det er tillige af stor relevans at få et bud på,
hvordan den samlede befolkning aldersmæssigt er og vil være
sammensat nu og i fremtiden. Disse beregninger opgøres
i tabel 8.1.3 for perioden 1992 til 2020 (2002 er første
år i prognosen).
I 2001 var der, som tidligere nævnt, ca. 5,4 mio. personer
i Danmark. I 2020 forventes befolkningen at udgøre ca.
5,7 mio. I 2015 vil befolkningstallet ligge på ca. 5,6 mio.
personer.
Befolkningen i Danmark forventes imidlertid at være sammensat
på en anden måde i fremtiden. I 2001 udgjorde fx de
20-49-årige ca. 2,26 mio. mennesker. I 2010 vil der være
ca. 2,18 mio. i aldersgruppen.
I 2001 var der 1,61 mio. i aldersgruppen 50-79-årige, i
2020 vil der være og denne aldersgruppe være steget
til ca. 1,96 mio. personer. Denne udvikling ses tydeligt i tabel
8.1.4, hvor resultaterne fra tabel 8.1.3 er indekseret (2001 =
indeks 100,0).
Det samlede befolkningstal vil vokse konstant i prognoseperioden.
Fra 2001 til 2020 vil stigningen svare til 5,4%. Det ses også
tydeligt, at generationen af ældre i fremtiden vil blive
markant højere end niveauet fra i dag. Fx vil der i 2020
være 31,1% flere i aldersgruppen 60-69 år end i dag.
Tabel 8.1.1 Befolkningstal, fordelt på regioner og
landet i alt, opgjort på aldersintervaller, alderen er opgjort
pr. 31/12 2001.
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets Statistik-
og Informationskontors egne beregninger.
Figur 8.1.1 Antallet af 0-29-årige, fordelt på regioner pr.
31/12 2001.
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets Statistik-
og Informationskontors egne beregninger.
Tabel 8.1.2 Befolkningstal procentuelt fordelt på regioner
og landet i alt, opgjort på aldersintervaller, alderen er
opgjort pr. 31/12 2001.
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets Statistik-
og Informationskontors egne beregninger.
Figur 8.1.2 Historisk og prognosticeret antal nyfødte (0-årige),
alderen er opgjort pr. 31/12 fra 1992 til 2020.
Tabel 8.1.3 Historisk og prognosticeret befolkning, fordelt
på 10-års aldersintervaller, opgjort fra 1992 til 2020 pr. 31/12
i året.
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets Statistik-
og Informationskontors egne beregninger.
Tabel 8.1.4 Indekseret historisk og prognosticeret befolkning,
fordelt på 10års aldersintervaller, opgjort fra 1992
til 2020 pr. 31/12 i året. 2001 = indeks 100,0.
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets Statistik-
og Informationskontors egne beregninger.
8.2 Befolkningens uddannelsesniveau
og ledighed
I dette afsnit præsenteres det output, hvor uddannelsessystemet
direkte medvirker til prægning af befolkningen.
Afsnittet indeholder: befolkningen (15 69-årige)
fordelt på køn og højeste fuldførte
uddannelse, arbejdsmarkedsstatus i 2001for unge 15-29-årige
som ikke var uddannelse, udvikling i arbejdsstyrken
(16-66-årige) samt ledige (16
66-årige) opgjort på uddannelsesniveau.
I tabel 8.2.1 ses befolkningen (15-69 år), procentuelt
fordelt på køn og højeste fuldførte
uddannelse fra 1992 til 2002. I 2002 havde 34,1% alene en grundskoleuddannelse
som højeste fuldførte uddannelse. Andelen faldt
konstant fra 1992 til 2002. Der er generationsforskelle i gruppen,
idet ældre normalt har fået mindre uddannelse, målt
i uddannelsesår, end yngre. En betydelig del af de ældre
havde kun 7 års skolegang. Dog har en del af gruppen med
grundskolen som højeste fuldførte uddannelse måske
været i gang med fx en erhvervsfaglig uddannelse
uden at fuldføre. Desuden kan personer i gruppen uoplyste
(2,8% i 2002), principielt have fuldført uddannelser på
alle niveauer.
Det tager tid at ændre den samlede befolknings uddannelsesniveau.
Der skal mange nye årgange til at opveje ældre årganges
lavere uddannelsesniveau. Så effekten af, at fortsat flere
af en årgang unge får en ungdomsuddannelse og af et
stærkt øget optag til de videregående uddannelser
viser sig først rigtigt i løbet af nogle år.
I 2002 havde 8,5% en gymnasial uddannelse,
heraf 6,3% en almengymnasial uddannelse og
2,2% en erhvervsgymnasial uddannelse,
som højeste fuldførte uddannelse. En del af disse
kan have været i gang med en fortsat uddannelse uden at
have afsluttet den.
I 2002 havde 54,6% en erhvervskompetencegivende
uddannelse, heraf 34,0% en erhvervsfaglig uddannelse
og 20,6% en videregående uddannelse.
Fra 1992 til 2002 steg andelen af personer med en erhvervsfaglig
uddannelse med 2,3 procentpoint. Den andel af befolkningen der
havde en videregående udannelse, steg også, her med
5,4 procentpoint.
I tabel 8.2.2 og figur 8.2.2 opgøres arbejdsmarkedsstatus
i 2001 for de 15-29-årige der ikke var under uddannelse,
fordelt på højeste fuldførte uddannelse og
køn.
Jo lavere uddannelsesstatus, jo højere ledighed, og jo
større er sandsynligheden for at være uden
for arbejdsstyrken. I 2001 udgjorde den samlede
befolkning i aldersgruppen 540.191 personer. Heraf havde 52,2%
ingen ordinær erhvervskompetencegivende uddannelse (ekskl.
uoplyst uddannelse). Som det fremgår af figuren, var hovedparten
i beskæftigelse. Dette gør sig dog ikke gældende
for gruppen af uoplyst uddannelsesforhold.
Unge med alene en grundskoleuddannelse havde en ledighed på
6,9%. 32,5% var helt uden for arbejdsstyrken. Der var forskelle
på det uddannelsesniveau, der lå bag, og den status,
de unge har på arbejdsmarkedet. I 2001 var 77,2% i beskæftigelse
og 4,7% ledige. Ledigheden for denne gruppe af unge svarer stort
set til ledigheden i Danmark som lå på 4,5% (fremgår
ikke af tabellen). Der var flest kvinder uden for arbejdsstyrken,
færrest kvinder i beskæftigelse, og kvindernes ledighed
var også højere.
Unge med en fuldført gymnasial uddannelse har en højere
beskæftigelsesandel end unge med alene grundskolen. Og de
videregående uddannelser havde højere beskæftigelse
end personer med alene en gymnasial uddannelse.
I tabel 8.2.3 opgøres udviklingen i befolkningen og arbejdsstyrken
for de 16-66-årige i perioden 1992 til 2001.
Befolkningens størrelse steg konstant fra 1992 til 1998
fra ca. 3,51 mio. personer til ca. 3,59 mio. personer dette niveau
holdt sig stort set frem til 2001 (3,60 mio.). For arbejdsstyrkens
størrelse ses et mere nuanceret udvikling indenfor ca.
2,77 mio. personer til 2,81 mio. Anderledes ser det ud for arbejdsstyrkens
andel af befolkningen (fra 1992 til 2001 faldt andelen med 2 procentpoint).
I 2001 udgjorde arbejdsstyrken 77,8% af befolkningen.
I tabel 8.2.4 opgøres ledigheden fordelt på uddannelsesniveau
og køn i perioden 1992 til 2001. Den samlede ledighed er
faldet markant fra 10,3% i 1992 til 4,5% i 2001. Fra 1992 til
1993, steg ledigheden dog til 11,4%. Herefter er den faldet konstant.
Samtidig gør det generelle fald sig gældende for
hver af de enkelte uddannelsesgrupper. Med andre ord kom knækket
på ledighedskurven fra 1994 til 1995 – alle uddannelsesgrupper
til gode, også dem, der ikke havde afsluttet en erhvervskompetencegivende
uddannelse. Denne gruppes ledighed var således nede på
5,6% i 2001 mod 12,8% i 1992.
Personer, der ikke har afsluttet en egentlig erhvervskompetencegivende
uddannelse, har en langt større risiko for at blive ledige
end de, der har afsluttet en erhvervsrettet uddannelse. Det er
derfor ikke overraskende, at denne gruppe i hele perioden havde
den højeste andel af ledige.
Der var 4,4% ledige blandt de erhvervsfagligt uddannede i 2001,
hvor der i 1992 var 9,5%. Der blev også færre ledige
med en kort videregående uddannelse. Her endte ledigheden
på 3,8% i 2001.
Det generelle billede er, at jo højere uddannelsen er,
des lavere er ledigheden. Undtagelsen fra reglen er gruppen med
mellemlange videregående uddannelser, der havde den laveste
andel af ledige igennem hele perioden. I 2001 var deres ledighed
helt nede på 2,4%. Kandidaterne lå lidt over dette
niveau med en ledighedsprocent på 3,0.
Hvis man ser på forskellen mellem mænd og kvinder,
havde kvinderne igennem hele perioden en større ledighed
end mændene. I 2001 var forskellen 5,1% ledige kvinder mod
4% ledige mænd. Dette gør sig ikke gældende
for de mellemlange videregående uddannelser, hvor kvindernes
ledighed lå noget under mændenes. Dette skyldes bl.a.,
at der en meget høj kvindeandel blandt pædagoger,
lærere og sygeplejersker m.v., som i perioden har haft en
lav ledighed.
Tabel 8.2.1 Befolkningen (15-69-årige)
procentuelt fordelt på højeste fuldførte uddannelsesområde
og køn, opgjort fra 1992 til 2002.
1) En overvejende del er indvandrere og efterkommere, der
ikke har fuldført en uddannelse i Danmark. Anm.: Omfatter
15-69-årige, som ikke var under uddannelse, ekskl. voksenuddannelse.
Kilde: ”Statistiske Efterretninger” samt diverse specialkørsler
og Statistikbanken, Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets
Informations- og Statistikkontors egne beregninger.
Tabel 8.2.2 Befolkningens (15-29-årige) højeste
fuldførte uddannelse som ikke var under uddannelse, opgjort
på køn i 2001.
1) Indeholder 8.10. klassetrin.
2) Uddannelsesbaggrund er ikke registreret, det kan fx være
indvandrere som har en uddannelse fra hjemlandet.
Kilde: "Statistikbanken", Danmarks Statistik samt egne beregninger.
Figur 8.2.1 Arbejdsmarkedsstatus for de 15-29-årige,
som ikke var under uddannelse. Opgjort på højeste
fuldførte uddannelse i 2001.
Se kilde og noter under tabel 8.2.2.
Tabel 8.2.3 Udvikling i befolkning og arbejdsstyrke (16-66-årige)
omregnet i mio. personer, opgjort fra 1992 til 2001.
Kilde: "Statistikbanken", Danmarks Statistik samt egne beregninger.
Tabel 8.2.4 Ledighed, fordelt efter højeste fuldførte
uddannelsesniveau og køn (16-66-årige), 1992 til
2001.
Note: Registrerede ledighedsberørte i året jf.
Danmarks Statistiks CRAM- og RASoplysninger.
Kilde: Danmarks Statistik, specialkørsel foretaget for
Undervisningsministeriets Statistik- og Informationskontor.
Denne side indgår i publikationen "Uddannelse på kryds
og tværs" som kapitel 8 af 9
|